Performancing Metrics

وحشت سعودی‌ها از«واحد 400»نیروی قدس | اتاق خبر
کد خبر: 109293
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1394 - 08:30
اتاق نیوز - پایگاه اندیشکده واشنگتن با اشاره به سابقه دیرینه خصومت ایران و عربستان به ارائه یک‌سری اتهامات بی‌پایه و اساس علیه نیروهای حزب‌الله و سپاه پاسداران پرد...

اتاق نیوز - پایگاه اندیشکده واشنگتن با اشاره به سابقه دیرینه خصومت ایران و عربستان به ارائه یک‌سری اتهامات بی‌پایه و اساس علیه نیروهای حزب‌الله و سپاه پاسداران پرداخته و می‌نویسد: روز 27 آوریل سردار محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مداخله نظامی اخیر عربستان سعودی در یمن را محکوم کرد و سعودی‌ها را به خاطر کشتن مردم بی‌گناه یمن به جا پایِ رژیم صهیونیستی گذاشتن تشبیه نمود. وی گفت که افزایش اقدامات خصمانه عربستان در منطقه نیازمند واکنش قاطع‌تری از جانب ایران است.

 به همین ترتیب، نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در روز 13 آوریل گفت که عربستان به خاطر حمله به یمن بهای سنگینی را خواهد پرداخت. با توجه به پیشینیه تاریخی موجود، عربستان سعودی باید این تهدیدات را جدی بگیرد.

ایران سابقه طولانی در اقدام علیه رقیب عربستانی خود دارد. این اقدامات توسط عوامل ایرانی و یا نیروهای حزب‌الله انجام شده‌اند و منافع عربستان را در خاورمیانه و یا جاهای دیگر مورد هدف قرار داده‌اند. به ادعای نویسنده این مقاله، یکی از تازه‌ترین اقدامات ایران تلاش نافرجام برای ترور سفیر عربستان در آمریکا بود. اما، نقشه‌های ضدسعودی ایران از همان اولین روزهای استقرار نظام اسلامی در این کشور شروع شد.

تنها سه ماه پس از استقرار نظام اسلامی در ایران در سال 1987، شاخه سعودی حزب‌الله (حزب‌الله حجاز) اولین حمله خود را در داخل عربستان انجام داد. قبل از آن، تقابل بین زائران شیعی و نیروهای امنیتی عربستان در جریان مراسم حج در جولای 1987 به خشونت گرایید و باعث کشته شدن بیش از 400 نفر شد. ایران که به دنبال انتقام گرفتن بود شروع به حمایت کردن از شیعیان افراطی در استان شرقی عربستان کرد. یک هفته بعد نیز حزب‌الله عربستان با انتشار بیانیه‌ای قول داد که خانواده حاکم در عربستان را به چالش بکشد.

ظرف یک سال، حزب‌الله لبنان تهدیدات خود را با حمله به کارخانه پتروشیمی عربستان که در آن آمریکایی‌های بسیاری کار می‌کردند عملی کرد. عربستان نیز به شدت به این مساله واکنش نشان داد و تعدادی از شبه‌نظامیان شیعی را دستگیر و اعدام کرد.

حزب‌الله عربستان برای اینکه انتقام بگیرد بر علیه هر کسی که با آل‌سعود همکاری کند اعلام جنگ کرد و حملاتی را علیه مقامات عربستانی در کشورهای ترکیه، پاکستان و تایلند انجام داد.

در همین حین، گروهی از شیعیان کویتی و سعودی وابسته به حزب‌الله کویت در حال انتقال تسلیحات به داخل عربستان در جولای 1989 دستگیر و اعدام شدند. برخی از دستگیرشدگان اصالت ایرانی داشتند و مقامات ایران آنها را شهید خواندند و گفتند که باید با حمله به منافع عربستان، کویت و آمریکا انتقام خون آنها گرفته شود.

اگرچه حزب‌الله همچنان یکی از گروه‌های وابسته به ایران در جنگ با غرب می‌شود، اما اقدامات اخیر ایران علیه منافع سعودی توسط نیروهای سپاه قدس انجام شده است.

در ماه می 2011، عوامل ایران یک دیپلمات سعودی در کراچی را به ضرب گلوله کشتند. در ژوئن 2012، مقامات کنیا دو ایرانی را که گفته می‌شد به سپاه قدس وابسته هستند را به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به اهداف سعودی، انگلیسی، آمریکایی و صهیونیستی در کنیا و یا در دیگر مناطق آفریقا دستگیر کردند. گفته می‌شود که سپاه قدس واحدی موسوم به «واحد 400» را برای انجام عملیات‌های ویژه خارجی ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد که عملیات‌های سایبری هم در این زمان در دستور کار سپاه قرار گرفت.

بنظر می‌رسد که ایران در زمان انجام مذاکرات هسته‌ای اقدمات خود را متوقف کرده است، اما تنش‌های فرقه‌ای اخیر در منطقه ممکن است که ایران و حزب الله را تحریک به انجام حملاتی علیه سعودی‌ها نماید. مدتی است که تنش‌های منطقه‌ای بین ریاض و تهران به خاطر حمایت از بازیگران در لبنان، سوریه و عراق شدت گرفته است.

با توجه به سوابق اقدمات ایران و حزب‌الله علیه منافع سعودی، اخطارهای اخیر بیش از چند حمله لفظی است که بین ریاض و تهران رد و بدل می‌شود.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید