Performancing Metrics

60بیماری نیازمند توجه | اتاق خبر
کد خبر: 120926
تاریخ انتشار: 21 تیر 1394 - 14:27
اتاق نیوز - وزیر بهداشت با اشاره به نقش موثر سازمان‌های مردم نهاد در حوزه بیماری‌ها گفت: بیماری‌های زیادی از جمله اوتیسم، ای بی و دیگر بیماری‌ها در کشور وجود دارند
اتاق نیوز - وزیر بهداشت با اشاره به نقش موثر سازمان‌های مردم نهاد در حوزه بیماری‌ها گفت: بیماری‌های زیادی از جمله اوتیسم، ای بی و دیگر بیماری‌ها در کشور وجود دارند که نیاز به توجه و حمایت دارند.
دکتر سیدحسن هاشمی روز گذشته در سومین نشست سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت که با محوریت حوزه درمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: در وزارت بهداشت بیشتر توجه‌مان به چهار بیماری که در دوره‌ای به عنوان بیماری خاص شناخته شده‌اند، بوده است؛ در حالی که بیماری‌هایی چه بسا دردناک‌تر و دارای مشکلات بیشتر در جامعه وجود دارند. وزیر بهداشت گفت: بهتر است مسیر بیماری‌ها را در وزارت بهداشت تغییر دهیم و به جای این که اداره بیماری‌ها را مامور مدیریت بیماری‌ها کنیم، از انجمن‌های مرتبط با بیماری‌ها بخواهیم در برنامه‌ریزی‌های ما مشارکت کنند. هاشمی گفت: اقداماتی که وزارت بهداشت در حوزه بیماری‌ها انجام می‌دهد، عمدتا دولتی است و باید امکان حضور مردم و سازمان‌های مردم نهاد را برای حدود 50 تا 60 بیماری که نیاز به توجه دارند، فراهم کرد و حوزه درمان، ساماندهی بیماری‌ها در سطح کشور را در قالب سازمان‌های مردم نهاد انجام دهد. وزیر بهداشت یادآور شد: در حوزه دولتی و در وزارت بهداشت هرچقدر هم ادارات عریض و طویل برای درمان بیماری‌ها ایجاد کنیم، رسیدگی و رفع مشکلات بیماری‌ها مشکل خواهد بود؛ چرا که نیروی کافی و اعتبارات لازم وجود ندارد. هاشمی در عین حال به وظایف سنگین معاونت درمان در اجرای طرح بزرگ تحول سلامت اشاره کرد و گفت: این معاونت با تعداد نیروهای مشخص و با مشکلاتی که در خصوص تامین و هزینه کرد منابع وجود دارد و با همان بستر قبلی در حال ارائه بسته‌های خدماتی در حوزه درمان در قالب طرح تحول سلامت است. بنابر اعلام وب‌دا، وی در ادامه بازدید اخیر خود از آسایشگاه بیماران اعصاب و روان سرای احسان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این آسایشگاه مجموعه‌ای شریف 13 هزار نفر مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی را معاینه کرده‌اند و 500 نفر از مبتلایان به این بیماری در حال حاضر در این آسایشگاه بستری هستند که از خانواده‌های اکثر آنها نیز اطلاعی در دست نیست و بسیاری از بیماران اعصاب و روان این آسایشگاه مجهول‌الهویه هستند. وزیر بهداشت مجددا با اشاره به شرایط و مشکلات اقتصادی دولت و کاهش 50 درصدی اعتبارات حوزه سلامت نسبت به سال قبل تاکید کرد: اگر وزارت بهداشت می‌خواهد برای بیماران اقدامی انجام دهد باید از همین مسیر و افراد توانمندی که خارج از وزارتخانه حتی می‌توانند یک وزارتخانه را اداره کنند، استفاده کند. هاشمی یادآور شد: ما نمی‌توانیم در وزارت بهداشت به دلیل کاهش اعتبارات، تعهدمان را نسبت به بیماران تالاسمی، هموفیلی و کلیوی که در 20 ماه گذشته خدمات دریافت کرده‌اند، کاهش دهیم و اگر از مسیر انجمن‌ها اقدام می‌کردیم، کار ارائه خدمات به این بیماران سهل‌تر و عملی‌تر بود. وزیر بهداشت در عین حال گفت: ما فرصت‌های حضور خیرین را نیز فراهم نکرده‌ایم و باید 50 نوع بیماری موجود را معرفی کنیم تا فرصت خدمتگزاری از سوی کسانی که می‌خواهند در این حوزه کمک کنند، فراهم شود. هاشمی در ادامه به نقش موثر برخی از انجمن‌ها درحوزه بیماری‌ها اشاره کرد و ضمن قدردانی از تلاش‌های دکتر صحرائیان مسئول انجمن بیماران ام اس در ساماندهی این بیماران و طراحی مراکز ارائه خدمات به این بیماران، گفت: تلاش وی در متقاعد کردن نورولوژیست‌های کشور مبنی بر این که تاثیر و ارزش داروهای تولید داخل کشور مشابه نمونه‌های خارجی است، کاهش 5 برابری هزینه‌های درمانی این بیماران را در پی داشته و قابل تحسین است. وزیر بهداشت در پایان اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت‌های خوب سازمان‌های مردم نهاد بتوانیم در حوزه کمک به بیماران موفق باشیم.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید