Performancing Metrics

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:ایجاد حوضچه های تبخیری برای تخلیه آب شور سد گتوند بررسی می شود | اتاق خبر
کد خبر: 111516
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1394 - 18:40
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، از بررسی طرح ایجاد حوضچه های تبخیری، برای تخلیه آب شور مخزن سد گتوند علیا خبر داد....
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، از بررسی طرح ایجاد حوضچه های تبخیری، برای تخلیه آب شور مخزن سد گتوند علیا خبر داد.
هاشم بالدی روز چهار شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به مشکل سد گتوند و انحلال گنبدهای نمکی در آب مخزن این سد، اظهار کرد: در آخرین جلسه درباره سد گتوند که دیروز در تهران برگزار شد، ایجاد حوضچه های تبخیری به عنوان مقصد انتقال آب های شور پشت سد گتوند پیشنهاد شده که در حال بررسی است و نتیجه آن تا پایان خرداد مشخص می شود. سد گتوند علیا، بلندترین سد خاکی کشور و آخرین سد روی رودخانه کارون است که در 10 کیلومتری شهر گتوند قرار دارد. سازند نمکی گچساران در تماس با آب مخزن سد دچار انحلال شده و آب این مخزن و در نتیجه رودخانه کارون را شور کرده است. بالدی در این باره توضیح داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مطالعات این سد را به دانشگاه تهران واگذار کرده که این مطالعات در حال انجام است. وی تاکید کرد: هر نتیجه ای که در این مطالعات بدست آید اجرای آن لازم است. بالدی با اشاره به اینکه چند راهکار برای حل مشکل آب شور ذخیره شده در مخزن سد پیشنهاد شده، افزود: رهاسازی تدریجی آب شور به پایین دست کارون یکی از این راهکارها بوده که مسوولان خوزستان با این مساله مخالفت کرده اند. وی اضافه کرد: راهکار دوم انتقال آب شور به وسیله لوله به خلیج فارس است که این طرح نیز به دلیل نیاز به اجرای خط انتقال بیش از 200 کیلومتر و مشکلات زیست محیطی قابل اجرا نیست. به گفته وی، طرح فروش آب شور به پتروشیمی ها نیز به دلیل مخالفت پتروشیمی ها منتفی است. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: آخرین راهکار انتقال آب شور مخزن به حوضچه های تبخیری در فاصله 35 کیلومتری سد است که البته باید مطالعه شود و تاثیر حوضچه ها بر آب های زیرزمینی و امکان نفوذ نمک نیز بررسی شود. وی گفت:در این راهکار حدود شش سال لازم است تا آب شور مخزن تخلیه شود. بر اساس تحقیقات دکتر مهدی قمشی عضو هیات علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز و مشاور استاندار خوزستان در امور آب، تجمع نمک در مخزن سد گتوند حدود هفت میلیون تن است. شوری (EC) آب لایه های بالایی مخزن کم و در حدود 500 میکروموس بر سانتیمتر مربع است اما هر چه به عمق مخزن می رویم شوری این لایه ها بیشتر می شود. تا جایی که شوری (EC) آب لایه های پایینی مخزن به 150 هزار میکروموس می رسد که حدود سه برابر شوری خلیج فارس است. اکنون 140 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد با شوری بین 10 هزار تا 150 هزار میکروموس ذخیره شده است. به عبارتی حدود 50 متر از ارتفاع آب درون مخزن را آب شور با EC بالا تشکیل می دهد که مطالعات برای تخلیه این آب در حال انجام است.سد گتوند سال 90 آبگیری شد.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید