Performancing Metrics

جمعیت شهرهای جدید به ۹۱۰ هزار نفر رسید | اتاق خبر
کد خبر: 422572
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1397 - 10:49
/ انقلاب اسلامی در چهل سالگی /
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام این خبر که تا دی ماه ۱۳۹۷ جمعیت شهرهای جدید به ۹۱۰ هزار نفر رسیده است گفت: شهرهای جدید به عنوان یکی از ثمرات انقلاب اسلامی، اکنون آثار خود را بروز داده و اولویت فعلی باید توسعه زیرساخت‌ها و نظام حمل و نقل باشد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حبیب‌الله طاهرخانی اظهار کرد: سیاست ایجاد شهرهای جدید، یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است که بعد از سه دهه تلاش، اکنون آثار خود را در مدیریت و نظام سکونت‌گاهی کشور بروز داده است. هم اکنون ۲۱ شهر جدید در مرحله سکونت یا مطالعات قرار دارند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اهداف نظام در گسترش و تعمیق عدالت در همه عرصه‌ها و تأمین نیازهای اساسی مردم بخصوص مسکن، همچنین شرایط کشور و مسائلی همچون نرخ رشد بالای جمعیت و مهاجرت‌های گسترده به نقاط شهری، گسترش بی رویه شهرهای موجود خصوصاً کلان‌شهرها، نابسامانی نظام استقرار و سازمان فضایی سکونت‌گاه‌های انسانی، تشدید نیاز به احداث مسکن شهری و محدودیت زمین غیر کشاورزی در درون شهرها و اراضی بلافصل آن، ضرورت ایجاد شهرهای جدید را به عنوان یکی از راهبردهای اساسی توسعه شهری مطرح کرد. بر این اساس طرح احداث شهرهای جدید در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۶۴ به تصویب هیأت وزیران رسید و شرکت عمران شهرهای جدید در تاریخ ۲۷ خردادماه ۱۳۶۸ تشکیل شد.

طاهرخانی با بیان این‌که طبق آخرین برآوردها تا دی ماه ۱۳۹۷ جمعیت شهرهای جدید به ۹۱۰ هزار نفر رسیده و بیشترین جمعیت به ترتیب در پرند، اندیشه، فولادشهر و صدرا ساکن شده‌اند، گفت: در آینده نزدیک هفت شهر بزرگ مقیاس با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر خواهیم داشت؛ به طور مثال در حال حاضر حدود ۱۳۵ هزار نفر در پرند ساکن و حدود ۱۰۰ هزار نفر در پردیس ساکن هستند. رسیدن جمعیت به حدود جمعیتی ١٠٠هزار نفر بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی فرهنگی و هنری و ورزشی را مواجه با صرفه‌های حاصل از مقیاس می‌کند که امیدواریم با فعال کردن ظرفیت بخش خصوصی تحولی جدی در عرضه خدمات عمومی در شهرهای جدید را شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد: شهرهای جدید برای اسکان بخش قابل توجهی از جمعیت مناطق کلان‌شهری برنامه‌ریزی شده است که بحمدالله با سکونت خانوارها در این شهرها به اهداف توسعه نزدیک شده‌ایم. البته در برخی شهرها عقب‌ماندگی در خصوص تأمین خدمات زیرساختی و روبنایی نسبت به واحدهای مسکونی داریم که در تلاش برای رفع این مشکل هستیم. در این زمینه تمام ظرفیت خود را با اختصاص منابع داخلی شرکت عمران به کار گرفته‌ایم و از دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز انتظار داریم به وظایف خود در قبال شهرهای جدید عمل کنند.

مسکن مهر شهرهای جدید سال آینده به اتمام می‌رسد

وی با اشاره به مسکن مهر جانمایی شده در شهرهای جدید گفت: بخش عمده طرح مسکن مهر امسال به پایان می‌رسد و تعداد باقی مانده نیز در سال آینده به سرانجام خواهد رسید. عمده واحدهای باقی مانده در شهر پردیس قرار دارد که با یک تبصره در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ دولت اجازه داده تا برای زیرساخت‌ها و ابنیه مسکن مهر هزینه شود و این مساله در تسریع اتمام و تحویل واحدها مؤثر خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همزمان با اتمام مسکن مهر تولید و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از طریق مشارکت با بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده‌ایم. با توجه به اهداف وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تولید ۴۰۰ هزار مسکن تا سال ۱۴۰۰ از این تعداد عرضه ۲۰۰ هزار واحد به مجموعه شهرهای جدید محول شده که امسال شروع ۶۷ هزار واحد را تعریف کرده‌ایم و به این هدف دست پیدا می‌کنیم. شهرهای جدید در این طرح باید پیشگام باشند؛ چراکه ابزار دست خودمان است. واحدهایی که عرضه خواهد شد با توجه به نگاه سرمایه گذاران با واحدهای فاقد متقاضی مواجه نمی‌شویم؛ زیرا تجربه نشان داده بخش خصوصی بازده سرمایه را در نظر می‌گیرد و وارد پروژه‌ای که سودی در آن متصور نیست یا متقاضی وجود ندارد نخواهد شد.

طاهرخانی درباره نظام درآمدی و جذب سرمایه‌گذاری برای شهرهای جدید گفت: در سال ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی برای تحقق ۱,۰۰۰ میلیارد تومان درآمد را در دستور کار قرار داده بودیم که تا کنون بخش عمده آن محقق شده است. امسال نسبت به سال گذشته، درآمد شرکت عمران شهرهای جدید به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد که به ما قدرت عملیاتی بیشتری در مواجهه با مسائل کلان از جمله تأمین زیرساخت‌ها و حمل و نقل ریلی می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم فعال سازی پروژه‌های راکد تصریح کرد: غیرفعال بودن پروژه‌ها دو اثر منفی دارد؛ یکی اینکه سرمایه‌های زیادی بدون بهره‌وری بلااستفاده باقی مانده و دوم اثرات اجتماعی این مساله است. به همین دلیل طبق آخرین گزارش تا شهریورماه امسال حدود ۱۶ پروژه راکد را افتتاح کردیم و فعال‌سازی سایر پروژه‌ها را با جدیت خاصی دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اهلیت پیمانکار در پروژه تولید و عرضه ۲۰۰ هزار مسکن بسیار مهم است افزود: در مسکن مهر جاهایی به مشکل برخوردیم که کارها به افراد فاقد صلاحیت سپرده شده بود. بنابراین سابقه کاری پیمانکاران و شرکا موضوع مهمی است. از سوی دیگر در طرح‌های مشارکتی قیمت‌گذاری زمین باید معقول باشد و عایدی سرمایه‌گذار مدنظر قرار گیرد.

طاهرخانی تاکید کرد: با توجه به بلندمرتبه بودن مسکن مهر در شهرهای جدید باید در طرح تولید و عرضه مسکن به سمت تراکم پایین حرکت کنیم تا از قطبی شدن بلندمرتبه‌های فعلی خارج شویم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: وقتی فرصت فراهم است و مجموعه وزارتخانه و مجمع شهرهای جدید شرایط را تسهیل کرده‌اند انتظار تأخیر در کارها را نداریم و باید تا پایان سال عملکرد توفیق آمیزی در این حوزه داشته باشیم. به گفته طاهرخانی، سال آینده در خصوص تحویل ابنیه مسکن مهر سال ویژه‌ای خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید