Performancing Metrics

گرجستان مقصد خوبی برای آغاز روابط بلندمدت اقتصادی است | اتاق خبر
کد خبر: 415775
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1397 - 12:47
رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان
اعضای اتاق مشترک ایران و گرجستان در نشست اخیر خود به بررسی راه‌های توسعه روابط بین دو کشور و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در ایران و گرجستان پرداختند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ايران، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان در نشستی که به منظور بررسی راه‌های توسعه روابط بین دو کشور برگزار شد به تشریح فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری موجود در گرجستان پرداخت.

بر اساس اظهارات فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان، این کشور در سال‌های اخیر به دلیل برخورداری از ثبات اقتصادی و رشد مناسب، مقصد خوبی برای سرمایه‌گذاری و آغاز روابط بلندمدت است. از طرفی این کشور عضو ناظر WTO بوده و در تلاش است تا طی چند سال آینده وارد منطقه یورو شود.

وی همچنین به رونق گردشگری در این کشور اشاره و تصریح کرد: سال گذشته درآمد گرجستان حاصل از گردشگری در حدود 2.73 میلیارد دلار بوده که سهم قابل‌توجهی از درآمدهای این کشور است.

این فعال اقتصادی ظرفیت بالای ایران از نظر ذخایر معدنی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: بخش زیادی از این ذخایر همچنان کشف نشده‌اند، بنابراین فعالان اقتصادی می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

مقیمی وضعیت تولید برق‌آبی در این کشور را بیشتر از نیاز برآورد و تأکید کرد: گرجستان مازاد برق تولید شده را به کشورهای ارمنستان، آذربایجان و ترکیه صادر می‌کند. همچنین 15 میدان نفتی کشف شده دارد و سه شرکت نفتی در این کشور فعالیت می‌کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان از برنامه‌های این اتاق برای ایجاد بازارهای دائمی در این کشور، شناساندن ظرفیت‌های ایران به فعالان اقتصادی گرجستان، پیگیری برای حضور مستمر در نمایشگاه‌ها، تلاش برای ایجاد شعبه بانک‌های ایرانی در این کشور و اعزام و پذیرش هیات‌های اقتصادی، خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که تعداد مجوزهای تردد بین دو کشور زیاد بوده و نیاز به موافقت‌نامه دارد، تصریح کرد: کامیون‌های گرجی از نظر فنی قابلیت تردد در ایران را ندارند و در حال حاضر حمل‌ونقل به صورت یک‌سویه از سمت ایران انجام می‌شود.

همکاری در حوزه دانش‌بنیان، پیشنهاد دیگری بود که به اعتقاد مقیمی می‌تواند سازوکار مناسبی برای توسعه روابط باشد.

در سال 2017 حجم تجارت ایران و گرجستان بالغ‌بر 147.5 میلیون دلار بوده که در این بین میزان صادرات ایران به گرجستان در حدود 84.3 میلیون دلار و واردات ایران از این کشور هم 63.2 میلیون دلار بوده است.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید