Performancing Metrics

شبکه ملی اطلاعات در کشور وجود دارد | اتاق خبر
کد خبر: 125852
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1394 - 21:35
اتاق نیوز - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تعریف شبکه ملی اطلاعات گفت: اینکه می‌توانیم خدمتی را اینترنتی دریافت و هزینه آن را پرداخت کنیم نشان از و
اتاق نیوز - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تعریف شبکه ملی اطلاعات گفت: اینکه می‌توانیم خدمتی را اینترنتی دریافت و هزینه آن را پرداخت کنیم نشان از وجود شبکه ملی در کشور دارد که ظرفیت‌های این شبکه باید افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس،‌ نصرالله جهانگرد امروز در حاشیه مراسم امضا تفاهم‌نامه با مدیر آکادمی آموزش توسعه فاوا آسیا و اقیانوسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ گزارش آماده‌سازی شبکه ملی آماده شده و گزارش پیشرفت پروژه برای ارائه به شورای عالی فضای مجازی تهیه شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه توضیحاتی درباره تعریف شبکه ملی اطلاعات، گفت: بر اساس تعریف شبکه ملی اطلاعات یک شبکه ملی است که باید به درخواست‌های کاربران ایرانی در فضای مجازی و داخل ایران پاسخ دهد و مسیریابی در این شبکه به گونه‌ای باشد که اطلاعات غیرضروری از ایران به خارج کشور نرود.

وی ادامه داد:‌ بر این اساس طراحی و سوئیچینگ این شبکه آماده شده در حال حاضر تمام مدیریت مسیریابی برای ترافیک داخلی در کشور انجام می‌شود و برای تحقق قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر دسترسی 60 درصد خانوارها و 100درصد دستگاه‌ها به شبکه پرظرفیت وزارت ارتباطات مسئول پیاده‌سازی زیرساخت‌های این شبکه با همکاری شرکت زیرساخت مخابرات و شرکت‌های اینترنتی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: در حال حاضر این امکان در برخی شهرها فراهم شده و دسترسی به پهنای باند بالا میسر شده است.

وی گفت: همچنین پس از راه‌اندازی نسل سوم و چهارم تلفن همراه در کشور بخشی از نیازها ترافیکی مشترکان از طریق موبایل فراهم می‌شود و امیدواریم نسل 3 و 4 تلفن همراه در سال جاری به پوشش کامل برسد و دسترسی با سرعت بیشتری در داخل شهر فراهم شود.

جهانگرد توضیح داد: در حال حاضر نیز شبکه ملی اینترنت در کشور داریم اینکه از هر نقطه کشور می‌توانیم با اینترنت سرویسی را تهیه کنیم و پول آن را بپردازیم نشان دهنده وجود شبکه ملی در کشور است اما اینکه آیا این شبکه پرظرفیت است و همه خدمات را می‌تواند ارائه کند پاسخ خیر است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این شبکه در سطح ملی ایجاد شده و قرار است به تدریج به تمام نیازهای کاربران پاسخ دهد.

* موتور جست‌وجوهای بومی برای موفقیت تخصصی عمل کنند

جهانگرد همچنین درباره فعالیت موتورهای جست‌وجوی بومی در کشور و حمایت دولتی از این پروژه‌ها گفت: طرح‌های مختلفی به عنوان ابزارهای توسعه ICT درسال‌های گذشته مورد حمایت قرار گرفتند از جمله این طرح‌ها موتورهای جست‌وجوی بومی هستند و هم اکنون 7 تا 8 موتور جست‌وجوی بومی در کشور وجود دارد اما هدف مورد نظر سازمان فناوری اطلاعات برای سرویس‌دهی این موتور جست‌وجوها به کاربران هنوز به صورت کامل محقق نشده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: موفقیت این موتور جست‌وجوها مزیت بیشتر آن خواهد بود که برای کاربران فراهم می‌کنند، بنابراین اکنون مردم عادت کرده‌اند که از موتور جست‌وجوهای خارجی استفاده کنند و اگر قرار باشد نمونه ایرانی را جایگزین کنند باید دارای مزیت باشد.

وی گفت:‌ برای استفاده مردم از موتور جست‌وجوهای بومی برخی دولت‌ها مانند چین دسترسی به موتورهای جست‌وجوهای خارجی را مسدود کردند اما سیاست ایران بر این روال نیست و معتقدیم که موتور جست‌وجوهای ایرانی باید در فضای رقابتی موفق شوند.

وی گفت: تصور می‌کنیم که موفقیت موتور جست‌وجوهای ایرانی در تخصصی شدن آنها که در دنیا نیز رایج است و برای مثال یک موتور جست‌وجوی ایرانی که در زمینه ارز و پول فعالیت می‌کند موفق‌تر عمل کرده است.

جهانگرد همچنین درباره اقبال شبکه‌های اجتماعی بین کاربران ایرانی گفت:‌وزارت ارتباطات از شبکه‌های اجتماعی داخلی حمایت می‌کند و هم اکنون بیش از 20 شبکه اجتماعی در ایران فعال است.

وی گفت:‌ دولت طرح کلانی برای صیانت از حقوق شهروندان در فضای مجازی دارد اما شهروندان باید نسبت به انتشار اطلاعات خود در شبکه‌های مجازی مراقب باشند.

وی با بیان اینکه در چند شبکه اجتماعی داخلی عضویت دارم، گفت: معتقدم که شبکه‌های اجتماعی داخلی برای کاربران ایرانی امن‌تر است.

منبع: فارس

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید