Performancing Metrics

موافقت گازپروم با ازسرگیری واردات گاز از ترکمنستان | اتاق خبر
کد خبر: 425796
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1398 - 13:34
شرکت گازپروم در اقدامی که نشانه بهبود روابط میان مسکو و عشق آباد است، با از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان که در ژانویه سال ۲۰۱۶ متوقف شده بود، موافقت کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، روسیه تا سال ۲۰۱۶ که گازپروم خرید گاز را به یکباره متوقف و اعلام کرد این واردات دیگر سودآور نیست، بازار مهمی برای گاز ترکمنستان بود. شرکت گازپروم اعلام کرد شرکت گازپروم شوویز که زیرمجموعه بازرگانی گازپروم است با قرارداد جدید خرید گاز با شرکت دولتی ترکمن گاز موافقت کرده است.

طبق این قرارداد، قرار است حداکثر ۱.۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز تا ژوئن سال ۲۰۱۹ از ترکمنستان خریداری شود.

مدت این قرارداد ۱۰ هفته‌ای کوتاه است اما محاسبات پلاتس نشان می‌دهد اگر این قرارداد تمدید شود، حجم خرید سالانه بر مبنای قرارداد فعلی به ۶ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.
ازسرگیری واردات ترکمنستان ممکن است ناشی از تمایل گازپروم برای تکمیل تولید خود همزمان با افزایش صادرات به اروپا باشد.

اما همچنین ممکن است تلاشی از سوی روسیه برای ممانعت از طرح‌های ساخت خط لوله ترانس کاسپین برای رسیدن گاز ترکمنستان به اروپا از طریق کریدور گاز جنوبی باشد. گاز ترکمنستان معمولاً منبع کوچکی برای تأمین گاز روسیه است.

روابط میان ترکمن گاز و گازپروم در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ که دو شرکت بر سر پرداخت پول و حجم تأمین گاز اختلاف پیدا کردند، تیره شد.

بر اساس گزارش پلاتس، گازپروم این اختلاف را در ژوئن سال ۲۰۱۵ در دادگاه داوری استکهلم مطرح کرد اما سال بعد اعلام کرد این پرونده متوقف شده است تا یک راه کار دو جانبه قابل قبول برای همکاری بیشتر در خارج از چارچوب داوری پیدا شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید