Performancing Metrics

احتمال معافیت صادرکنندگان خصوصی از ورود ارز به نیما | اتاق خبر
کد خبر: 412234
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1397 - 20:59
خسروتاج اعلام کرد:
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر در ستاد اقتصادی دولت موضوع ۲۰ درصد گروه‌های کالایی که خارج از محصولات پتروشیمی و معدنی بوده و الزامی برای وارد کردن ارز حاصل از صادرات این بخش به سامانه نیما وجود ندارد، مطرح است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در سی و نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت، با ارائۀ گزارشی از تجارت خارجی کشور، عملکرد سامانه نیما را تشریح کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه طبق دستورالعملی که ابلاغ شده است، صادرکنندگان ۴۶۰ قلم کالای نفتی و پتروشیمی باید طی مهلت شش ماه ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند، گفت: شاید نیاز به تجدیدنظر برای کاهش این مهلت زمانی وجود داشته باشد چرا که در حال حاضر در سامانه نیما با انبوه تقاضا برای ارز و عرضه محدود آن مواجه است.

حجم صادرات به ۱۱.۵ میلیارد رسید

مجتبی خسروتاج در این نشست با تشریح تجارت خارجی کشور اظهار کرد: در سه ماهۀ نخست سال جاری نزدیک به ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان‌دهندۀ رشد ۲۱ درصدی است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تفاوت فاحش نظام واردات با قبل از ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۷ گفت: رویکرد دولت، بستن منافذی بود که زمینه‌ساز خروج سرمایه و قاچاق کالا است و یکی از این منافذ، بدون انتقال ارز بود.

وی افزود: ارزش واردات قطعی در سه ماهۀ نخست سال جاری نیز ۹.۹ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۵.۶ درصد کاهش داشته است.

خسروتاج همچنین تأکید کرد: تا ۲۸ خرداد ماه سال جاری ۲۸ میلیارد دلار ثبت سفارش صورت گرفته اما این ثبت سفارش‌ها تا زمانی که تبدیل به تخصیص ارز در شبکه بانکی یا سامانۀ نیما نشود، واردات قطعی به شمار نمی‌آید، چرا که اساس واردات، غیر از ثبت سفارش تخصیص بانکی نیز هست.

احتمال کاهش مهلت شش ماهه

معاون صادراتی وزیر در خصوص سامانه نیما گفت: به دنبال راه‌اندازی سامانه ارزی نیما، این پرسش مطرح است که آیا تمرکز پاسخ‌دهی به نیازهای ارزی فعالان اقتصادی در یک سامانه مطلوب است یا آنکه باید شرایطی را فراهم کرد که دارندگان ارز و متقاضیان آن، خود بتوانند در تعامل با یکدیگر این امکان را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد ارز صادراتی کشور در گروه‌های صادراتی مشخص، از طریق سامانه نیما عرضه ‌می‌شود، افزود: بر اساس بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت، فهرست ۴۶۰ قلم کالا در حوزه محصولات پتروشیمی و معدنی تعیین شده است که ارز حاصل از صادرات این اقلام باید به سامانه نیما وارد شود.

خسروتاج با اشاره به اینکه طبق دستورالعملی که ابلاغ شده است، صادرکنندگان این ۴۶۰ قلم کالا باید طی مهلت شش ماه ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند، گفت: شاید نیاز به تجدیدنظر برای کاهش این مهلت زمانی وجود داشته باشد، چرا که در حال حاضر در سامانه نیما با انبوه تقاضا برای ارز و عرضه محدود آن مواجه است.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت به آخرین آمار ارز مبادله شده در سامانه نیما اشاره کرد و افزود: در سامانه نیما تا تاریخ ۲۲ خرداد ماه سال جاری، معادل حدود ۷۵۰ میلیون یورو، درهم از صادرکنندگان خریداری شده، در حالی که میزان مبادله یورو و دلار نیز در این سامانه به ترتیب معادل ۴۲۴ میلیون یورو و ۲۵۰ میلیون یورو بوده که در مجموع حدود ۱.۵میلیارد یورو طی یک ماه ‌و نیم اخیر در سامانه نیما ارز مبادله شده است.

خسروتاج از فعالان اقتصادی خواست تا از قضاوت‌های یکجانبه بپرهیزند و گفت: برخی توصیه کردند که دولت، مکانیزم بازار را برای ارز به رسمیت بشناسد و البته این انتقاد هم شنیده شد که چرا نرخ ارز از 3000 تومان به 7000 تومان رسید. ما راه میانه را برگزیدیم و اعلام کردیم که ۸۰ درصد فرایندها از طریق سامانه نیما انجام شود و ۲۰ درصد را به بازار آزاد بسپاریم. همچنین از سویی گفته ‌می‌شود که دولت نیازهای ارزی را نادیده گرفته و از دیگر سو این پیشنهاد مطرح ‌می‌شود که ارز مسافری حذف شود. در شرایط فعلی، بسیاری از اقتصاددانان قائل به دخالت دولت در بازار ارز هستند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید