Performancing Metrics

پیوستن تاشکند به توافق‌نامه چابهار درحال نهایی شدن است | اتاق خبر
کد خبر: 451550
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1400 - 17:07
رییس اتاق مشترک ایران و ازبکستان گفت:‌ پیوستن ازبکستان به توافقنامه چابهار از لحاظ اقتصادی برای هر دو طرف سودمند بوده و یک اقدام برد-برد است.

به گزارش اتاق خبر،‌ به نقل از ایلنا، رئیس اتاق مشترک ایران و ازبکستان گفت:‌ پیوستن ازبکستان به توافقنامه چابهار از لحاظ اقتصادی برای هر دو طرف سودمند بوده و یک اقدام برد-برد است.

موسی آقایی، رییس اتاق مشترک ایران و ازبکستان در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و ازبکستان اظهار کرد: میزان صادرات ایران به ازبکستان در نه ماهه امسال ۳۵۰ میلیون دلار بوده و در همین مدت واردات از این کشور سهم ۱۵۰ میلیون دلاری را به خود اختصاص داده است، در مجموع ایران و ازبکستان تعامل خوبی باهم دارند.

وی افزود: اتاق مشترک ایران و ازبکستان یک اتاق تازه تاسیس است و حدود یک ماه از شروع به کار آن می‌گذرد. از همین روی سعی می‌کنیم زمینه‌ها را به شکلی فراهم کنیم که مبادلات تجاری دو کشور بیشتر از ارقام فعلی باشد.

آقایی افزود: ایران و ازبکستان ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌های مشترک دارند. برای مثال می‌توان به حوزه‌های خدمات فنی و مهندسی، مصالح ساختمانی، کشاورزی، حمل و نقل و پتروشیمی اشاره کرد. با این حال برای عملی شدن آنها نیاز به یک سری بسترها داریم که باید آنها را فراهم کنیم. در حمل و نقل ریلی و هوایی دچار مشکل هستیم و اگر در این بسترها آماده‌تر شویم، تجارت دو کشور رشد زیادی می‌کند و شاید به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان همچنین در مورد آخرین وضعیت پیوستن ازبکستان به موافقت‌نامه چابهار خاطرنشان ساخت:‌ ازبکستانی‌ها از چابهار هم بازدید کرده‌اند، همیشه حمل و نقل ریلی کانتینری از آسیای میانه به بنادر جنوبی ایران را داشتیم. پیوستن ازبکستان به این توافقنامه هم از لحاظ اقتصادی برای ایران خوب است و اگر آنها سرمایه‌گذاری کنند سود می‌کنند بنابراین یک اقدام برد-برد است.

وی افزود: علاوه بر این برای کشورهای آسیای میانه نیز سودمند است، ما باید این بستر را برای ازبکستان فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاری انجام دهد. پیوستن ازبکستان به این توافقنامه درحال نهایی شدن بوده اما جزییات آن هنوز منتظر نشده است.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید