Performancing Metrics

دغدغه تولید در بخش خصوصی | اتاق خبر
کد خبر: 721
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1390 - 12:14

دغدغه تولید در بخش خصوصی

واحد های تولیدی از یارانه دولتی استفاده نکردند

یادداشت ؛  فریدون فرقانی ـ رییس اتاق بازرگانی شیراز

 قانون یارانه ها در بخش تولید ناقص است و ناقص هم اجرا شد؛ پیاده سازی این قانون  تا کنون خسارات زیادی  به واحد های تولیدی فارس وارد کرده است و اکنون کارایی قبل را ندارند.اکثر واحد های تولیدی  با 20 تا 30 درصد ظرفیت اشان کار می کنند. البته قرار بود 30 درصد از یارانه ها در اختیار بخش تولید قرار گرفته و  طبق قانون 6 هزار میلیارد تومان از محل یارانه  ها به واحد های تولیدی منتقل شود اما فقط 1500 میلیارد تومان در اختیار وزارت صنایع  و معادن  گذاشته شد که بخش عمده ایی از آن مربوط به بانک صنعت و معدن بود و اکثر واحد های تولیدی نتوانستند از آن استفاده کنند.

حال با توجه به اینکه  اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها  معضلات بسیاری برای واحد های تولیدی به وجود آورده است,؛ بعد از اجرای قانون دولت، قیمت مواد اولیه ایی که در اختیارش بود به خصوص اجناس بورس را  20 تا 30 درصد افزایش داد  اما واحد های تولیدی اجازه افزایش قیمت نداشتند . وزارت بازرگانی هم محدودیت هایی برای افزایش قیمت کالا به وجود آورد ؛در نتیجه واحد های تولیدی نتوانستند به میزانی که باید قیمت ها را افزایش دهند در نتیجه مجبور به کاهش ظرفیت  تولید شدند.

 یکی دیگر از مشکلات بخش تولید حذف ماده 103 قانون تامین اجتماعی است؛ این قانون به کارفرما اجازه می داد  برای نیروهای جدید از معافیت 20 درصدی استفاده کند اما از ابتدای سال 90  این معافیت حذف شد بدون این که جایگزین مناسبی  برای این موضوع  اعلام شود. دراین شرایط واحد های تولیدی که می توانستند جهت افزایش نیروی انسانی از این ماده استفاده کنند تنها به اخراج نیروها  بسنده کرده اند.

بنابراین معتقدک که دولت باید از تعزیراتی کردن قیمت ها پرهیز کند ؛چرا که افزایش قیمت تمام شده کالا منجر به افزایش قیمت می شود و این اجازه را به تولید کننده می دهد  تا قیمت کالای تولیدی خود را افزایش دهد  . از سوی دیگر واحد های تولدی تعادل بازار را در نظر دارند و به دلیل رقابتی که به وجود خواهد آمد قیمت ها در حد معقولی قرار می گیرد.

از سوی دیگر افزایش قیمت ها باعث گردش نقدینگی واحدهای تولیدی  شود تا بتوانند اشتغال را حفظ کنند. زیرا خروج از بخش تولید به معنای ورود کالاهای خارجی است .همچنین ضربه های جبران ناپذیری بر اشتغال کشور وارد می شود  و که طبعات اجتماعی گستره ایی خواهد داشت.

منبع: اتاق نیوز

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید