Performancing Metrics

پاسخ‌های حناچی به پرسش‌های جنجالی | اتاق خبر
کد خبر: 447962
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1400 - 16:05
شهردار تهران با بیان اینکه ۲۵۰ ملک شهرداری در دست غیر است گفت: شهرداری در حال باز پسگیری است و ۱۵۰ ملک شهرداری در اختیار نهاد های عمومی است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از فرارو،شهردار تهران در نشستی که با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در کلاب‌هاوس برگزار شد، به تشریح موضوعاتی همچون آخرین وضعیت املاک نجومی، پسماند، مگاپروژه‌های شهرداری پایتخت، طرحی تحت عنوان "شهرنفروشی" و ساماندهی و شفاف‌سازی کمک‌های شهرداری به خیریه‌ها پرداخت.

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی شامگاه پنجشنبه در این برنامه که تحت عنوان «شهرداری زیر ذره‌بین» برگزار شد، یکی از بزرگ‌ترین معضلات پایتخت را در ۵۰ سال اخیر پسماند عنوان کرد و گفت: در ابتدای دوره ما پسماند هفت هزار و ۵۰۰ تن بود و آنچه که امروز به سمت آرادکوه حمل می‌شود پنج هزار و ۵۰۰ تن است که بخشی از این کاهش مربوط به تفکیک و فرهنگ‌سازی است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال لاستیک و سرشاخه دیگر حمل و دفن نمی شود و ایده آل ما این است که دفن پسماند در آرادکوه به صفر برسد که تا رسیدن به این هدف فاصله داریم.

وی افزود: قسمتی در آرادکوه برای سوزاندن پسماند برای تولید برق در نظر گرفته شده و همین موضوع توجیه اقتصادی پیدا کرده است تا فعالان اقتصادی وارد موضوع شوند و موضوع زباله سوز را با معاون اول رییس جمهور مورد بحث قراردادیم.

وی ادامه داد: طرح کاهش و طرح جامع پسماند در شورای شهر تهران به تصویب رسید و یکی از آن موارد و موضوعات که دنبال می شود طرح کاپ (کاهش تولید پسماند) است.

شهردار تهران گفت: برنامه ای با کره ای ها داشتیم که پسماندهای دفن شده در آرادکوه را تبدیل به گاز متان و تپه های آرادکوه را به تپه های سبز بدل کنیم که به دلیل تحریم ها انجام نشد اما امیدواریم با توجه به این شرایط، گشایشی در این زمینه صورت گیرد.

دفاع از جذب دستیاران در شهرداری با فراخوان و آزمون

شهردار تهران اظهار داشت: معمولا برای انتصاب مدیران بعد از جمع بندی، با اعضای شورای شهر تهران همفکری می کنیم و اعضای شورا انتخاب ما را صحه می گذارند.

حناچی سهمیه بندی مدیران را تکذیب کرد و بیان داشت: انتخاب دستیاران یکی از افتخارات مدیریت شهری این دوره است و از بهترین نخبه ها با عبور از ۱۴ مصاحبه و آزمون انتخاب شده است.

وی ادامه داد: اگر فرزند برخی از افراد از این مراحل بالا آمد، نباید جلوی آن را بگیریم و من از جذب دستیاران به این شکل (از طریق فراخوان آزمون) دفاع می کنم.

به گفته وی، این کار ۲۰ سال بود در شهرداری تهران انجام نشده بود و تلاش کردیم از طریق آزمون دستیاران افراد متخصص را جذب کنیم.

کمک به خیریه ها در دوره های قبل شهرداری، بدون اطلاع شورای شهر انجام می شد

پیروز حناچی درباره کمک به خیریه ها گفت: تبصره ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری تصویب شد و تمام کمک ها را به تصویب شورای شهر تهران رساندیم؛ این موضوعات از حدود اختیار شهردار نیز خارج است.

وی اضافه کرد: در گذشته این رویه وجود نداشت و شورای شهر آن زمان باید به این موضوعات اعتراض می کرد و این موضوعات در تفریق بودجه خود را نشان می دهد.

شهردار تهران افزود: وظیفه قانونی خودمان را برای کمک به خیریه ها در بودجه گنجانده و به تصویب شورای شهر رسانده ایم.

وی ابراز داشت: رویه کمک به موسسات خارج از شهرداری مرسوم بود اما بیشترین کمک به این موسسه (امام رضا) شده است.

شهردار تهران گفت: درباره فعالیت های مصطفی میرسلیم در حوزه شهری نیز پیگیری وی به سال ۹۲ برمی گردد؛ خیلی از مواردی که اشاره کردم که تغییر مسیر رخ داده است مطالبه وی است، چراکه نماینده شدند و فعالیت هایشان بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

افتخار ما برخورد با فسادها در همین دوره است

شهردار تهران درباره رفتار متناقض مطرح شده تیم مدیریتی شهرداری فعلی در برخورد با رسانه های منتقد گفت: همین که دوستان مخالف حضور دارند و سوال می پرسند نقض غرض شماست. درمورد اینکه رسانه ای قبل از انتشار خبری تقاضای مذاکره داشته باشد این بو دار است و این مذاکره فساد بر انگیز است.

وی بیان داشت: گزارش و پیام من به اعضای شورا این بود که نهادی برای انتشار خبر تقاضای مذاکره دارد که من قبول ندارم؛ افتخار من این است که خود ما با فساد در دوره خودمان برخورد می کنیم و این برخورد را به دوره بعد نمی سپاریم.

حناچی افزود: خبر واکسیناسیون مدیران را بررسی کردیم دیدیم اعتراض وارد است و مذاکره با رسانه منتشرکننده خبر نیاز نیست و خود ما به عاجل برخورد کردیم و فردای آن روز (پنجشنبه) توییت زدم و به اعضای شورا نیز اطلاع رسانی شد.

عطش زیادی وجود داشت که هیچ ضابطه‌ای در ساخت و ساز جماران رعایت نشود

شهردار تهران با اشاره به اینکه مشکل بین شهرداری و دولت، ملکی مربوط به نهاد ریاست جمهوری که در محدوده حریم ثبت شده بیت امام در جماران بود گفت: این ملک یکی از گودهای خطرناک رها شده بود که نهاد از ما درخواست ساخت و ساز ارسال کرد.

وی ادامه داد: اشاره کردم تا صفر – صفر این مجموعه هیچ مشکلی برای ساخت و ساز وجود ندارد. ما موافق هستیم که این گود از خطرناک بودن در بیاید. اما از صفر – صفر به بالا ۲ نکته رعایت شود؛ اول اینکه پروانه بگیرید و دوم حریم ارتفاعی آنجا را رعایت کنید.

وی ادامه داد: دوستان بر این تصور بودند که آن منطقه حریم امنیتی داشته و این حریم لغو شده است. اما اعلام کردیم که این حریم، میراث فرهنگی است که اتفاقات حساسیت روی آن وجود دارد. در دوره های پیشین چند پلاک نقض شده بود. این مشکلاتی را به وجود آورده بود.

وی بیان داشت: عطش زیادی وجود داشت که هیچ ضابطه ای آنجا رعایت نشود. عقبه این موضوع را خودم در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب کرده بودم و کوتاه نیامدم. پروانه صادر شد و بخشی که مورد بحث بود از حدود پروانه صادر شده خارج بود.

متوقف کردن بلندمرتبه سازی در منطقه ۲۲، عمل به طرح تفصیلی است

شهردار تهران با اشاره به اینکه منطقه ۲۲ در همه اسناد تهران از جمله طرح جامع به عنوان آخرین فرصت شهر تهران برای توسعه و جهانی شدن تهران بود گفت: اتفاقی که اطراف دریاچه و بلند مرتبه سازی که در آن منطقه انجام شد یکی از مناقشات ما در شورای عالی شهرسازی با شهرداری وقت تهران بود.

وی اضافه کرد: اینکه ما برای توسعه و ساخت ساز در یک منطقه مانند منطقه ۲۲ برویم استناد کنیم به رای کمیسیون ماده پنج مربوط به سال ۸۷ اصلا پذیرفتنی نیست.

حناچی عنوان کرد: بد نیست بدانید برای خدمات زیر بنایی این منطقه، ۱۱۰ مدرسه و کلانتری مورد نیاز بود که مورد توجه قرار نگرفت.

وی گفت: یکی از دلایل متوقف کردن بلند مرتبه سازی در سال ۹۳ تاثیر ساخت و ساز در منطقه ۲۲ بود و اقدامی که در این دوره مدیریت شهری انجام شد، طرح تفصیلی منطقه ۲۲ است که از شورا تصویب شد و ما به آن افتخار می کنیم.

املاک نجومی اکثرا به افرادی واگذار شده بود که هیچ گونه ارتباطی با شهرداری نداشتند

شهردار تهران با بیان اینکه ۲۵۰ ملک شهرداری در دست غیر است گفت: شهرداری در حال باز پسگیری است و ۱۵۰ ملک شهرداری در اختیار نهاد های عمومی است.

وی اضافه کرد: از ۲۲۰ واحد نجومی برخی از آنها با تخفیف ۱۰ تا ۵۰ درصد به شکلی واگذار شده بود که ۲۰ تا ۳۰ مورد این واگذاری ها هیچ گونه ارتباطی بین افراد با شهرداری وجود نداشته است.

شهردار تهران گفت: از یک هزار و ۹۰۰ ملک اعلامی یک هزار و ۸۰ ملک زیر نظر معاونت اجتماعی است که به نزدیک ۹۰۰ ملک برای مجوز رسیده است.

حناچی اضافه کرد: از ۲ هزار و ۱۵۰ مورد لیست املاک ۴۰۰ مورد بازپس گیری و ۲۷۰ مورد نیز با تخفیف های معقول از طریق تعاونی ها به کارکنان واگذار شده است.

به گفته وی، لیست املاک به شورا داده شده است و باید به این نکته تاکید کنم که دیگر املاک به غیر واگذار نمی شود و سازمان املاک بر اساس گزارش رسمی املاک را ساماندهی و لیست آن را برای ساماندهی به شورا ارایه کرده است.

در تخلف واکسیناسیون، ۳ رییس ناحیه و ۳ معاون عزل شدند

شهردار تهران گفت: یک ایراد در بخش واکسیناسیون کرونای کارکنان شهرداری بر ما وارد است که آن هم ابلاغ نشدن پروتکل بود و به عنوان مثال بحث پسماند برای بخش های مختلف پسماند تعریف مناسبی نشده بود و به بسیاری از افراد پاکبانان گفته می شد.

حناچی افزود: در تخلفی که شد سه رییس ناحیه و سه معاون عزل شدند ‌و تاکید کردیم اطلاعات افراد واکسیناسیون شده در سایت شفاف منتشر شد و تنها نام آنها به دلیل پروتکل های وزارت بهداشت منتشر نشد اما اطلاعات و اسامی در اختیار ما است.

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد در دوره ۱۲ ساله مدیریت قبل پول مردم در طرح های فرا مرزی مانند لبنان هزینه شده است، گفت: در سوابق بودجه شهرداری تهران هیچ ردیف بودجه قانونی برای اینجور کمک ها وجود ندارد و اگر صورت گرفته ممکن است از محل پروژه رسا تجارت انجام شده باشد و من رد و اثر روشنی ندیدم.

وی بیان داشت: در این دوره هر کمکی که به خیریه ها صورت بگیرد در قالب لایحه آورده و رقم مشخص شده و به شدت این آمارها کاهش پیدا کرده و منضبط و قانون مند شده است و چیزی خارج از مصوبات شورای هر تهران نیست؛ کمک های قانونی ما در این زمینه یک هشتم شده است.

افتخار ما این است مانند دوره های قبلی، در مقطع انتخابات پای خود را روی گاز نگذاشتیم

شهردار تهران تاکید کرد: ما افتخار داریم به مردم تهران گزارش بدیم جلوی تخریب باغ ها را گرفتیم و باغ های در اختیار دیگران را گرفتیم و تنها ۶ منطقه است که فضای سبز توسعه نداشته که تا پایان سال نیز به سرانجام می رسد.

حناچی افزود: رنگ آمیزی محلات از جمله برنامه هایی است که هزینه کمی اما اثرات روحی و روانی بسیاری دارد و ما محله های فراموش شده را تلاش کردیم احیا کنیم و دل مردم را به دست آوردیم.

وی گفت: افتخار ما این است در مقطع انتخابات پای خود را روی گاز نگذاشتیم شما به دوره های قبل برگردید و ببینید در دوره انتخابات چه اقدام هایی صورت گرفت. چیزی را که قبول نداشتم در کمیسیون ماده پنج امضا نمی کردم و این افتخار را دارم که آن زمان نیز به همین دلیل مواخذه شدم و در آن زمان بلند مرتبه سازی را متوقف کردیم.

می‌دانیم که بخش عمده‌ای از از منابع و املاک به نفع خیریه خاص خارج شده‌است

وی با اشاره به تعیین تکلیف اموال شهرداری گفت: در مورد بیمارستان خیریه، شهرداری و شورای شهر تهران مدعی است که اموالی به بهانه های مختلف از شهرداری خارج شده است و باید تعیین تکلیف شود. درست است که شهرداری تهران مستند به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها اجازه کمک به خیریه ها را دارد اما باید کاملا شفاف و بدون پرده پوشی باشد.

شهردارتهران افزود: باید تمام زوایای کار خیر روشن شود تا این ذهنیت ایجاد نشود که به نام کار خیر اتفاقات دیگری صورت گرفته است. اگر اطلاعات روشن شود ممکن است بسیاری از مشکلات حل شود.

حناچی افزود: می‌دانیم که بخش عمده ای از منابع، ابنیه و املاک به نفع این خیریه خارج شده است. بررسی های کامل تر باید صورت گیرد. خیلی از پرونده های مربوط به تخلفات اداری مورد بررسی قرار گرفته است و حتی مدیران حاضر نیز مورد بحث قرار گرفته و رای برای آنها صادر شده است. تخلفات را در این دوره جدی تعقیب می کنیم.

بزرگترین پروژه این دوره مدیریت شهری، «شهرنفروشی» است

حناچی در این مورد گفت: از سال ۷۶ به این سو، جزو کسانی بودم که این شیوه اداره امور شهر را نقد می کردم. این که فضای شهر را بفروشیم و هزینه آن را برای بی انضباطی و هزینه های جاری خرج کنیم.

شهردار تهران اضافه کرد: ادبیات و ترمینولوژی منابع پایدار شهر همان موقع پایه گذاری شد. آخرین جلسه کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات به مبحث «منابع مالی پایدار» پرداخت اما به نتیجه نرسید. دولت احمدی نژاد هم آن را تایید نکرد.

وی ادامه داد: در دولت روحانی به مجلس قبل رفت و به آخرین جلسات رسیده و ابلاغ نشد. در کمیسیون های مجلس خوشبختانه مطرح است و امیدواریم که رای بیاورد. موضوع همه شهرداری ها در این میان مطرح است.

وی افزود: شهرداری باید با هزینه های مالیاتی، عوارض نوسازی و خدمات هزینه های جاری را تامین کند و مایملک و ارزش های شهر را نفروشند. شاید بزرگترین پروژه این دوره مدیریت شهری، «شهر نفروشی» است.

وی اضافه کرد: خودمان سخت گرفتیم. می توانستیم بدون توجه به مواردی همچون ذخایر آینده شهر و مسائل زیست محیطی پا را روی گاز بگذاریم. متهم به کم کاری شده ایم. افتخار می کنیم به این موضوع که ما به تعریف مجدد کار در شهر نیاز داریم.

وی تاکید کرد: مگاپروژه های ما از جنس توسعه قلمرو عمومی، عدالت اجتماعی، ارزانتر اداره کردن شهر، ایجاد نشاط و سرزندگی با حداقل هزینه و مشارکت اجتماعی است.

حناچی ادامه داد: موضوع محله محوری و ۲ هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال ۹۹ پیش بینی و به مرحله انجام رسید پروژه های کوچک مقیاس اما با تاثیر بسیار بالاست.

۴۰ پد هلی‌کوپتر تنها گوشه ای از اقدامات مدیریت شهری برای زمان بحران است

شهردار تهران گفت: سیل و زلزله دو خطر قابل پیش بینی در شهر تهران است که زلزله می تواند بسیار مهیب تر باشد؛ گسل ری مشا و فشم از گسل های خطرناک پایتخت است.

وی ادامه داد: اقدام های زیادی در دوره قبل و این دوره مدیریت شهری انجام شده است و افزایش تعداد شتابنگارها و شبکه شدن آنها نقش بسیار زیادی دارد که اگر زلزله در حریم رخ دهد شتابنگار یک دقیقه زودتر اعلام می کند و همین امر موجب کاهش تلفات می شود.

حناچی یادآور شد: ما باید یاد بگیریم با زلزله زندگی کنیم با مانور و آموزش آمادگی خود را بالا ببریم و از این رو با همکاری اورژانس ۴۰ پد هلی کوپتر مهیا شده که تنها گوشه ای از اقدام های انجام شده از سوی مدیریت شهری است.

وی افزود: شیرهای اتومات گاز در حال نصب شدن است در بسیاری از جاها نصب شده است.

به گفته حناچی، بارش های متعددی در شهر تهران در چند سال اخیر داشتیم و تا مرحله بسته شدن شریان ها پیش رفتیم اما با مدیریت و اقدام های سریع و به موقع از حادثه جلوگیری کردیم.

 
 
 
 
 
 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید