Performancing Metrics

ترس کری از اثبات بی‌اعتمادی ایران به غرب | اتاق خبر
کد خبر: 123979
تاریخ انتشار: 30 تیر 1394 - 13:22
اتاق نیوز - وزیر امور خارجه آمریکا ابراز نگرانی کرد: اگر کنگره توافق هسته‌ای را رد کند، آمریکا تمام اعتبارش را از دست خواهد داد....
اتاق نیوز - وزیر امور خارجه آمریکا ابراز نگرانی کرد: اگر کنگره توافق هسته‌ای را رد کند، آمریکا تمام اعتبارش را از دست خواهد داد.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا بار دیگر از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 استقبال کرد و گفت که عدم تصویب این توافق در کنگره می‌تواند پیامدهای فاجعه باری به همراه داشته باشد. کری در این گفت‌وگو با دفاع از سیاست‌های دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در قبال کوبا و ایران بیان کرد: اگر روابط دیپلماتیک باکو با توافق هسته‌ای با ایران به شکست بینجامد، چه توسط کنگره و چه توسط رئیس‌جمهوری قطعا به آمریکا آسیب خواهد رساند. وی ادامه داد: اگر کنگره توافق هسته‌ای را تایید نکند، تبعات فاجعه باری در پی خواهد داشت. من به شما می‌گویم که آمریکا تمام اعتبارش را از دست خواهد داد. وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد‌: ما موفق نخواهیم بود. حتی اگر تصمیم بگیریم ( در صورت شکست توافق) از گزینه نظامی استفاده کنیم. آیا فکر می‌کنید سازمان ملل از ما حمایت خواهد کرد؟ به نظر شما همکاران اروپایی‌مان در کنار ما خواهند بود؟ هرگز. وی افزود: قطعا ایرانی‌ها از شکست این توافق به عنوان دلیلی برای غنی سازی استفاده خواهند کرد. شکست توافق مسخره است و ایران با تکیه بر این که غنی سازی حقی است که به دلیل مذاکرات آن را متوقف کرده بود، دوباره آن را از سر خواهد گرفت. کری در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد:‌ در این صورت رهبری ایران خواهد گفت گفتم که نمی‌توانید به غرب اعتماد کنید. گفته بودم که نمی‌توانید با آنها مذاکره کنید. آنها به شما دروغ خواهند گفت و تقلب خواهند کرد. آنها همین هستند. ما را ناامید کردند و کنگره از مذاکرات کناره گیری کرد. آنها 535 وزیر خارجه دارند اما هیچکس برای مذاکره وجود ندارد. وی همچنین در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر این که اوباما بیش از اندازه مایل به حصول توافق هسته‌ای با ایران بوده است، مدعی شد که چنین نیست و خودش سه بار میز مذاکره را ترک کرده بود. وی ادامه داد: رئیس جمهور اوباما تقریبا در تمام مکالمات به من تذکر می‌داد یادت باشد جان!تومی‌توانی مذاکره را ترک کنی و من چنین کاری را انجام دادم. بنابراین ما در این زمینه با مانعی روبرو نبودیم. از نظر من حقیقت این است که به توافقی رسیدیم که فراتر از باور مردم بود و این دقیقا همان چیزی است که می‌توان از آنها شنید. ایران و گروه 1+5 در 23 تیر ماه به یک توافق جامع در خصوص برنامه هسته‌ای تهران و چگونگی لغو تحریم‌ها علیه ایران دست یافتند. شورای امنیت سازمان ملل نیز روز دوشنبه ( دیروز) قطعنامه‌ای را در تایید این توافق که لغو تحریم‌ها را تضمین می‌کند به تصویب رساند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید