Performancing Metrics

نخبه‌كشی مدارس را تهی می‌كند | اتاق خبر
کد خبر: 434601
تاریخ انتشار: 11 آبان 1398 - 08:54
تحلیل امان الله قرایی مقدم استاد جامعه شناس در واکنش به مصوبه مجلس
مصوبه مجلس شوراي اسلامي درتاريخ 21 مهر ماه سال 98 در مورد حذف تنوع مدارس و هيات امنا در مدارس و اينکه تا پايان سال تحصيلي 98- 99 تمام واحد‌هاي آموزشي منحصرا به دو صورت دولتي وغيردولتي اداره شود...

مصوبه مجلس شوراي اسلامي درتاريخ 21 مهر ماه سال 98 در مورد حذف تنوع مدارس و هيات امنا در مدارس و اينکه تا پايان سال تحصيلي 98- 99 تمام واحد‌هاي آموزشي منحصرا به دو صورت دولتي وغيردولتي اداره شود، زيان جبران ناپذيري بر نظام آموزش وپرورش کشور و جامعه مي‌گذارد و عين بي‌عدالتي، نخبه‌کشي و حذف مشارکت مردمي و نهادهاي مختلف وگوناگون است. زيرا بدون مشارکت مردم در تامين هزينه‌هاي تحصيلي، نظام آموزش وپرورش کشور با مشکلات عديده‌اي روبه‌رو خواهد شد. بجز بي‌عدالتي، نخبه‌کشي و فروريختگي نظام آموزش وپرورش کشور و بي‌سرو ساماني دانش‌آموزان و خانواده‌ها و از بين بردن استعدادها و توانمندي‌هاي جوانان کشور سرانجامي نخواهد داشت زيرا:

اين مصوبه مغايرت واضح با رهنمودها وتاکيد رهبري بر نخبه پروري وپرورش استعدادهاي درخشان دارد.

عملا مدارس استعدادهاي درخشان، علامه حلي، فرزانگان، نمونه دولتي شاهد وايثارگران، آموزش از راه دور، اقليت‌هاي مذهبي وشبانه روزي وعشايري که هريک کارکرد خاص خود را دارد، حذف خواهد شد و دانش‌آموزان با استعداد و نخبه را با دانش‌آموزاني که به هر دليلي از توانايي لازم برخوردار نيستند در يک کلاس درکنار هم قرار خواهند داد، که ظلم بي‌حدي هم به دانش‌آموزان و هم به معلم و هم به نظام آموزش و پرورش کشور خواهد بود.

اين مصوبه‌ها به‌وسيله نمايندگاني به تصويب رسيده که نه رشته تحصيلي آنها مناسب اظهار نظر درباره اين مهم بوده و نه تخصص تحصيلي و شغلي در اين باره داشته و دارند و به‌نظر مي‌رسد حتي يک‌روز در کلاسي تدريس نکرده و نمي‌دانند که کلاس چند پايه چيست و حتي معلم در روستاها با چه مشکلاتي دراين گونه کلاس‌ها روبه‌روست. از 288 نفر نماينده 177 نفر در رشته‌هاي علوم انساني، (مديريت، حقوق وحقوق سياسي) 13 نفر در علوم پايه و بقيه گروه پزشکي و فني مهندسي و علوم حوزوي هستند و تنها يک نفردر رشته روانشناسي و 11 نفردر رشته‌هاي علوم اجتماعي وجامعه شناسي تحصيل کرده‌اند که شايد اندکي با مشکلاتي از اين دست آشنا باشند. البته اينگونه داوري‌ها و بي‌عدالتي‌ها درمورد آموزش و پرورش افراد مستعد، خلاق ونخبه‌کشي، سابقه طولاني دارد. روش پرسش و پاسخ به منظور پرورش خلاقيت‌ها و شکوفايي استعدادها و توانايي‌ها، اصل فناناپذيري درتعليم و تربيت است که نماينده‌هايي که به اين مصوبه خطرناک راي داده‌اند بهتر است در اين باره قدري مطالعه کنند و از راي خود پشيمان شوند. سقراط در جلب توجه انديشمندان در باره زندگي انساني و تکاليف او و لزوم خودشناسي سهمي بسزا داشت وگفته او که ‌اي انسان خودت را بشناس معرف اشتياق و انگيزه‌اي است که بشر را به سوي خود شناسي وکشف توانايي‌ها و استعدادها وشکوفايي آنها سوق داده است و پروتا گوراس فيلسوف سوفست درهمين رابطه گفت که انسان مقياس ومعيار همه چيز است وافلاطون در باره تعليم وتربيت معتقد بودکه تعليم وتربيت بايستي به افرادي که حرفه آنها تعليم وتربيت است سپرده شود تا بتوانند استعدادها را شکوفا سازند. بنابراين پرورش استعداد‌ها از همان دوران باستان چه در يونان و چه در ايران مورد توجه دلسوزان جامعه بوده است.

اين مصوبه معلم را ناچار مي‌کند درکلاسي تدريس کند که هيچ‌گونه همگوني از لحاظ استعداد، درک مطالب و خزانه لغات وغيره ندارند. و باتفاوت‌هاي فردي واستعدادي بسيار متفاوت روبه‌رو خواهد بود و موجب خواهد شد که دانش‌آموزان با استعداد و نخبه دلسرد و نااميد و دانش‌آموزان کم استعداد به جهت آنکه کشش لازم را ندارند مايوس و ناميد شوند و ترک تحصيل نمايند.

ظرفيت انسان براي کشف و شهود

هانري برگسون در کتاب دوسرچشمه اخلاق و دين بر تکامل خلاق ونخبه پروري تاکيد دارد. او مطرح کرده که در عالم يک نيروي حياتي وجود دارد که جوهر همه چيز است وکار آن خلق کردن است. بنابراين تکامل نمي‌تواند مسير يا فرجامي مقدر داشته باشد. تکامل صرفا ابرام خلاقه نيروي حياتي را دنبال مي‌کند. انسان با ظرفيتي که براي کشف شهودي دارد مي‌تواند خود را با آن همسو کند و از آن استفاده خلاق ببرد. درنتيجه مفهوم جديدي درآموزش وپرورش افراد به‌کار گرفته شد و آن اينکه انسان به خلاقيت گرايش دارد. از اين رو آزادي و تشويق خلاقيت، بايد وجهي اساسي از هر برنامه تربيتي باشد زيرا انسان با استفاده از قواي شهودي خود و با صرف نيروي خويش به طور طبيعي و با عزم راسخ مي‌تواند به جهان خود نظم ديگري دهد. کلاپارد، مربي و روانشناس بزرگ تعليم و تربيت از آموزش و پرورش و تکامل خلاقه دفاع مي‌کرد و مي‌گفت نخستين مشخصه برخورد جديد با آموزش وپرورش اين است که اطاعت منفعلانه جاي خود را به فعاليت و ابتکار و پرورش خلاقيت کودکان بدهد. آموزش وپرورش بايد درمحتوا برطبيعت نيازهاي جامعه معاصر و افراد خلاق آن تاکيد ورزد و يکايک افراد را درحل مسائل و تجربه عملي درگيرکند تا استعدادهاي آنها شکوفا گردد. هنريخ پستالزي مربي بزرگ سوئيسي هدف آموزش وپرورش را رشد وتکامل توانايي‌هاي دروني واستعدادهاي ذاتي کودک مي‌داند به طوري که صاحب خرد و انديشه گردد. به‌نظر پستالزي برترين مقصود تربيت آماده کردن انسان درجهت تکامل زندگي و شکوفا شدن توانايي است که آفريدگار به وديعه نهاده است.

نگاه انديشمندان حوزه تعليم و تربيت

از اين روست که فلاسفه آموزش و پرورش از ژان اموس کومنيوس مربي بزرگ چکسلواکي، تا ژان ژاک روسو، هربارت، فروبل، ماريا مونته سوري مربي بزرگ ايتاليايي و ديگران معتقدند پرورش يعني شکوفاندن و توانايي‌هاي دروني واستعدادهاي طبيعي و پرورش خلاقيت کودکان و نوجوانان و جوانان و پرهيز از شيوه تدريس ماشيني چنانکه در کشور ما وجود دارد و به‌جاي مهارت آموزي بر تکليف شب و روش ماشيني تاکيد دارند و به‌جاي پرورش افراد خلاق و نخبه و شکوفايي استعدادها که مدارس علامه حلي، استعدادهاي درخشان، نمونه مردمي، فرزانگان که از حدود 40 سال قبل با جذب نخبگان و استعدا‌دهاي درخشان، آنهم از راه آزمون ورودي سراسري وجود دارد، در مدارس خاص به تحصيل مي‌پردازند، به اين مهم همت گمارده و نخبگان کشور را پرورش داده‌اند که امروزه رهبري معظم درحمايت آنها از هيچ کوششي دريغ نمي‌ورزند و موجب اختراعات و ابتکارات بسيار و فراواني در زمينه‌هاي پزشکي، دارو‌سازي، سلول‌هاي بنيادي، برنده مدال درخشان رياضيات جهاني (مريم ميرزاخاني) خلاقيت‌هاي فراواني در زمينه: صنعت، ماهواره، هواپيماهاي جنگي، صنايع نظامي، عمران و مهندسي، راه آهن و مترو، کشاورزي، رايانه و صدها اختراع و نوآوري گرديده و ايران را در رديف ده کشور اول جهان از لحاظ پيشرفت‌هاي علمي و مقاله دانشگاهي و ثبت اختراعات و ابداعات قرار داده‌اند و هرروز که مي‌گذرد بر تعداد اين جوانان خلاق، نخبه و مبتکر افزوده مي‌گردد که همه نتيجه عملکرد اينگونه مدارس در سطح کشور است. آنگاه مي‌توانيم از پرورش سخن بگوييم که به طبيعت دروني و توانايي‌هاي نهان پرورش يابنده اهميت دهيم. از اين رو اين مصوبه نتيجه‌اي جز تخريب و نابودي اين نهادهاي ارزشمند مردمي و موثر در پرورش استعدادها وخلاقيت‌ها و نخبه‌کشي و از بين بردن استعدادهاي درخشان در جامعه نخواهد داشت و موجب خواهد شد که بسياري از استعدادهاي درخشان، خلاق و نخبه در جامعه به دليل شرايط نامساعد محيط مدرسه و امکانات آموزشي نامناسب نابود گردند و جذب کشورهاي بيگانه شوند. زيرا اين مصوبه نخبه‌کشي و بي‌عدالتي را نسبت به استعدادهاي درخشان جامعه قانوني کرده است. اينجاست که بايد گفت: از دشمنان برند شکايت به دوستان/ چون دوست دشمن است شکايت کجابريم.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید