Performancing Metrics

ادامه اختلافات روسیه و شورای همکاری خلیج فارس بر سر یمن | اتاق خبر
کد خبر: 100409
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1394 - 09:41
در حالی که قرار بود شورای امنیتی امروز (شنبه) در خصوص پیش‌نویس قطعنامه شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن رای گیری کند، منابع دیپلماتیک آگاه از احتمال به تاخیر افتادن...
در حالی که قرار بود شورای امنیتی امروز (شنبه) در خصوص پیش‌نویس قطعنامه شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن رای گیری کند، منابع دیپلماتیک آگاه از احتمال به تاخیر افتادن رای‌گیری خبر داده‌اند.
اتاق نیوز - به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، رای گیری در خصوص پیش نویس قطعنامه شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن احتمالا روز دوشنبه انجام شود چرا که اختلافات میان روسیه و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در خصوص بندهای از این پیش‌نویس همچنان حل نشده است. این اختلافات در خصوص مساله تحریم‌ها علیه شخصیت‌هایی است که شورای همکاری خلیج فارس آنها را به ازبین بردن مشروعیت در یمن متهم می‌کند. مساله ممنوعیت ارسال سلاح برای برخی طرف‌های یمنی نیز از موارد اختلافی است. به گزارش منابع دیپلماتیک، روسیه با درج نام برخی شخصیت‌های یمنی از جمله احمد صالح، پسر علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری مخلوع یمن و عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله در لیست تحریم‌ها مخالف است. بنا بر این گزارش، دو طرف به توافق برسر این مساله نزدیک شده‌اند اما اختلاف مهم بر سر مساله ممنوعیت ارسال سلاح برای طرف‌های یمنی است. در پیش‌نویس قطعنامه شورای همکاری خلیج فارس بر ممنوعیت در اختیار داشتن سلاح از سوی حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح تاکید شده است اما مسکو خواهان ممنوعیت ارسال و در اختیار داشتن سلاح برای تمامی طرف‌ها از جمله نیروهای عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن است. خبرنگار الجزیره در نیویورک نیز اعلام کرد که روسیه برگزاری جلسه غیر رسمی شورای امنیت جهت گفت‌وگو درباره پیش نویس قطعنامه شورای همکاری خلیج فارس را به تاخیر انداخته است. به گفته خبرنگار این شبکه، گفت‌وگوها میان طرف روسی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای توافق بر سر نکاتی که مسکو ارائه کرده ادامه دارد تا این کشورها بتوانند مانع استفاده مسکو از حق وتو علیه این پیش نویس شوند. طرف روسی و نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس نشستی را برای بررسی پیش نویس قطعنامه شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن برگزار کردند اما نماینده مسکو در پایان این نشست خواهان به تاخیر انداختن جلسه رای گیری شد. برخی منابع روز پنج شنبه اعلام کردند که احتمالا جمعه یا شنبه پیش نویس قطعنامه شورای همکاری خلیج فارس در شورای امنیت به رای گذاشته می شود. در همین حال مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی با احمد کرتی، همتای سودانی خود در آنکارا اعلام کرد که ترکیه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد راهکاری جهت حل بحران یمن گفت‌وگو می‌کند. وی افزود: مسئولیت بزرگی بر دوش ترکیه، ایران و عربستان برای حل سیاسی بحران یمن است. دیدگاه ما با ایران در خصوص همکاری برای پیدا کردن راه حلی جهت پایان دادن به درگیری‌ها در یمن یکی است.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید