Performancing Metrics

میخ محکم «حلقه لیبرال ها» در اتاق بازرگانی تهران | اتاق خبر
کد خبر: 125424
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1394 - 13:27
اتاق نیوز- در حالی که انتظار می رفت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با روی کار آمدن تفکراتی جدید که بر آمده از چهره های جدید بود،رویکردی متفاوت را برای ارائه نظریا...
اتاق نیوز- در حالی که انتظار می رفت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با روی کار آمدن تفکراتی جدید که بر آمده از چهره های جدید بود،رویکردی متفاوت را برای ارائه نظریات اقتصادی پیش رو بگیرد،طیف موسوم به «اقتصاددانان لیبرال» همچنان سکان هدایت فکری این نهاد بخش خصوصی را در دست دارند.
به گزارش "بازرگان نیوز"،اتاق بازرگانی تهران در چند دوره قبل به خصوص در دو دوره قبل محل رفت و آمد اقتصاد دانانی بود که در طیف بندی های سیاسی به این گروه اقتصاددانان لیبرال گفته می شود. این افراد که چهره های شناخته شده ای نیز در جامعه تئوری و دانشگاهی اقتصاد ایران هستند متشکل از یک حلقه مشخص هستند که شامل چند تن از اساتید اقتصادند. این طیف در دوره مدیریت یحیی آل اسحاق طی قرادادی که اتاق تهران با "دانشگاه صنعتی شریف" منعقد کرد اقدام به برگزاری سلسه نشست هایی در قالب "درس گفتار" و نیز "دوره های آموزشی" در اتاق بازرگانی تهران کردند. حضور این طیف که محدود به یک نوع تفکر خاص در اتاق بازرگانی تهران بود همواره مورد انتقاد جدی اقتصاددانان و صاحب نظران و برخی از اعضای اتاق بازرگانی بود تا اینکه با روی کار آمدن طیف جدیدی از صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی که از آنها به عنوان "راست مدرن" نام برده می شود،امید ها برای حضور حداکثری تفکرات و آرا در اتاق بازرگانی تهران زنده شد و انتظار می رفت که از حضور صاحب نظران و دیگر اساتید اقتصادی که دارای تئوری هایی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و با رویکردی داخلی هستند نیز استفاده شود که تا کنون هیچ اثری از این اتفاق نیست. نکته جالب اینکه اتاق تهران در اقدامی جالب از "محمد طبیببیان"، "موسی غنی‌نژاد" و "فرهاد نیلی" (برادر کوچکتر مسعود نیلی،مشاور اقتصادی حسن روحانی) دعوت کرده است تا "اقتصاد پسا تحریم" را در اتاق بازرگانی تهران تحلیل کنند. در "آگهی نامه" این نشست آمده است:«برای بررسی و تحلیل چگونگی استفاده بهینه از شرایط ایجاد شده در دوران تحریم، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران قصد دارد سلسله نشست‌هایی را با حضور بزرگان اقتصاد و کارشناسان این حوزه برگزار کند.در نخستین نشست تحلیل اقتصاد ایران در دوره پساتحریم که با عنوان «اقتصاد ایران، اقتصاد جهان: آماده‌سازی برای دوران انتقال» برگزار می‌شود، محمد طبیبیان، موسی غنی‌نژاد و فرهاد نیلی حضور دارند و هر کدام از یک دیدگاه به ارائه تحلیل‌های خود می‌پردازند.» اقتصاد دانان لیبرال میخ محکی در اتاق بازرگانی تهران زده اند و بعید است از مواهب حضور در ساختمان وزرا بی بهره بمانند،اما سوال این است که که در جمهوری اسلامی ایران چند نفر اقتصاددان وجود دارد؟ اساتید اقتصاد ایران در مجموع محدود به چند نفر محدود هستند یا شخصیت های اقتصادی برجسته با نگرش های متفاوت دیگری نیز در فضای اقتصاد ایران تنفس می کنند؟ حال از اینکه اساسا نقش و وظیفه اتاق بازرگانی برگزاری " میتینگ های اقتصادی و ترویج نگرش اقتصادی خاص " است یا "ارائه خدمات به صاحبان کارت بازرگانی" و فعالان اقتصادی و "حل بخشی از مشکلات آنها" و "رساندن صدای بخش خصوصی به دولت"، گذر می کنیم و در مجالی دیگر به آن می پردازیم،اما قابل توجه است که نگرش و افکار همین طیف محدود و دلبسته اتاق بازرگانی تهران نه تنها با اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی هیچ نزدیکی و قرابتی ندارد بلکه از منتقدان جدی تئوری های اقتصاد اسلامی هستند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید