Performancing Metrics

پیچ و خم های نوسازی بافت فرسوده تهران | اتاق خبر
کد خبر: 141681
تاریخ انتشار: 25 شهریور 1394 - 15:13
اتاق نیوز - بافت فرسوده شهری به دلیل مغایرت با ضوابط شهرسازی مدرن، نفوذناپذیری، قدیمی و مستهلک بودن مملو از خطرات و تهدیداتی برای جان شهروندانند که خلاءهای قانونی بر...

اتاق نیوز - بافت فرسوده شهری به دلیل مغایرت با ضوابط شهرسازی مدرن، نفوذناپذیری، قدیمی و مستهلک بودن مملو از خطرات و تهدیداتی برای جان شهروندانند که خلاءهای قانونی برای مقابله با این تهدیدها و عدم همگرایی و همراهی دستگاه های ذی ربط حل این مسئله را با مشکل روبرو کرده است.

ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری سه ویژگی بافت های فرسوده و تراکم ساختمانی بالا، مشکلات بهداشتی، دسترسی نداشتن به درون بافت، ناامنی برابر زلزله، آسیب پذیری و معضلات اجتماعی از جمله مشکلات بافت های فرسوده است که ضرورت اقدام مداخله ای از جمله بهسازی، نوسازی و بازسازی این بافت ها را برای رفع هر چه زودتر معضلات آن طلب می کند.

براساس اعلام سازمان نوسازی شهر تهران، پنج درصد از مساحت کلانشهر تهران شامل سه هزار و 700 هکتار را بافت فرسوده تشکیل می دهد که این بافت ها به سه دسته تاریخی، حاشیه ای و میانی تقسیم می شود و عمده آنها نیز در قلب پایتخت بویژه منطقه 11 و 12 قرار دارد.

برای مثال منطقه 11 به عنوان یکی از مناطق مرکزی پایتخت، 29 درصد از بافت فرسوده تهران را در خود جای داده است. بخشی از بافت های فرسوده شهر تهران دارای ارزش میراث فرهنگی است که وضعیت مداخله در آنها به دلیل ارزش فرهنگی و تاریخی متفاوت از سایر بافت ها بوده و اغلب نیز با حاشیه هایی همراه است.

سینما فلور یکی از این بناهای تاریخی بود که پیش از انقلاب در محله امیریه ساخته شد. اوایل شهریور ماه سال جاری قسمتی از این ساختمان که مدت ها پیش زنگ خطر آن به صدا درآمده بود ریزش کرد. پس از این اتفاق شهرداری تهران طبقه اول این ساختمان قدیمی را تخریب کرد، اما طبقه همکف آن به دلایلی مختلفی تعیین تکلیف نشده است.

قائم مقام شهردار منطقه 11 با اشاره به این نکته که هر روز شاهد ریزش ساختمان های فرسوده همچون سینما فلور در سطح شهر هستیم گفت: شهرداری تهران به تنهایی توان نوسازی بافت های فرسوده را ندارد و دولت نیز در این زمینه شهرداری را به خوبی همراهی نکرده است.

وحید محمدی یکی از مشکلات این حوزه را نبود قوانین لازم عنوان و تاکید کرد: با قوانین کنونی وضع موجود بافت های فرسوده آنگونه که انتظار آن را داریم متحول نخواهد شد. قائم مقام شهردار منطقه 11 ریزش بخشی از دیوار سینما فلور در اوایل شهریور ماه را به عنوان یک نمونه ذکر کرد و گفت: این سینما با مساحتی حدود یکهزار و 47 مترمربع در یکی از محورهای شاخص و تاریخی شهر تهران (تقاطع جنوب شرقی خیابان ولیعصر(عج) و خیابان مدرس) قرار گرفته است. وی با بیان اینکه این سینما دارای 9 باب تجاری در طبقه همکف و یک سالن سینما در طبقه اول بود افزود: شهرداری تهران از حدود سه سال پیش امکان ریزش این ساختمان را پیش بینی کرده بود، به همین دلیل پس از بازدید کارشناسان شهرداری و ستاد مدیریت بحران شهر تهران از این مکان اخطارهای لازم به مالکان داده شد. محمدی افزود: مالکان این ساختمان به هیچ وجه به اخطارها توجه نکرده اند در حالی که براساس قوانین مدنی رفع خطر به عهده مالک ساختمان است و شهرداری در این زمینه حق ورود ندارد. وی تصریح کرد: علاوه بر آن، مالکان برخی از ساختمان های قدیمی دارای سرقفلی هستند و یکی از دلایل مخالفت مالکان برای رفع خطر همین مساله است، چنانچه این موضوع درخصوص سینما فلور نیز صادق است. بنا به اظهار قانم مقام شهردار منطقه 11 طبقه همکف این سینما 9 مالک سرقفلی دارد و در صورت تخریب ساختمان، حقوق آنها از دست خواهد رفت. محمدی با بیان اینکه شهرداری منطقه به منظور حفظ جان شهروندان و جلوگیری از بروز حادثه اقدام ایمنی از جمله نصب داربست انجام داد گفت: به دنبال ریزش قسمتی از دیوار ساختمان، شهرداری منطقه 11 براساس بند 20 ماده 55 پس از کسب مجوز از دادستانی عمومی و انقلاب تهران به موضوع ورود و طبقه بالا این سینما را تخریب کرد. وی افزود: اکنون در محدوده همین سینما پنج پلاک در حال ریزش وجود دارد که مالکان آنها با شهرداری هیچگونه همکاری نداشته و قانونگذار هم در این مورد شهرداری را تنها گذاشته است. قانم مقام شهردار منطقه 11 با بیان اینکه در برخی مواقع یکی از مالکان برای بازسازی بافت فرسوده رضایت ندارند تصریح کرد: در این شرایط قانونی برای بازسازی ملک توسط شهرداری یا سایر مالکان تعریف نشده است، یا در بسیاری از پلاک های فرسوده ریزدانه، مالکی که به هیچ وجه آمادگی هیچگونه همکاری با سایر مالکان را ندارد موجب معلق ماندن کار می شود و قانونی نیز برای الزام مالک وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: 100 درصد عوارض بافت فرسوده تخفیف داده می شود اما از آنجایی که سایر دستگاه های متولی این امر با شهرداری همکاری نمی کنند، بنابراین شهردرای بدون همکاری و همراهی سایر نهادها و سازمان های درگیر قادر به حل این مشکل نخواهد بود.

محمدی تصریح کرد: در صورت شکل گیری مدیریت واحد شهری و داشتن اعتبار و اختیار، شناسایی آسیب های بافت فرسوده با شتاب بیشتری انجام خواهد گرفت. وی با بیان اینکه بافت فرسوده یکی از معضلات اصلی شهر تهران است گفت: مناطق مرکزی که در گذشته هسته اصلی پایتخت را تشکیل می دادند به مراتب در زمینه بافت فرسوده نسبت به مناطق رو به توسعه با مشکلات بیشتری روبرو هستند.

قائم مقام شهردار منطقه 11 با اشاره اینکه منطقه 11 از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به بزرگراه شهید نواب صفوی، از شرق به خیابان حافظ و وحدت اسلامی و از جنوب به خیابان شوش و میدان راه آهن محدود می شود خاطرنشان کرد: این منطقه هسته قدیمی و اولیه شهر تهران است که حدود یک چهارم از حصار ناصری را تشکیل می دهد.

وی مساحت منطقه را یکهزار و 200 هکتار ذکر کرد و افزود: 29 درصد از مساحت منطقه معادل 352 هکتار را بافت فرسوده تشکیل می دهد که لزوم نوسازی و بازسازی آن کاملا مشهود است.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید