Performancing Metrics

راه‌اندازی قراردادهای آتی سبد سهام در بورس تهران از یکشنبه آینده | اتاق خبر
کد خبر: 420030
تاریخ انتشار: 20 آذر 1397 - 21:38
مدیرعامل بورس تهران خبرداد؛
قراردادهای آتی سبد سهام یکی از ابزارهای مشتقه است که از روز یکشنبه هفته آینده 25 آذر 1397 در بورس اوراق بهادار تهران راه اندازی می شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، علی صحرایی با اشاره به نقش مهم ابزارهای مشتقه در پوشش ریسک و پاسخ به سلایق متنوع سرمایه گذاران و فعالان بازار در سال های اخیر گفت: قراردادهای آتی سبد سهام یکی از ابزارهای مشتقه است که از روز یکشنبه هفته آینده 25 آذر 1397 در بورس اوراق بهادار تهران راه اندازی می شود.

وی به تایید قرارداد آتی سبد سهام توسط کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و اظهار داشت: این ابزار در بازارهای جهانی در قالب قراردادهای آتی شاخص معامله می شود ولی به دلیل عدم وجود امکان تحویل فیزیکی برای شاخص، آتی سبد سهام با اخذ تأییدیه از کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار جایگزین آتی شاخص شده است، به طوری که ترکیب، تغییرات و بازدهی شاخص و سبد سهام مشابه یکدیگر است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران به بیان مزایای قراداد آتی سبد سهام پرداخت و خاطر نشان کرد: قرارداد آتی سبد سهام علاوه بر دارا بودن تمامی مزایای یک قرارداد آتی استاندارد از جمله خاصیت اهرمی، امکان کسب سود از نوسانات مثبت و منفی قیمت دارایی پایه، شفافیت قیمت و استاندارد بودن قراردادها، تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای و تنوع  بخشی به سبد سرمایه گذاری، امکان بهره  مندی از مزایای خرید و فروش شاخص های بورسی را نیز برای سرمایه گذاران فراهم می کند.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران بدون نیاز به تحلیل تک ­تک سهام بورسی، می توانند با تحلیل شرایط کلان اقتصاد و یا داده های مربوط به صنایع مختلف، نسبت به خرید و فروش در بازار آتی سبد سهام اقدام نمایند، به طوری که بازدهی سرمایه گذاران معادل بازدهی شاخص مربوطه شود.

صحرایی با بیان اینکه مدیران پرتفوی می توانند با خرید یا فروش قرارداد آتی سبد سهام متناظر با پورتفوی خود، نسبت به پوشش ریسک اقدام کنند، یادآور شد: صندوق های سرمایه گذاری نیز می توانند در چارچوب شرایطی که سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می کند، امکان فعالیت داشته و با استراتژی های خود، از مزایای پوشش ریسک این ابزار استفاده کنند.

وی افزود: بورس تهران مطابق سیاست های هیأت مدیره جدید، بانگرش توسعه ای و راه اندازی ابزار های جدید مطابق نیازهای فعالان و سرمایه گذاران با تجمیع و بازنگری دستورالعمل معاملات قراردادهای آتی، اقدام به یکپارچه سازی فرآیندهای اجرایی و معاملاتی انواع مختلف این قراردادها از جمله آتی تک سهم و آتی سبد سهام کرده است. بدین صورت زمینه شروع به کار بازار قراردادهای آتی سبد سهام و انجام معاملات این ابزار با مشارکت شرکتهای مدیریت فن آوری بورس تهران، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و نیز شرکت های نرم افزاری ارائه دهنده خدمات برخط(OMS) ها فراهم شود. 

صحرایی بر آشنایی و آموزش فعالان بازار و سرمایه گذاران با این قراردادها تاکید کرد و گفت: بورس تهران در راستای آشنایی فعالان و سرمایه گذاران با این قراردادها، اقداماتی از جمله تهیه کتابچه و فیلم های آموزشی، برگزاری دوره های مختلف برای گروه های سرمایه گذاران، کارگزاران، اصحاب رسانه و سایر نهادهای مالی نیز انجام داده است. به علاوه سایت بورس تهران به عنوان تنها مرجع رسمی ارائه اطلاعات قراردادهای آتی، به روز شده و فعالان بازار می توانند تمامی اطلاعات موردنیاز خود را از آن دریافت کنند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاران و فعالان بازار با حضور خود از مزایای این ابزار بهره مند شده و به رونق بازار مشتقه در بورس اوراق بهادار تهران کمک کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید