Performancing Metrics

توافق هسته‌ای یک پیروزی قهرمانانه برای ایران بود | اتاق خبر
کد خبر: 123456
تاریخ انتشار: 29 تیر 1394 - 13:51
یک روزنامه مصری از مقاومت و ایستادگی مردم و دولت ایران و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مقابل زیاده‌خواهی غرب و نه گفتن به نظام سرمایه‌گذاری غرب و پیروزی قهرمانانه هس
یک روزنامه مصری از مقاومت و ایستادگی مردم و دولت ایران و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مقابل زیاده‌خواهی غرب و نه گفتن به نظام سرمایه‌گذاری غرب و پیروزی قهرمانانه هسته‌ای تقدیر کرد.
به گزارش اتاق نیوز ، روزنامه الاخبار مصر در مقاله‌ای به قلم یوسف العقید با عنوان «ایران و یونان» با اشاره به وجه تشابه دو مساله ایران و یونان و توافقات حاصله بین این دو کشور با غرب نوشت: آن چه ایران در مذکراتش با غرب به‌دست آورد یک پیروزی قهرمانانه با تمامی معیارهای آن بود. نباید سرمان را زیر برف کنیم. من از انقلاب (امام) خمینی علیه شاه ایران و بازگشت او از پاریس و قدرتش در تبلور آرزوهای امت و سرنگونی حاکمی که به ذهن هیچ انسانی خطور نمی‌کرد، شگفت زده شدم. سرنگونی شاه تنها و صرفا سرنگونی یک حاکم نبود، اما نه یی که ایران به غرب حامی شاه گفت و وقتی شاه ذلیلانه به تعبید رفت، سیلی و ضربه‌ای بود که مردم قهرمان ایران به صورت غرب وارد کردند. این روزنامه با اشاره به نفوذ منطقه‌یی ایران تصریح کرد: موفقیت ایران تنها مختص و ویژگی ایرانی‌ها نیست، بلکه شکست و ناکامی برای ما اعراب است تا مسوولیت کامل خود را به دوش بکشیم زیرا همیشه از زیربار مسوولیت شانه خالی کرده‌ایم و هم‌چنان در حال فرار هستیم. تصویر وزیران خارجه کشورهای بزرگ را تصور کنید، سه نفر طرف راست و سه نفر طرف چپ و در وسط محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ایستاده‌اند. هرچند تصویر بزرگی نیست ولی تصویری روشن با چانه‌ای سفید و بدون کروات. در تمامی جلسات جواد ظریف در برابر همه آن‌ها نشسته بود او در یک طرف و همه در طرف دیگر و سپس به توافقی دست یافتند که ایرانی‌ها به خیابان‌ها ریختند و پیروزی خود را در مقابل همه دنیا جشن گرفتند. یوسف العقید در ادامه مقاله خود در مورد اتفاقات اخیر یونان هم نوشت: اما یونان حکایت دیگری داشت و گویی یونان در یک سوی رود و غرب در سوی دیگر ایستاده بودند که مجبور به مذاکره با سوسیالیست‌های حاکم بر یونان شدند. این تصویر مرا به یاد مصر دوران سخت اواخر حکومت خدیو اسماعیل با بدهی‌های سنگین می‌اندازد که در نهایت منجر به اشغال 72 ساله مصر توسط انگلیس شد. برخی تصور می‌کنند غرب می‌تواند ملت‌ها را به هر سمت و سویی که می‌خواهد به دنبال خود بکشاند و هیچ کس هم حق اعتراض ندارد. در پایان این مقاله تاکید شده است: در ماه گذشته دو بار شاهد نه گفتن به دنیای سرمایه‌داری بودیم، نظامی که به دنبال رهبری دنیا با مدیریت توحش است و نه اداره امور با منافع و اهداف. این نه یک بار توسط ایران و بار دوم توسط یونان به غرب گفته شد و ایران و یونان پیروز شدند. ما در مصر باید این دو تجربه را بررسی و از آن استفاده کنیم. دشمنی که به دنبال پیچاندن گردن یونان و به تسلیم کشاندن ایران بود، همان دشمنی است که از دشمنان زندگی و دنیا در مصر حمایت می‌کند و ما تنها با دشمن گفت‌وگو می‌کنیم و باید شیوه دیگری برای تعامل با دشمن دنبال کنیم.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید