Performancing Metrics

سیمانی‌ها به مازوت روی آوردند | اتاق خبر
کد خبر: 437739
تاریخ انتشار: 6 بهمن 1398 - 12:31
در پی مصرف بالای گاز
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران عمده واحدهای تولیدی که در زمان پیک مصرف گاز برای تامین سوخت خود دچار مشکل می‌شوند، کارخانه‌های سیمان هستند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، یدالله صادقی - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران -اظهار کرد: هر سال در مقاطعی که مصرف گاز خانگی افزایش پیدا می‌کند، گاز تعدادی از واحدهای تولیدی که عمدتا شامل کارخانجات سیمان هستند، قطع یا محدود می‌شود و این واحدها نیز از سوخت جایگزین یعنی گازوئیل یا مازوت استفاده می‌کنند.

به گفته وی این اتفاق هر سال تکرار می‌شود مگر در مواقعی که هوا مناسب باشد و نیازی به مصرف گاز زیاد نداشته باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه استفاده از سوخت جایگزین به صورت موقت انجام می‌شود تا فشار از روی شبکه گاز خانگی برداشته شود، تصریح کرد که راه دیگری برای حل مشکل کمبود گاز صنایع در زمان پیک مصرف گاز خانگی وجود ندارد.

 صادقی همچنین با بیان اینکه تعداد واحدهایی که در زمان اوج سرما ناچار به استفاده از سوخت جایگزین هستند محدود است، گفت که عمده مصرف سوخت در این زمان از سوی چهار کارخانه سیمان انجام می‌شود. بنابراین شاید کارخانجات دیگری هم با این مشکل مواجه باشند، اما تعداد زیادی نیستند که مشکل گسترده‌ای تلقی شود و عمده آن مربوط به واحدهای سیمانی است.

وی در پایان در پاسخ به اینکه این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت که این موضوع بستگی به زمان متعادل شدن شبکه گاز خانگی دارد که آن هم وابسته به زمان متعادل شدن هوا و میزان مصرف گاز خانگی است.

صادقی همچنین تاکید کرد که صرفه‌جویی از سوی مصرف‌کنندگان خانگی می‌تواند منجر به تسریع حل این مشکل شود.

هفته گذشته میزان مصرف گاز در کشور رکورد زد و به  حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسید و این در حالی بود که نهایتا این عدد در سال گذشته به ۵۲۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده بود. همین موضوع نیز روند گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع را دچار مشکل کرد. امروز هم سخنگوی شرکت ملی گاز اعلام کرد که پیک مصرف گاز یک هفته تا ۱۰ روز دیگر ادامه دارد. او همچنین از مردم خواست که  در این مدت در میزان مصرف صرفه‌جویی داشته باشند تا روند سوخت‌رسانی دچار مشکل نشود.

این وضعیت در حالی در کشور حاکم است که اوایل دی ماه معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عامل بوی نامطبوع در تهران را به افزایش غیراستاندارد میزان گوگرد مرتبط دانست و با اشاره به اینکه استفاده صنایع از مازوت و یا گازوئیل غیراستاندارد منجر به تولید گوگرد می‌شود، گفت که "با توجه به اینکه این بو از سمت شهرری آغاز می‌شود، برای یافتن منشأ آن لازم است صنایع مستقر در این منطقه را مورد ارزیابی قرار دهیم تا مشخص شود آن‌ها از چه سوختی استفاده و چه فعالیتی در زمان انتشار بوی نامطبوع داشته‌اند".

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید