Performancing Metrics

تعیین تکلیف سپرده‌گذاران میلیاردی غیرمجازها سرعت گرفت | اتاق خبر
کد خبر: 411095
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1397 - 18:43
بعد از آنکه قرار بر این شد تا پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران کلان موسسات اعتباری غیرمجاز منحل شده مورد بررسی قرار گرفته شود به احتمال زیاد از هفته آینده پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران تا سقف یک میلیارد تومان آغاز می شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، هر چند که تعیین تکلیف سپرده‌گذاران موسسات اعتباری که در دو تا سه سال اخیر منحل و کار آن‌ها به پایان رسیده بود به طور مرحله‌ای در دستور کار قرار گرفت، اما به هر حال اولویت با سپرده‌گذاران خرد بود و در این بین سپرده‌گذاران کلانی که با ارقام گاها چند میلیاردی در این موسسات سرمایه‌گذاری کرده و در نوبت بعدی قرار گرفتند، حتی در مواردی امید چندانی برای بازپرداخت تمامی مطالبات آن‌ها وجود نداشت، زیرا بانک مرکزی شرط اصلی پرداخت وجوه سپرده‌گذاران را شناسایی دارایی و اموال این موسسات تعیین کرده بود.

بر این اساس در مورد موسسات بزرگی همچون ثامن‌الحجج که امور آن به بانک پارسیان واگذار شد و یا مجموعه هشت تعاونی که در قالب موسسه کاسپین گرد آمدند و از سویی دیگر افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت در مرحله اولیه پرداخت سپرده‌گذاران خرد انجام شد، ولی در ادامه با توجه به اینکه اموال و دارایی‌ها باید شناسایی شده و این امور با موانع و سختی‌هایی پیش می‌رفت پرداخت وجوه سپرده‌گذاران کلان تا حدی به تأخیر افتاد و با مشکل مواجه شد.

بانک مرکزی در اواخر سال گذشته اعلام کرده بود که با تغییر و تحولاتی که در هیأت تصفیه موسسات اعتباری غیرمجاز ایجاد شده و شرایط برای شناسایی اموال به طور مناسب‌تری پیش می‌رود، این امید وجود دارد تا بتوان در پایان نیمه اول امسال سپرده‌گذاران کلان را تا حد زیادی تعیین تکلیف کرد.

این در حالی است که از هفته گذشته در نتیجه جلسه‌ای که نمایندگان سران سه قوا برای تعیین وضعیت سپرده‌گذاران داشتند قرار بر این شد تا به زودی مطالبات سپرده‌گذاران تا سقف یک میلیارد تومان موسسات اعتباری پرداخت شود. چندی از این اعلام نگذشت  که به تازگی در کمیته سران سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه این گونه سیاست‌گذاری شد تا از هفته آینده شرایط برای پرداخت سپرده‌های تا سقف یک میلیارد تومان مهیا شود.

بر اساس آخرین اطلاعات، این کمیته اعلام کرده است که حداکثر ظرف مدت یک ماه تمامی سپرده‌های تا سقف یک میلیارد تومان پرداخت می‌شود که البته شامل تمامی سپرده‌گذاران موسسات اعتباری که دچار مشکل شده‌اند، خواهد بود. قرار بر است تا بانک مرکزی به زودی نحوه مراجعه سپرده‌گذاران به موسسات مالی و اعتباری و همچنین اینکه به کد آن بانک برای دریافت سپرده خود مراجعه کنند را اطلاع‌رسانی کند.

در بین این موسسات به طور حتم فرشتگان که از پرحاشیه‌ترین آن‌ها در حدود دو سال گذشته به شمار می‌رود مورد هدف خواهد بود. این موسسه بزرگترین زیرمجموعه موسسه اعتباری کاسپین با حدود ۵۰۰ هزار سپرده‌گذار است. فرشتگان نزدیک به ۸۶۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت که از این رقم ۵۰۰۰ میلیارد تومان سپرده و تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیگر اموال محقق نشده بود. مدیران این تعاونی در زمان فعالیت آن بخش زیادی از سرمایه موسسه را در قالب املاک و دارایی‌هایی که اغلب مالکان آن مبهم بودند سرمایه‌گذاری کرده بود. از این رو شناسایی دارایی‌های فرشتگان در مواردی به کندی پیش رفته و با مشکلاتی همراه شد.

بر اساس آخرین آماری که بانک مرکزی اعلام کرد در فرایند مرحله‌ای پرداخت وجوه سپرده‌گذاران فرشتگان که تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان پیش رفته بود نزدیک به ۹۸ درصد سپرده‌گذاران آن تعیین وضعیت شدند.

با توجه به تصمیمی که برای پرداخت سپرده‌های تا سقف یک میلیارد تومان اتخاذ شده در کنار فرشتگان، سپرده‌گذاران تعاونی‌های البرز ایرانیان، وحدت و افضل توس که تاکنون تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده و سپرده‌گذاران کلان آن نیز تا همین رقم تعیین وضعیت شدند شامل دریافت تا سقف یک میلیارد خواهند شد.

در کنار این تعاونی‌ها باید ثامن‌الحجج را نیز اضافه کرد که حدود سه سال پیش بانک پارسیان متعهد پرداخت امور این تعاونی شده و تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان پیش رفته بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید