Performancing Metrics

بی‌رغبتی فرش‌بافان زنجانی به بافت کف‌پوش | اتاق خبر
کد خبر: 107339
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1394 - 16:09
نایب رئیس اتحادیه فرش بافان زنجان گفت: به‌دلیل گرایش فرش‎بافان به بافت تابلو فرش و فرش‎های ابریشمی که جنبه صادراتی دارد، در حال حاضر شاهد کمبود فرش‎های دست‌باف ک
نایب رئیس اتحادیه فرش بافان زنجان گفت: به‌دلیل گرایش فرش‎بافان به بافت تابلو فرش و فرش‎های ابریشمی که جنبه صادراتی دارد، در حال حاضر شاهد کمبود فرش‎های دست‌باف کف‌پوش در بازار هستیم.
م   مهدی رضایی  اظهار کرد: در چند سال اخیر شاهد ورود خامه‎های ارزان بی‎کیفیت به بازار بودیم که این امر باعث شد کیفیت فرش‎های بافته شده نزول پیدا کند که با پیگیری‎های صورت گرفته خامه خوب و با کیفیت وارد بازار شده و با اعمال محدودیت برای خامه فروشان، خامه‎های بی‎کیفیت که از آن به عنوان خامه دباغی نام برده می‌شود، در بازار مصرف توزیع نشود. وی افزود: خامه خوب باعث بافت فرش با کیفیت شده و دوام و ماندگاری آن را تضمین می‎کند و با توجه به رنگ‎آمیزی و استفاده از نقشه و طرح‏‌های خوب در بافت از سوی بافندگان می‎توان اثر مشتری پسند به بازار ارائه داد. رضایی تصریح کرد: علی‎رغم اشتغال به دامداری در استان، صنعت تولید خامه در زنجان وجود ندارد و خامه‎های مورد نیاز از استان‏‌های دیگر تامین می‎شود در حالی که با وجود سرمایه‎گذار و خرید پشم از دامداران می‎توان خامه مورد نیاز را در استان تولید و در این حوزه نیز اشتغال‌زایی کرد. نائب رئیس اتحادیه فرش بافان و خامه فروشان زنجان با بیان اینکه در سال‎های اخیر برخی فرش‌‎بافان راحت‎طلب شده‎اند، گفت: قریب به اتفاق فرش‌بافان که در گذشته فرش‎های بزرگ می‎بافتند که هم‎اکنون گرایش به بافت فرش‎های ابریشمی و تابلوفرش پیدا کرده‎اند و با توجه به رکود در بازار ابریشم، فرش‎های بافته شده، فروش چندانی ندارد و این مساله زنجیروار در کاهش علاقه به بافت فرش اثر دارد. رضایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کمبود فرش کف‌پوش داریم، گفت: فرش‎های کف‌پوش 12 متری به‌دلیل مدت طولانی بودن بافت و نیاز به فضای بزرگ برای جاگذاری دار قالی و سختی‎های دیگر برای بافت، باعث شده قالی‎بافانی که در گذشته قالی‎های کف‎پوش بزرگ می‎بافتند هم‎اکنون به بافت فرش‎های کوچک و تابلوفرش رو آورند. این مسئول با اشاره به این که تنوع فرش دست بافت در طرح و نقشه نیز کمبود بازار مصرف داخلی است، تصریح کرد: فرش‎بافان بازار مصرف را زیاد مورد توجه نداشته و طرح و نقشه‎های بافته شده تنوع ندارند و نمی‎توانند ذائقه مصرف کننده در استان را به خوبی برآورده کند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید