Performancing Metrics

خباز: بعد از انجام توافق،تیغ مخالفین دولت کند می شود | اتاق خبر
کد خبر: 120334
تاریخ انتشار: 18 تیر 1394 - 15:06
با رسیدن به مرحله حساس مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 زمزمه هایی مبنی بر نهایی شدن توافق هسته‌ای منتشر شده است. در این بین مساله ای که وجود دارد این که در صورت امضای توافق هسته ای چه تغییراتی در فضای سیاسی کشور رخ خواهد داد؟ همچنین بعد از پیروزی در مذاکرات باز هم مخالفان در داخل کشور به تخریب تیم مذاکره کننده میپردازند یا خیر؟ این ها سوالاتی است که محمد رضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری به آنها پاسخ داده که مشروح آن را می خوانیم:

از نظر شما با انجام توافق هسته ای چه تغییراتی در روند فضای سیاسی کشور به وجود می آید؟

حرکت فوق العاده مهم و سرنوشت سازی که تیم مذاکره کننده ایران، تا به حال پیگیری کرده است به نظر بنده از بعد سیاسی، به غرور ملی ما کمک کرده است. یعنی مردم کشور احساس کردند که فرزندان آنها (تیم مذاکره کننده) که فرزندان انقلاب و رهبری هستند، در یک مصاف نابرابر و در یک مبارزه ناهمگون توانستند بر کشورهای قدرتمند دنیا پیروز شوند. 5+1 یعنی شش کشور قدرتمند دنیا، سابقه سم پاشی چندین ساله ای را برای مخدوش کردن چهره پاک و منور جمهوری اسلامی ایران داشتند.تا چهره ای ناپاک و نامناسب از کشورمان را جلوه بدهند. سال ها در تمام دنیا تبلیغ کرده بودند، که ایران اهل مذاکره نیست،قلدری می کند،  گردن کشی می کند و ایران مجامع بین المللی را قبول ندارد. با وجود این سم پاشی ها و از طرفی شش کشور قدرتمند، فرزندان این انقلاب توانستند در مبارزه 20 ماهه نفس گیر خودشان، توفق علمی و سیاسی خودشان رادر مقابل دنیا به ظهور برسانند، که الحمدالله در حال  به نتیجه رسیدن است.

بنابراین مهمترین دستاورد این مذاکرات کمک به غرور ملی کشور است.  شما ملاحظه کردید که حتی تیم ایران در جام جهانی فوتبال در بازی با ارژانتین که پیروز نشد ، چون مردم تلاش آن ها را دیدند باز هم خوشحال بودند. به دلیل این که مشاهده کردند، که بچه ها چه زحمت فوق العاده ای کشیدند. ولی اکنون کاری که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران انجام داده ، در طول تاریخ کشور بی سابقه بوده است. با مطالعاتی که داشته ام ،نه تنها ایران بلکه کشور های همسایه و خاورمیانه چنین مجموعه ای که این گونه، پرتلاش پرتوان ، مقاوم و صبور بتوانند کار خود را پیش ببرند، ندیدم.

یکی دیگر از آثار مثبت انجام توافق این است که، حربه از دست دشمن گرفته می شود و دیگر نمی توانند، بگویند ایران اهل مذاکره نیست.  دنیا فهمید که ایران همواره به دنبال صلح و مذاکره بوده و  اهل باج دادن و تن دادن به زیاده خواهی ها نمی باشد .

بعد از انجام توافق، مخالفین باز هم به تخریب دولت و تیم مذاکره کننده می پردازند یا خیر؟

بله، صد در صد. یک سایت خبری مخالف دولت، که نام اش را هم نمیبرم، هر روز برای ما پیامک می فرستد، که" با انجام توافق دیگر از انقلاب اسلامی خبری نیست، دیگر نگویید انقلاب اسلامی صدا بزنید جمهوری اسلامی" می خواهم بگویم،  اکنون که توافق به نتیجه نرسیده  توپخانه های خود را علیه دولت به کار بستند. این نشان دهنده آن است که این ها در همان حرف خودشان که خریداری هم در کشور ندارد و یا خیلی اندک هستند، پافشاری می کنند.بعد از توافق هم این ها دست از مخالفتشان بر نخواهند داشت.البته بنده حدسم بر این است، که حنای این ها برای مردم دیگر رنگی نخواهد داشت. در نظر سنجی ها، 73 درصد مردم  موافق مذاکرات بودند،  27 درصدی هم که باقی ماندند، درصد بالایشان متوجه خواهند شد، که بی دلیل از این مجموعه تخریب کننده حمایت می کردند. آنها در همه زمان ها هستند و خواهند بود. بنابراین دولت می تواند فرصتی برای بازسازی عقب افتادگی های 10 ساله اخیری که در این کشور، به وسیله سیاست های نامناسب تحمیل شده بود، داشته باشد.

مخالفین دولت هم طبیعتا تیغشان کند می شود. عده ای هستند که ناخود آگاه از مخالفین تبعیت می کنند، آنها  بعد از موفقیت ها متوجه این می شوند، که  در این مدت 20 ماه، این همه حرف های بی اساس، تهمت ها ،دروغ ها هیچ کدام برای رضای خدا و سربلندی کشور نبوده است. درصد کمی از مردم عادی  هستند، که از این مخالفین تبعیت می کنند، آنها هم به نظر بنده پشت تخریب کنندگان را خالی خواهند کرد.

انجام توافقات در روند حل شدن مشکلات معیشتی مردم چقدر می تواند کمک کند واز نظر روانی چه تاثیراتی در جامعه دارد؟

زمانی که مذاکرات به نتیجه برسد، اولین اتفاقی که رخ می دهد، این است که ما می توانیم به اندازه ای  که سهم اوپک داریم، نفت تولید کنیم. یعنی در روز،نزدیک به چهار میلیون و دویست هزار بشکه نفت تولید کنیم و بتوانیم آن را بفروشیم. البته باید ببینیم، که وزارت نفت ، در شرایط ممکن توان چهار میلیون و دویست هزار بشکه را دارد یا خیر. اما به محض اینکه تولیدمان افزایش یافت، باید برای آن مشتری پیدا کنیم. بعد از فروش نفت به مشتری پول آن  به سرعت به کشور پرداخت نمی شود و دو تا سه ماه هم این مرحله طول می کشد، با این رویه سال 94 تمام می شود.

 از نظر روانی بسیار مهم است ،چرا که مردم و به ویژه سرمایه گذاران از بلاتکلیفی در می آیند. در حال حاضر سرمایه گذار بخواهد سرمایه گذاری کند، نمیداند چه کار کند. متاسفانه حتی در روستا ها کسی، ملک اش را می خواهد بفروشد می گوید، ببینم نتیجه مذاکره چه می شود. آنقدر  نا خود آگاه این اتفاق افتاده که، همه منتظرند که این توافق انجام بشود.

 مسئله ای که اکنون دولت به دنبالش است  این که شرایط را بعد از شکست تحریم ها برای بخش خصوصی فراهم کند. پس بخش خصوصی در اینجا می تواند با امید به آینده نقش آفرینی کند. دولت درصدد تنظیم برنامه ششم است، می تواند در اینجا نقش بخش خصوصی را پررنگ کند و اولویت ها را را به بخش خصوصی بدهد و از توانمندی های بخش داخلی و خارجی استفاده کند. آن ها هم می توانندبا حمایت دولت، پشت سر هم همایش هایی را برای جلب سرمایه گذاری برگزار کنند. وزرات خارجه  که تا به حال در تثبیت امنیت و ثبات کشور نقش  بسیار مهمی را ایفا می کرد، بعد از توافق با اعتباری که در دنیا پیدا خواهد کرد، می تواند از سرمایه گذاران خارجی هم دعوت کند .  سفارت خانه های ما باید مرکز رفت و آمد تجار و بازرگانان و تولید کنندگان بشود.  از این طرف هم در داخل کشور تولید کنندگان و تجار خودمان هم با امید روشنی به آینده قدم های موثری را بردارند.این مسائل می تواند در سال 94 استارتش زده شود.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید