Performancing Metrics

قانون اساسی سند رابطه دولت و ملت است | اتاق خبر
کد خبر: 109087
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1394 - 12:53
اتاق نیوز - معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: هر اندازه که قانون اساسی در کشور دقیق‌تر اجرا شود رابطه دولت و ملت بهتر خواهد بود....
اتاق نیوز - معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: هر اندازه که قانون اساسی در کشور دقیق‌تر اجرا شود رابطه دولت و ملت بهتر خواهد بود.
الهام امین‌زاده در اولین همایش بزرگ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که با همکاری وزارت علوم، وزارت دفاع،‌ معاونت حقوقی ریاست جمهوری و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: ما در روز آزادسازی خرمشهر توانستیم حق قانونی خودمان را از متجاوزگران باز بستانیم. به قول امام خمینی (ره) فتح خرمشهر فقط فتح خاک نبوده است. وی با بیان این‌که ویژگی کشور ما در قانون اساسی بر پایه دفاع است،‌ گفت:‌ ویژگی اساسی کشور ما دفاعی بودن قوانینش است. صفت ایرانی‌ها متجاوزگرانه نیست، بلکه تدافعی است. در فصل نهم قانون اساسی بر این ویژگی به خوبی تأکید شده است. بنابراین جنگی که در آن سال‌ها درگیرش بودیم هم بر اساس خلقیاتمان و هم بر پایه قوانین کشورمان برای حفظ استقلال و آزادی‌مان بوده است. معاون حقوقی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز که مصادف است با سالروز تولد امام سجاد (ع) را برای حقوق کشور به فال نیک می‌گیریم چرا که رساله حقوقی این امام بزرگوار به عنوان یک منبع و مرجعی مهم برای ما در تدوین حقوق شهروندی نقش داشت. وی همچنین گفت: در کنار معاونت حقوقی رئیس جمهور دو حکم دیگر هم به من داده‌اند؛ معاونت قانون اساسی یکی از آن حکم‌ها است. یکی از اقدامات معاونت قانونی اساسی این بود که به دانشجویان و تحقیقات و مقاله‌های آنها توجه ویژه‌ای داشت. برای ما مهم بود که بدانیم دانشجویان در مورد قانون اساسی کشورشان چگونه فکر می‌کنند. امروز مفتخریم که از میان صدها مقاله مقاله‌های برتری داریم که دانشجویان نوشته‌اند و نشان می‌دهد تا چه اندازه این جوانان به دانش حقوقی کشورشان اهمیت می‌دهند. وی اجرای صحیح قانون اساسی را ضروری دانست و تصریح کرد: هرچقدر قانون اساسی بهتر باشد تعامل نیز در جامعه بهتر خواهد بود. به همین جهت است که ارتباط حاکمیت با مردم در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است. اگر در تدوین و یا اجرای قانون اساسی سهل‌انگاری شود مشکلات عمده‌ای در جامعه به وجود خواهد آمد. امین‌زاده ادامه داد: قانون اساسی سند تنظیم رابطه دولت و ملت است و به همه قانون‌ها ارجحیت دارد و بر همین اساس اصل برتری قانون اساسی پذیرفته شده است. همه قوانین و مقررات دیگر پایین‌تر از قانون اساسی قرار می‌گیرد. پس از انقلاب در سال 57 قانون اساسی کشورمان طوری تنظیم شد که نیازهای امروز جامعه را هم بعد از گذشت این‌همه سال تأمین می‌کند. حقوقدانان و فقها در آن زمان بسیار دوراندیشانه کار کردند. وی با اشاره به تدوین حقوق شهروندی، یادآور شد: برای تدوین حقوق شهروندی با دانشگاه‌ها، مراکز علمی، اصناف،‌ اقلیت‌های قومی و مذهبی جلسات بسیاری داشتیم. همه در انتظار این هستیم تا منشور حقوق شهروندی با همان تأکیدی که رئیس جمهور بر ایرانی و اسلامی بودنش داشته‌اند تدوین و به اتمام برسد. امیدواریم مردم از حقوق خود آگاه و راضی باشند همچنین ما مسئولین نیز مجری خوبی برای قانون اساسی کشورمان باشیم.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید