Performancing Metrics

تحویل ۹۰۰ هزار واحدمسکونی تا پایان ۹۹ | اتاق خبر
کد خبر: 420716
تاریخ انتشار: 6 دی 1397 - 13:02
وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛
وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان سال ۹۹، ۹۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۴۰۰ هزار واحد جدید و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر عملیاتی می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمد اسلامی در نشست بررسی مشکلات مسکن مهر پردیس که صبح امروز در شرکت عمران شهر جدید پردیس برگزار شد، با بیان اینکه ما در وزارت راه و شهرسازی شأنی جز خدمتگزاری به مردم نداریم و باید تا سر حد امکان، تسهیل‌گری کنیم، اظهار داشت: وظیفه دولت تولید مسکن نیست بلکه زمینه‌سازی برای خانه‌دار شدن مردم است.

وی افزود: باید این آمادگی وجود داشته باشد تا جریان احداث و تولید مسکن پایدار مانده و میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعادل‌بخشی به بازار مسکن برای اقشار مستضعف، نیاز به تولید مسکن از سوی فعالان اقتصادی این حوزه و مردم دارد، تصریح کرد: مسکن مهر با اشکال مختلف حقوقی و اجرایی در دستور کار قرار گرفته است که باید به انتها برسد. همچنین دلایل توقف و رکود در ساخت و ساز این طرح و راه‌های خروج از آن، جزو مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است.

اسلامی با تأکید بر اینکه در هفته اول ورود خود به وزارت راه و شهرسازی، تکلیف مسکن مهر را پیگیری کرده‌ است، گفت: دولت عوامل توانمندسازی و شتاب‌دهنده مسکن مهر را در لایحه بودجه ۹۸ آورده است که نمایندگان تهران هم قول مساعدت تصویب این پیشنهادات بخصوص در زمینه مسکن مهر پردیس را داده‌اند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به لزوم احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی جدید از سوی شرکت عمران شهرهای جدید افزود: همچنین این شرکت باید موضوع احداث شهرهای جدید را نیز در دستور کار قرار دهد. ما در اول انقلاب ساخت ۶۰ شهر جدید را برنامه‌ریزی کرده بودیم. باید ساخت شهرک‌های اقامتی در کنار تکمیل مسکن مهر در دستور کار شهرهای جدید باشد تا از دست‌اندازی و تعرض به اراضی ارزشمند دولتی در اطراف شهرها جلوگیری شود ضمن اینکه با این اقدامات، امکان خانه‌دار شدن اقشار محروم نیز فراهم می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اظهارات سید فرید موسوی عضو مجمع نمایندگان تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم برخورد با پیمانکاران متخلف مسکن مهر پردیس گفت: باید با پیمانکار طبق شرایط پیمان برخورد شود و نیازی به برخورد خاص نیست. پیمانکار به دانش، تسلط و اراده‌ی کارفرما نگاه می‌کند. اگر کارفرما قدرتمند باشد، پیمانکار هم با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

اسلامی با تأکید بر اینکه موانع از سر راه شرکت عمران شهرهای جدید برداشته شده و تیم مدیریتی جدید در پردیس مستقر شده است که با قدرت در حال انجام کار است، تصریح کرد: شهر پردیس به زودی به یک شهر فاخر تبدیل می‌شود. اگرچه عرضه مسکن مهر پردیس و برنامه‌ریزی برای ساخت این تعداد واحد مسکن مهر با آنچه در گذشته برای این شهر برنامه‌ریزی شده بود، متفاوت است.

وی درباره امضای قرارداد شرکت عمران شهر جدید پردیس با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برای احداث متروی این شهر اظهار داشت: قرارداد مترو، قرارداد درستی است و باید انجام شود. اگر متروی تهران ـ پردیس تکمیل نشود، مشکل بزرگی در آینده خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به اظهارات فرید موسوی مبنی بر لزوم افزایش مساحت شهر جدید پردیس در شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: نباید در پردیس بارگذاری بیشتری داشته باشیم چرا که ذخایر آبی این شرکت به شدت محدود است و سازمان محیط‌زیست و وزارت نیرو با بارگذاری جدید در پردیس مخالفند. به نظر من فعالیت‌های این شهر باید با مقیاس موجود دنبال شود.

اسلامی در پایان بازدید خود از پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید پردیس، در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه اساس بحث ما این است که باید مسکن مهر تمام شود، افزود: شهر جدید پردیس یکی از شهرهای اقماری تهران است که قرار بود ۵۰ هزار واحد در آن احداث شود اما پس از آغاز اجرای طرح مسکن مهر، این برنامه‌ریزی به ۸۲ هزار واحد علاوه بر ۵۰ هزار واحد قبلی ارتقاء یافت. در حال حاضر اکوسیستم، مشکلات آب، همچنین بافت زمین این منطقه سبب شد تا با رکود در احداث واحدهای مسکونی مهر مواجه شویم؛ البته در این مدت که به وزارت راه و شهرسازی آمده‌ام، مشکلات را پیگیری کرده‌ام و سه اقدام را در سه هفته اولیه انجام داده‌ایم؛ اولین اقدام تقویت مدیریتی شرکت عمران شهر جدید پردیس با رویکرد جدید در این شهر بود.

وی ادامه داد: در اقدامات بعدی به سراغ حل و فصل مشکلات پیمانکاران با شرکت عمران شهر جدید پردیس رفتیم و قرار شد تا ۳۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر کوزو به عنوان بزرگترین پیمانکار شهر جدید پردیس که چهار سال اجرای پروژه‌های آن متوقف شده بود، از سر گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اقدام دیگر ما در این مدت امضای قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برای تکمیل تأسیسات زیربنایی، خیابان‌کشی، محوطه‌سازی، ساخت مساجد، مدارس و دیگر تأسیسات روبنایی مسکن مهر این شهر بود.

اسلامی به روش‌های جدید تأمین مالی تکمیل مسکن مهر اشاره کرد و یادآور شد: برای کل مسکن مهر، ۶ ردیف بودجه در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی کردیم تا منابع لازم برای تولید مسکن در این لایحه لحاظ شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وجود ۲۵۰۰ متقاضی خرید مسکن مهر در پردیس که علی‌رغم پرداخت آورده‌های خود، نتوانسته‌اند واحدی دریافت کنند، گفت: برای این ۲۵۰۰ متقاضی بدون واحد، اراضی را در داخل پروژه کوزو پیش‌بینی کرده‌ایم؛ پردیس دیگر بدون راه‌حل نیست و تکمیل آن را در دو سال آینده پیگیری می‌کنیم. اگر آنهایی که واحد ندارند، بپذیرند که به هشتگرد یا پرند بروند، زودتر خانه‌دار می‌شوند اما اگر نپذیرند، برای آنها نیز ظرفیت‌سازی می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا منظور شما از این گفته که «مسکن با پسوند را قبول ندارم»، مسکن اجتماعی است؟ افزود: ساخت مسکن صرف‌نظر از اینکه با چه پسوندی باشد، از نظر قانون اساسی وظیفه وزارت راه و شهرسازی است بخصوص با اولویت اقشار محروم جامعه تا بتوانند خانه‌دار شوند؛ به همین دلیل برای خانه‌دار شدن آنها در حال تلاش هستیم؛ از جمله این اقدامات ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید به همراه تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده تا سال ۹۹ است. به عبارت دیگر تا پایان سال ۹۹، ۹۰۰ هزار واحد مسکونی را به مردم تحویل خواهیم داد.

اسلامی در پاسخ به این پرسش که چرا با افزایش سقف تسهیلات مسکن مخالف هستید؟ گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی هیچ‌گاه برای هیچ کار بررسی نشده‌ای، تصمیم نمی‌گیریم چون اگر اعلام کنیم که به دنبال افزایش سقف تسهیلات مسکن هستیم، خود به خود قیمت مسکن افزایش می‌یابد.

وی گفت: بر اساس مطالعات ما در برخی از شهرها، دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ می‌توانند با پیگیری‌های خود خانه‌دار شوند. ما برای خانه‌دار شدن دهک‌های ۳ تا ۷ باید تسهیلات پرداخت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید کاری کنیم که قدرت خرید مسکن مردم افزایش یابد؛ وام مسکن، تورم‌زا است اما به دنبال توزیع کارت اعتباری مصالح ساختمانی برای انبوه‌سازان هستیم.

اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطرنشان کرد: من رجبی را برکنار نکرده‌ام که بگویم برگردد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید