Performancing Metrics

اولین کشوری که در آسیا از لغو تحریم‌های ایران سود می‌برد هند است | اتاق خبر
کد خبر: 127999
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1394 - 09:22
اتاق نیوز - اولین کشوری که در آسیا از لغو تحریم‌های ایران سود می‌برد هند است، چرا که لغو تحریم‌های ایران دسترسی این کشور به آسیای مرکزی و اروپا را به شدت تسهیل خواهد...
اتاق نیوز - اولین کشوری که در آسیا از لغو تحریم‌های ایران سود می‌برد هند است، چرا که لغو تحریم‌های ایران دسترسی این کشور به آسیای مرکزی و اروپا را به شدت تسهیل خواهد کرد.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از بلومبرگ، اولین کشوری که در آسیا از لغو تحریم‌های غرب علیه ایران سود می برد، هند خواهد بود، چرا که این کشور در حال حاضر دسترسی سختی به اروپا و آسیای میانه دارد و به همین دلیل هزینه‌های تأمین انرژی این کشور به نسبت بیشتر است.

به طور کلی هند به دلیل احاطه شدن توسط چین و پاکستان به عنوان یک رقیب و یک دشمن منطقه‌ای در حال حاضر دسترسی مناسبی به کشورهای آسیای مرکزی نداشته و برای رسیدن به اروپا باید از هوا و یا کانال سوئز استفاده کند.

در صورتی که تحریم‌های علیه ایران لغو شود، هند می تواند از طریق ایران راه بسیار مناسب و ارزانی را به آسیای مرکزی و اروپا برای خود دست و پا کند.

حدود 11 درصد ذخایر اثبات شده گاز طبیعی جهان در شش کشور آسیای مرکزی قرار دارد و وجود یک مسیر مطمین و ارزان می تواند هزینه تأمین انرژی را برای هند بسیار کاهش داده و به رشد اقتصادی بیشتر این شبه قاره کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر افغانستان اعلام کرده است که ارزش منابع معدنی این کشور حدود 1 تا 3 هزار میلیارد دلار برآورد شده است که این مسئله نیز تمایل هند برای حضور در این منطقه را تقویت می‌کند.

بنا به گفته جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، ایران می‌تواند راه جایگزینی را برای هند در راستای دسترسی این کشور به آسیای مرکزی فراهم کند.

بر اساس این منافع، هند با سرمایه گذاری حدود 85 میلیون دلاری در حال توسعه بندر چابهار در جنوب شرق ایران است.

از سوی دیگر یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود، در دهلی نو از تمایل ایران برای سرمایه گذاری میلیاردها دلاری هند در صنایع حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و ریلی ایران خبر داد.

هندی‌ها حتی قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات در چابهار حضور داشته و در حال توسعه این بندر بوده اند که به نظر می رسد، آغاز لغو تحریم‌ها توسعه این بندر را تسریع خواهد کرد.

پیشتر نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سفر خود به 5 کشور آسیای مرکزی از طرح اتصال این کشور با اروپا از طریق ایران حمایت کرده و اعلام کرده بود، ایران مسیر جاده‌ای، ریلی و دریایی را برای رسیدن هند به اروپا فراهم خواهد کرد که می تواند راه نزدیک‌تر و ارزان‌تری نسبت به مسیرهای هوایی و کانال سوئز برای این کشور باشد.

مسیر ایران در صورت تبیین 70 درصد برای این کشور در رسیدن به اروپا ارزان‌تر خواهد بود و در کنار کاهش هزینه مدت زمان رسیدن هند به اروپا را به تنها 16 روز کاهش خواهد داد.

مودی همچنین پیشنهاد داده است که خط ریل آهن هند-ترکمنستان از ایران عبور کند و وزارت نفت این کشور نیز در حال بررسی اجرای یک خط لوله زیر سطحی انتقال نفت از چابهار به هند است.

از سوی دیگر احداث یک خط راه آهن از ایران به افغانستان به طول 900 کیلومتر می تواند مسیر مورد نیاز شرکت فولاد هند را که در افغانستان در حال فعالیت است و ارزش منابع آن حدود 11 میلیارد دلار برآورد شده است را تأمین می‌کند.

احداث این مسیرها می‌تواند به سلطه چین به عنوان بزرگ‌ترین نقش آفرین کنونی آسیای مرکزی پایان دهد، چرا که به دلیل محدودیت‌های موجود برای هند، چین در حال حاضر شریک اول تجاری تمام کشورهای منطقه به جز افغانستان است، به گونه ای ترکمنستان 80 درصد از گاز تولیدی خود را به این کشور صادر می‌کند.

از سوی دیگر با رسیدن هند به اروپا و آسیای مرکزی از طریق ایران، پاکستان که تا کنون محدودیت های جدی را در رسیدن هند به اروپا و آسیای میانه ایجاد کرده بود و از عبور کامیون های هندی از خاک خود جلوگیری می‌کرد، سلطه خود را از دست داده و دور خواهد خورد.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید