Performancing Metrics

تخت جمشید صاحب راه آهن می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 110258
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1394 - 14:24
اتاق نیوز - هرچند در سال 1388 افتتاح راه‌آهن تهران – شیراز بسیار سروصدا به پا کرد و از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه های وقت یاد شد، اما با وجود گذشت بیش از شش سال هن...
اتاق نیوز - هرچند در سال 1388 افتتاح راه‌آهن تهران – شیراز بسیار سروصدا به پا کرد و از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه های وقت یاد شد، اما با وجود گذشت بیش از شش سال هنوز مشکلات این خط آهن بسیار مهم ادامه دارد.
این خط آهن که در زمان افتتاح به دلیل وجود برخی از مشکلات زیرساختی و تکمیل نشدن بخش‌های مقدماتی کار با مشکلات و ابهام‌های جدی روبه‌رو بود تا این حد که فرآیند افتتاح آن نیز با چند مشکل جدی مواجه شد، حالا و با گذشت حدود شش سال هنوز با مسائلی که از گذشته درگیر آن بوده روبه‌روست. فراهم‌نبودن امکان زیرساختی در این مسیر که باعث کاهش قابل توجه سرعت قطارهای مسافرتی و باری در مسیر می‌شود، مساله‌ای است که مزیت نسبی قطار را نسبت به دیگر وسائل حمل‌و‌نقل در این مسیر بسیار پرتردد به شدت پایین آورده است. مدیر عامل شرکت رجاء چندی پیش اعلام کرد: با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه همچنان بسیاری از قطارهای این مسیر نمی‌توانند سرعت بالایی را تجربه کنند و حتی در بخش‌هایی از آن سرعت قطار به حدود 40 تا 30 کیلومتر در ساعت نیز کاهش می‌یابد. هرچند راه آهن نیز در دولت جدید نیز نسبت به مشکلات زیرساختی این مسیر اذعان داشته اما اعلام کرده است برای این‌که بتوان شرایط این خط آهن را با ایده‌آل همسان کرد، نیاز به بودجه‌ای کلان و البته تعطیل کردن این مسیر برای مدتی نسبتا طولانی دارد. حالا و در کنار شرایط و مشکلات زیرساختی که برای این خط آهن به وجود آمده، به نظر می‌رسد برخی از دیگر اصول و اهداف اصلی این پروژه نیز فراموش شده و یا به دلایل خاص از دستور کار خارج شده است. شهرستان مرودشت که در 100 کیلومتری شیراز قرار داشته و با توجه به نزدیکی به تحت جمشید و آثار باستانی مربوط به آن از اهمیت تاریخی و توریستی بسیار بالایی برخوردار است، در طرح ابتدایی راه‌آهن شیراز که در سال 1387 طراحی شده، بنا بوده صاحب یک ایستگاه مسافرتی شود که این مساله در ادامه‌ی کار به دلیل مشکلات بودجه‌ای و راغب‌نبودن پیمانکار متوقف شده و هرگز وارد فازهای اجرایی نهایی نشده است. پس از سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان فارس و بازدید وی از این خط آهن بنا شده یکبار دیگر پروژه ساخت ایستگاه راه‌آهن تخت جمشید کلید بخورد تا این شهر تاریخی مهم از نظر دسترسی ارتباطی پس از جاده دومین راه اصلی خود را نیز پیدا کند. به نظر می‌رسد با توجه به فاصله نزدیک مرودشت تا شهر شیراز بتوان از این ایستگاه با عنوان یک خط قطار حومه‌ای نیز بهره گرفت که در راستای اهداف کلان دولت در احیای قطارهای حومه‌ای در ایران است، هرچند هنوز ردیف بودجه‌ای برای ایستگاه راه‌آهن تخت‌جمشید مشخص نشده، اما مدیر پروژه ساخت ایستگاه راه‌آهن شیراز – اصفهان ابراز امیدواری کرد با حل شدن مسائل مقدماتی و ابتدایی این پروژه در سال جاری شاهد کلید خوردن آن باشیم.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید