Performancing Metrics

طلا ارزش پول ملي را آب مي‌كند | اتاق خبر
کد خبر: 444417
تاریخ انتشار: 2 تیر 1399 - 10:31
گفت‌وگو با عبادا... محمدولي، عضو انجمن صنفي کارفرمايان صنعت طلا و جواهر
طلا و سکه در اولين روز تابستان تب بالايي گرفتند و رکوردهاي تاريخي از خود برجا گذاشتند.

به گزارش اتاق خبر، طوري‌که سکه تمام بهارآزادي تا بعدازظهر روزگذشته بر قله هشت ميليون و 250 هزار تومان ايستاد و هر گرم طلاي 18عيار هم از نرخ تاريخي 810هزار تومان عبور کرد. حال در حرارت طلا و سکه، اين ارزش پول ملي است که هر روز بيشتر آب مي‌شود. چنان‌که نگاهي به بازار ارز هم نشان مي‌دهد که دلار تمام زور خود را براي عبور از مرز مقاومتي 20هزارتومان مي‌زند. با اينکه به‌طور سنتي نرخ طلا و سکه از بازار جهاني طلا و بازار داخلي ارز تاثير مي‌پذيرد، اما نوسان لحظه‌اي طلا و سکه در اين روزها شکل غيرطبيعي به‌خود گرفته است و نمي‌توان آن را صرف قيمت 1744دلاري اونس طلا در بازار جهاني و نرخ 19هزار توماني دلار در بازار ايران دانست. اعدام سلاطين سکه و دلار هم به‌نظر مي‌رسد ديگر پاسخگو نباشد، زيرا در حالي که هنوز دو سال هم از 23 آبان 97 که وحيد مظلومين اعدام شد، نمي‌گذرد، نرخ سکه دو برابر شده تا شکست سياست‌هاي پليسي در اقتصاد مسجل شود. حال بايد ديد دولت، مجلس و قوه قضائيه اين‌بار چه راهکاري را براي کنترل بازار در پيش مي‌گيرند؟ در اين زمينه «آرمان‌ملي» گفت‌وگويي با عبادا... محمدولي، عضو انجمن صنفي کارفرمايان صنعت طلا و جواهر، انجام داده است که در ادامه مي‌خوانيد.

قيمت سکه تمام‌بهار آزادي طرح جديد روزگذشته قله هشت ميليون و 250 هزار تومان را هم تجربه کرد. دليل اين رکوردشکني‌هاي پياپي طلا و سکه چيست؟

قيمت طلا و سکه به چند عامل بستگي دارد که ازجمله آن مي‌توان به نرخ جهاني اونس طلا اشاره کرد. اخبار سياسي از ديگر مواردي است که بر قيمت اين فلز تاثير مي‌گذارد که از اين اخبار با عنوان جنگ اقتصادي هم مي‌توان ياد کرد. ارزش پول ملي در مقابل ارزهاي بين‌المللي نيز از ديگر نکاتي است که بر قيمت طلا و سکه اثر مي‌گذارد. به هر حال تمامي اين عوامل روند ناخوشايندي براي بازار ايران داشته‌اند. چنان‌که ديروز قيمت اونس جهاني طلا از 1744دلار عبور کرد. در حوزه اخبار سياسي نيز اخيرا قطعنامه شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه ايران جنگ اقتصادي جديدي بود که عليه ايران به نمايش گذاشته شد. دلار هم نيز چند روزي است تمام تلاش خود را براي ورود به کانال 20هزارتومان در پيش‌گرفته است. در چنين شرايطي نمي‌توان انتظار داشت که قيمت طلا و سکه آرام بگيرد.

يعني روند افزايش قيمت طلا و سکه را امري طبيعي مي‌دانيد؟

خير؛ اينها روند طبيعي بود که به آن اشاره کردم. اين روند غيرطبيعي است، اما با اين تفاوت که من به اين موضوع اعتقاد ندارم که طلا گران مي‌شود، بلکه اين پول ملي است که ارزش خود را هر روز از دست مي‌دهد. پس ما بايد ببينيم که چرا ارزش پول ملي از دست مي‌رود و راهکاري براي مقابله با آن بينديشيم. براي درامان‌بودن بازار سکه و طلا بايد ابعاد سياسي، اجتماعي و اقتصادي کشور را مورد واکاوي قرار دهيم. با تمرکز با يک بخش نمي‌توان بازار را به ثبات رساند. زماني که در دنيا آمار اشتغال اعلام مي‌شود تاثير مستقيم بر بازارهاي مالي مي‌گذارد، اما در ايران با اينکه آماري نظير اشتغال، تورم، رشد اقتصادي و... از نظر مراکز رسمي رو به بهبود هستند، اما بازارهاي مالي اعتنايي به اين آمار ندارند. گذشته از نقدهايي که به آمار رسمي وجود دارد، بايد توجه داشت که دليل اصلي اين اتفاق نگاه واسطه‌گرايانه به کالاهاست. در حالي که کالاهايي نظير مسکن يا خودرو کالاهاي مصرفي بادوام به حساب مي‌آيند و حتي به‌طور طبيعي بايد زيان‌ده باشند، اما در ايران نگاه سرمايه‌اي روي آنها وجود دارد. حال بازارهاي ارز، طلا و سکه که جاي خود دارند. اين بازارها هيچ‌گاه ثبات نداشته‌اند و در روزهاي اخير شاهد تلاطم بيشتري هستيم. وقتي پول يک کشور استحکام لازم را نداشته باشد، در برابر کوچک‌ترين خبري ارزش خود را از دست مي‌دهد. خوشبختانه از لحاظ ژئوپلتيکي کشور ما در موقعيتي قرار گرفته که 20درصد منابع دنيا را در اختيار دارد و فقط يک درصد جمعيت جهان در ايران زندگي مي‌کند. طبيعتا حق مردم ايران بيش از آن‌چيزي است که در روزگار کنوني تجربه مي‌کنند.

آيا برخوردهاي دستوري، نظير اعدام وحيد مظلومين، سلطان سکه، تاثيري بر بهبود روند بازار داشته است؟ چرا به‌رغم شکست اين سياست‌ها هنوز چنين واکنش‌‌هايي در اولويت قرار دارد؟

متاسفانه عملکردها تناسبي با شعارها ندارد. امروز قيمت سکه دقيقا دو برابر نرخ روزي است که وحيد مظلومين به چوبه دار آويخته شد. ما امروز از فقر نظارت و بازرسي رنج مي‌بريم. حتي همين برخوردهاي دستوري هم درست اجرا نمي‌شود. بانک مرکزي نهايتا 48ساعت بازار را به قبضه درمي‌آورد، اما بلافاصله بازار را به‌حال خود رها مي‌کند. وقتي کشوري مي‌تواند در بحث هوا و فضا و... چنين دستاوردهايي از خود برجاي بگذارد، چرا در بخش صنعت نتواند؟ طبيعتا چون اراده‌اي براي رونق باثبات بازار وجود ندارد. همين نمايندگاني که امروز وارد مجلس شدند، پيش از انتخابات انواع و اقسام شعارها را سر دادند، اما در حالي که بازارهاي ايران در يکي از تلخ‌ترين ايام خود به سر مي‌برند، دغدغه نمايندگاني که با شعار بهبود معيشت مردم به بهارستان راه يافتند، فيلترينگ اينستاگرام شده است! البته اگر دغدغه آنها اقتصاد هم باشد باري به هر جهت مي‌رود و عمق ندارد. بر همين اساس بعيد نيست که با ادامه اين روند سکه به 10ميليون تومان هم برسد.

آيا در تابستان سکه 10 ميليون تومان مي‌شود؟

بله؛ مي‌توان اين پيش‌بيني را انجام داد. زيرا برنامه مشخصي براي کنترل بازارها وجود ندارد.

آيا اين روزها در بازار طلا و سکه مشتري خاصي وجود دارد؟

در اين فضا نمي‌توان درباره کسب‌وکار صحبت کرد. طبيعتا زماني که صبح سکه هفت ميليون و 900 هزار تومان است و دو ساعت بعد به هشت ميليون و 250 هزار تومان مي‌رسد اگر مشتري هم حضور داشته باشد، فروشندگان حاضر به معامله نمي‌شوند.  

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید