Performancing Metrics

کارنامه صنعت بیمه در شش ماهه ۹۷ | اتاق خبر
کد خبر: 417533
تاریخ انتشار: 24 مهر 1397 - 21:50
رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد:
رئیس کل بیمه مرکزی با تشریح عملکرد صنعت بیمه در نیمه اول سال جاری گفت: بیمه‌های خصوصی باید با قدرت بیشتری به میدان آمده و ریسک‌ها را در اختیار بگیرند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، غلامرضا سلیمانی گفت: حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۲۵.۴ درصد افزایش نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته به حدود ۱۸۳.۳ هزارمیلیارد ریال رسیده که نکته قابل توجه و مثبت آن این است که تنها ۳۲ درصد حق بیمه های تولیدی توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شده و بقیه آن سهم شرکت های بیمه خصوصی است. بر این اساس، ما تلاش می کنیم که سهم شرکت های خصوصی رشد بیشتری پیدا کند چون به خصوصی سازی و جذب سهامداران بخش خصوصی اعتقاد داریم.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: شرکت های بیمه خصوصی باید با قدرت بیشتری در بازار حضور پیدا کنند و ریسک ها را در اختیار بگیرند و پوشش لازم را انجام بدهند. به هر حال با توجه به توانگری مالی شرکت ها این سهم بازار تقسیم می شود. در شش ماه نخست سال تنها سهم ۸ شرکت‌ بیمه در مجموع بیش از سه چهارم (۷۶.۶ درصد) از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده‌اند و ۲۳.۳ درصد مابقی حق بیمه، توسط ۱۹ شرکت بیمه دیگر تولید شده وتعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با ۸.۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالغ بر ۳۰.۱ میلیون فقره بود؛ بنابراین شرکت های بیمه خصوصی باید تلاش خود را بیشتر کنند و با افزایش سرمایه و ذخیره گیری مناسب به نقش آفرینی اساسی تری در بازار این صنعت فکر کنند.

وی تصریح کرد: از این میزان ۳۶.۳ درصد حق‌بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص دارد و۲۰.۹ درصد از حق بیمه های تولیدی مرتبط با بیمه درمان است وسهم بیمه زندگی نیز به ۱۴.۸ درصد از پورتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید. قطعا این میزان برای ما چندان قابل قبول نیست و باید تحولی اساسی در این حوزه صورت بگیرد.

سلیمانی گفت: در این میان فرهنگسازی و آموزش را راهکار اصلی افزایش ضریب نفوذ بیمه های زندگی در جامعه می دانم و اگر همگان با ظرفیت ها و مزایای بیمه نامه های زندگی آشنا شوند در سطح رفاه و امنیت خاطر جامعه تحولات بزرگی را شاهد خواهیم بود.

وی اظهار داشت: ماموریت اصلی صنعت بیمه، پرداخت خسارات وارده بر بیمه گذاران است که خوشبختانه با جدیت و سرعت قابل قبولی در حال انجام است؛ این در حالی است که شرکت‌های بیمه  در این بازه زمانی در حدود ۱۰۸.۷ هزارمیلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با ۶ ماهه اول سال قبل، معادل ۲۳.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. ۶۶.۶ درصد از خسارتهای بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شد که جایگاه ویژه و اهمیت شرکت های خصوصی بیمه ای را نشان می دهد.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، شرکت های بیمه نزدیک ۲۶ میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱.۲ درصد افزایش داشته که از این میزان۳۶.۹  درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد ،۳۶.۹ درصد از خسارت‌های پرداختی به بیمه درمان اختصاص داشت و سهم بیمه زندگی هم  به۸.۹ درصد از خسارت‌های پرداختی در بازار بیمه رسید.

وی اظهار داشت: مطابق تعاریف بیمه ای نسبت خسارت عبارت از: حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی بر حسب درصد است و در محاسبه آن مبالغ خسارتهای معوق، ذخایر حق‌بیمه، هزینه کارمزد شبکه فروش و هزینه های اداری- عمومی دخالت داده نمی شود. به همین خاطر بررسی آمار عملکرد شرکتها و رشته های بیمه از حیث "نسبت خسارت" در این مدت نمی تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها را مشخص کند و فعالیت واقعی صنعت بیمه را نشان بدهد چرا که با گذشت تنها ۶  ماه از سال، دریافت کامل حق بیمه های مربوط به برخی از بیمه نامه های صادره در این مدت انجام نگرفته و تا پایان سال وصول خواهند شد.

به گفته سلیمانی، نسبت خسارت صنعت بیمه در این مدت ۵۹.۳ درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۱ واحد کاهش نشان ‌داد؛ پس از شرکت های یادشده، نسبت خسارت شرکت بیمه آسماری با ۵۹.۲درصد در سطح بازار بیمه (با ۵۹.۳درصد) و نسبت خسارت سایر شرکتهای بیمه به مراتب پایین تر از نسبت خسارت بازار بوده است.

وی اظهار داشت: دو رشته‌ بیمه اعتبار و درمان (به ترتیب با ۱۷۹.۷ و ۱۰۴.۹ درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند. پس از آن، نسبت خسارت بیمه شخص ثالث و مازاد با ۶۰.۳ درصد، کمی نزدیک به سطح بازار بیمه (با ۵۹.۳درصد) بوده و نسبت خسارت سایر رشته های بیمه به مراتب پایین تر از نسبت خسارت بازار بوده است.

سلیمانی گفت: تحرک بیشتر در صنعت بیمه یک ضرورت آشکار است و تمامی صاحبنظران، فعالان و مدیران و شبکه فروش باید با تلاش بیشتر و تکیه بر ابتکار و نوآوری به تقویت بازار صنعت بیمه کمک کنند.با برنامه هایی که به طور جدی دنبال می‌کنیم و امیدوارم در دوره زمانی بعدی جهش قابل توجهی در عملکرد صنعت بیمه صورت بگیرد و چتر آرامش و امنیت بیمه ای در کشور گسترده تر شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید