Performancing Metrics

نرخ لوازم خانگی اعلام شد | اتاق خبر
کد خبر: 443997
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1399 - 18:51
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که در قیمت‌های لوازم خانگی بازنگری شده تلویزیون حداکثر ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی حداکثر ۲۵ درصد مجاز به افزایش قیمت نسبت به بهمن سال ۱۳۹۸ هستند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، امروز (شنبه) عباس تابش در نشستی خبری ضمن اعلام سقف افزایش قیمت لوازم خانگی، گفت: سازمان حمایت از ۲۰ خرداد یک هفته به واحدهای تولیدی فرصت دادند که قیمت‌های جدید را در سامانه ۱۲۴ درج کنند، در غیر اینصورت مشمول عرضه خارج از شبکه می‌شوند.

وی افزود: قیمت‌ها به تفکیک برند در سامانه ۱۲۴ درج خواهد شد و برای توزیع‌کنندگان خرد و عمده قابل استناد است.

این مقام مسئول درباره آنالیز قیمت خودرو و اعلام قیمت‌های نهایی نیز تصریح کرد: اعلام موارد یاد شده به عهده شورای رقابت است، اما در زمینه عرضه خودرو ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه هنوز اختلاف نظرهایی در کمیته خودرو وجود دارد و عده‌ای معتقدند قیمت خودرو در کارخانه مصوب و در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، اما سازمان حمایت معتقد است برای حمایت از مصرف‌کننده بهتر است سقف قیمت تعیین شود.

به گفته وی در این باره تصمیم کمیته خودرو بعد از نهایی شدن به تنظیم بازار ارجاع خواهد شد و سازمان حمایت در نهایت تصمیم ستاد تنظیم بازار را اجرا خواهد کرد.

تابش در ادامه با اشاره به اینکه گران شدن قیمت ها با گران فروشی متفاوت است، اظهار کرد: در سال ٩٧ حدود ٩٩٤ پرونده قیمت را بررسی کردیم که با قیمت‌های تصویب شده در تنظیم بازار متفاوت بود. در سال ٩٨ نیز این آمار با رشد ٩٨ درصد به هزار و ٩٦٤ پرونده رسید. امسال تاکنون 240 پرونده توسط سازمان حمایت به تعزیرات ارسال شده و 240 پرونده واحد متخلف به تعزیرات دادیم تا آخر این ماه به آمار بالاتری می‌رسد که نشان دهنده عزم سازمان حمایت در برخورد با گران فروشان است.

به گفته وی در سال ٩٨ نسبت به ٩٧ حدود ١٦درصد ارسال پرونده‌ها بیشتر شده پرونده‌های متشکله نیز 40 درصد افزایش داشتند. همچنین بر اساس آمار سال ٩٧ به ٩٨ تعداد بازرسی انبارهای عضو ١١ درصد رشد یافته است. 

راه اندازی سامانه گارانتی تا دو هفته آینده 

تابش در ادامه از رونمایی سامانه گارانتی برای کالاهای سرمایه‌ای و بادوام تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: در خصوص تغییر ضوابط قیمت نیز در سال‌های قبل گروه بندی‌هایی انجام شده بود و الزامی برای شرکت‌های گروه دوم که کالاهایی از جمله لوازم خانگی، ‌محصولات سلولزی و مواد شوینده را شامل می‌شد، درباره ثبت قیمت در سامانه ١٢٤ نبود ولی امسال این امر برای گروه دوم اجباری شد. گروه اول هم کالاهای اساسی است که همیشه مشمول قیمت گذاری بوده و قیمت گروه سوم هم بر اساس عرضه تقاضا در بازار تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر کالایی نرخ ارز آن جابه جا شده به این معنی نیست که نقش آن کالا در سفره مردم نیز جابه جا شده است، بلکه سازمان حمایت بر تعیین قیمت آنها نقش داشته و باید ابتدا تغییر قیمت‌ها توسط سازمان حمایت تأیید شود،‌ تصریح کرد: پنج قلم کالای اساسی شامل لاستیک، لوازم خانگی، برنج ،شکر و نهاده دامی این هفته و هفته آینده در اولویت بازرسی سازمان حمایت است؛ البته رصد این 5 کالا  علاوه بر 100 قلم کالایی است که هر روز مورد  بازرسی سازمان حمایت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید