Performancing Metrics

عدم موفقیت بخش خصوصی در کاهش زایمان "سزارین" | اتاق خبر
کد خبر: 125407
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1394 - 12:04
اتاق نیوز - معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از اهداف هشت گانه طرح تحول نظام سلامت کاهش میزان سزارین و نزدیک شدن به میانگین جهانی آن است....
اتاق نیوز - معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از اهداف هشت گانه طرح تحول نظام سلامت کاهش میزان سزارین و نزدیک شدن به میانگین جهانی آن است.
احمد ماهر در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقای سلامت مادر و نوزاد که صبح امروز در همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: در ایران از سال 84 در این زمینه غفلت شد و نرخ سزارین به نسبت زایمان طبیعی بالا رفت؛ تا جایی که به یکی از دو کشور اول در این زمینه تبدیل شدیم. این نرخ تا سال 92 سیر صعودی بالایی داشت. یکی از اهداف هشت گانه طرح تحول نظام سلامت نیز کاهش این میزان و نزدیک شدن به میانگین جهانی و فرهنگ سازی در زمینه انتخاب داوطلبانه مادران برای زایمان طبیعی است. وی با اشاره به امکان ایجاد اختلال در آموزش دانشجویان پزشکی و افزایش توجه مادران به سزارین با توجه به گرایش ارائه دهندگان این خدمت، گفت: استفاده از فضای به وجود آمده در بخش خصوصی برای ایجاد تشویق زایمان طبیعی در دستور کار اداره مامایی و مادر و کودک معاونت بهداشت قرار گرفت. ما در پایان سال اول برنامه با توجه به ارزیابی‌های انجام داده شده، توانستیم به تمام اهداف خود در بخش دولتی برسیم و به نرخ جهانی آن نزدیک شویم، اما این توفیق در بخش غیردولتی خیلی خوب نبود. ماهر در خصوص برنامه های اجرا شده در زمینه بهبود وضعیت زایمان طبیعی در کشور گفت: ایجاد فضای آموزشی برای مادران و ارائه دهندگان خدمت و افزایش تعداد مراکز که از روش‌های نوین زایمان استفاده می‌کنند به بیش از 220 مرکز از اقدامات انجام شده در این خصوص است. در پایان سال 94 قرار است برنامه‌ مربوط به ایجاد بلوک‌های زایمانی با تکنولوژی جدید و فضای مناسب در امر تسهیل زایمان طبیعی به پایان رسد. در ادامه این مراسم دکتر فرحناز بابایی، مدیر برنامه ترویج زایمان طبیعی نیز ضمن تقدیر از مجریان این طرح درباره مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: ارائه خدمات زایمان طبیعی و توانمندسازی مادران و همچنین ارائه کنندگان خدمت، راه‌اندازی مراکز مهارت آموزی بالینی ویژه زایمان طبیعی، مراکز آموزش عملی ویژه زایمان بی‌درد، فرهنگسازی، بهینه سازی و توسعه بلوک‌های زایمان و همچنین عقد قرارداد با ارائه دهندگان بخش خصوصی از محورهای این برنامه در سال 93 بود. وی همچنین درباره محورهای جدید برنامه ترویج زایمان طبیعی در سال 94 گفت: ارتقای کیفیت خدمات، فعال‌تر شدن کمیته‌های ترویج سطح بیمارستانی و ستاد، استفاده از ابزار بررسی کیفیت خدمات، ساماندهی نقل و انتقال و پذیرش مادر باردار از جمله برنامه‌های سال 94 است.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید