Performancing Metrics

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین آغاز شد | اتاق خبر
کد خبر: 114794
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1394 - 14:05
اتاق نیوز - هشتمین دور مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در حالی در وین از سرگرفته شد که اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره ابعاد احتمالی نظامی شوک جدیدی را د...
اتاق نیوز - هشتمین دور مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در حالی در وین از سرگرفته شد که اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره ابعاد احتمالی نظامی شوک جدیدی را دو هفته مانده به پایان ضرب‌الاجل 10 تیر در فضای رسانه‌ای ایجاد کرده است.
معاونان وزیر خارجه کشورمان از امروز تا 10 تیرماه برای ادامه مذاکرات برای تکمیل متن پیش‌نویس توافق جامع راهی وین شدند تا گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی را به اتمام برسانند. مذاکرات کارشناسی نیز هم‌زمان و در ادامه رایزنی‌هایی که از دو هفته گذشته میان هیات‌های دو طرف بدون وقفه ادامه داشته در جریان است. سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان روز سه‌شنبه اعلام کرد: احتمالاً تعدادی از اختلافات که مقداری کلیدی و اساسی‌تر است برای روزهای آخر می‌ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصمیم گیری شود. ما 10 تیر را برای پایان مذاکرات در نظر گرفته‌ایم اما این‌طور نیست که توافقی خوب و مطلوب را فدای این تاریخ کنیم. اگر لازم باشد ممکن است چند روزی فراتر برود یا زودتر تمام شود اینها به نظر ما اصل قضیه نیست. وی تأکید کرد: ما به تاریخ مشخصی پایبند نیستیم و یک تاریخ مشخص برای ما مقدس نیست. آنچه برای ما ارزش دارد، توافقی مطلوب است که حقوق ملت ایران در آن رعایت و خواسته‌های ما در آن تأمین شود اگر لازم باشد که بیشتر بمانیم این کار را حتماً خواهیم کرد. معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره ترکیب شرکت‌کنندگان در دور بعدی مذاکرات و امکان حضور "ظریف" در این مرحله، اظهار کرد: اینها به مسیر مذاکرات بستگی دارد. اگر مسیر مذاکرات به نحوی پیش برود که احتیاج به حضور وزرا باشد این کار صورت خواهد گرفت، به این معنی که آیا نیاز هست زودتر بیایند و زودتر مذاکرات را خاتمه دهند در روزهای آینده معلوم خواهد شد. آقای ظریف هم در روزهای آینده در زمانی که مقتضی و لازم باشد حتماً شرکت خواهد کرد. عراقچی درباره احتمال تمدید مذاکرات نیز گفت که ما به تاریخ مقدسی پایبند نیستیم که حتماً در آن تاریخ به نتیجه برسیم، آنچه برای ما اهمیت دارد این است که به توافق خوب و مطلوب برسیم که حقوق مردم ایران در آن رعایت شود. ممکن است نیاز باشد چند روزی بیشتر مذاکره کنیم که بحث دیگری است، اما اینکه مذاکرات همانند دوره‌های گذشته تمدید شود مطلوب هیچ کس نیست و هیچ گزینه‌ای برای هیچ یک از طرف‌ها نیست و فکر هم نمی‌کنم که محقق شود.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید