Performancing Metrics

پسته ایرانی جای آمریکایی را گرفت | اتاق خبر
کد خبر: 141573
تاریخ انتشار: 25 شهریور 1394 - 13:45
مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی از تولید 248 هزار تنی پسته در سال گذشته خبر داد و گفت: ایران مجددا جایگاه نخست تولید و صادرات پسته را از آمریکا گرف...
مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی از تولید 248 هزار تنی پسته در سال گذشته خبر داد و گفت: ایران مجددا جایگاه نخست تولید و صادرات پسته را از آمریکا گرفت و امسال نیز افزایش بیش از 10 هزار تنی تولید خواهیم داشت.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از ایسنا رمضان رویین‌تن ، اظهار کرد: در سال گذشته 248 هزار تن پسته در 18 استان کشور تولید شد که بالغ بر 182 هزار تن آن به ارزش 1.6 میلیارد ریال به 170 کشور جهان صادر شد. وی افزود: ایران پس از خشکسالی‌هایی که سبب کاهش تولید و صادرات پسته و تنزل رتبه جهانی به دومین کشور تولید‌کننده صادر‌کننده این محصول شده بود، از اواخر سال گذشته تاکنون مجددا جایگاه نخست تولید و تجارت جهانی این محصول ارزآور را از آمریکا گرفت و هم‌اکنون آمریکا و ترکیه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند، چرا که آمریکا براساس اظهارات خود سال گذشته 230 هزار تن پسته تولید کرد. مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به آغاز فصل برداشت پسته در استان‌های کشور و کیفیت و وضعیت تولید این محصول به نظر می‌رسد تولید امسال به حدود 260 هزار تن برسد و انتظار برای صادرات این محصول مسلما بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

هیچ مشکلی برای تامین پسته شب عید وجود ندارد

رویین‌تن با اشاره به این‌که در سال‌های مدیریت دولت گذشته به دلیل ایجاد برخی رانت‌ها و فشار‌های غیرمعقول بر بازار قیمت پسته به صورت غیرمنطقی افزایش یافت، گفت: با توجه به روند افزایشی تولید پسته و مدیریت بازار آن از سوی بخش خصوصی که به خوبی انجام می‌شود مشکلی برای تامین پسته شب عید وجود ندارد و قیمت بازار آن نیز از سوی بخش خصوصی مدیریت شده و از این به بعد نیز مدیریت خواهد شد؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی نیز قصد دخالت در تنظیم بازار آن را ندارد.

قیمت منطقی هر کیلو پسته 40 هزار تومان است

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: هر کیلوگرم پسته از باغداران 23 هزار تومان تا 34 هزار تومان خریداری می‌شود و در بازار داخلی از 40 تا 60 هزار تومان عرضه می‌شود که البته قیمت منطقی وزارت جهاد کشاورزی برای محصولی که حدود 30 هزار تومان خریداری می‌شود، تقریبا 40 هزار تومان در بازار است. وی با بیان این‌که برخی از باغداران نمونه با توجه به کیفیت تولید هر کیلوگرم پسته را حدود 50 هزار تومان نیز می‌فروشند، افزود: قیمت صادراتی هر کیلوگرم پسته ایرانی در بازار‌های جهانی بین 9 تا 11 دلار است که در این میان کشور‌هایی مانند چین، هنگ‌کنگ، ژاپن، کره، روسیه، کشورهای خلیج فارس، کشورهای تازه استقلال یافته، اتحادیه اروپا و غیره عمده‌ترین مشتریان پسته ایرانی به‌شمار می‌روند. رویین‌تن با بیان این‌که تحریم‌ها در بازار پسته نیز تاثیر‌گذار بوده است، گفت: پسته در ایران از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار است و با توجه به کیفیت آن همواره تحریم‌ها نیز تاثیر چندانی روی بازار‌ها نداشته و همواره توانسته است علی‌رغم مشکلات موانع سر راه خود را بردارند. مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: تولید پسته در سال جاری از نظر کمی و کیفی بسیار مناسب ارزیابی می‌شود و هیچ مشکلی از نظر آفات و باقی‌مانده‌های شیمیایی نداریم که گواه کیفیت و سلامت پسته ایرانی، تاییدیه‌های اتحادیه اروپا و صادرات به کشورهای اروپایی است.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید