Performancing Metrics

ایجاد راه ابریشم جدید با محوریت ایران | اتاق خبر
کد خبر: 147340
تاریخ انتشار: 9 مهر 1394 - 12:48
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در چابهار فقط بندر نمی‌خواهیم بلکه یک شهر پررونق باید ایجاد شود، گفت: کشورهای هند و چین به دنبال ایجاد راه ابریشم جدید با محوریت ایرا...

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در چابهار فقط بندر نمی‌خواهیم بلکه یک شهر پررونق باید ایجاد شود، گفت: کشورهای هند و چین به دنبال ایجاد راه ابریشم جدید با محوریت ایران هستند.

2b3f79f78642c18e7e98ef6bad8e2394

عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی اظهارداشت: کشور چین دو پروژه بزرگ را شروع کرده که اولین پروژه ایجاد راه ابریشم جدید است به نحوی که به دنبال دسترسی به آبهای گرم خلیج‌فارس و دریای عمان است.

وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین شاخه کریدور به سمت ایران می‌آید، اظهارداشت: این موضوع نشان می‌دهد دنیا به دنبال بازآرایی است تا با استفاده از میراث این تمدن راه ابریشم را بازسازی کرده و از این منطقه سود ببرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشور چین چندین میلیارد دلار تامین منابع کرده است، افزود: برای همین منظور یک صندوق در کشور چین تشکیل شده که ایران هم در آن سرمایه‌گذاری کرده است؛ بنابراین یک اتفاق بزرگ در حال رخ دادن است.

آخوندی با اشاره به اینکه باید بخش دریایی را بشناسیم و منافع آن را در نظر بگیریم، افزود: رئیس جمهور قرقیزستان در سفر یک روزه‌ای که به تهران داشت، بیش از ۲۰ بار راجع به خط آهن ایران-افغانستان- تاجیکستان-قرقیزستان و چین با من صحبت کرد که نشان می‌دهد آنها نیز به راه ابریشم جدید اهمیت می‌دهند.

وی تصریح کرد: از رئیس جمهور قرقیزستان سئوال کردم که از چه منبعی می‌خواهید تامین مالی کنید، گفت که همین پولی که چینی‌ها برای راه ابریشم می‌گذارند، بهترین راه تامین منابع مالی است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید سهم منافع ملی را در این اتفاق پیش‌بینی کنیم، گفت: چندین سال است که کشور هند به دنبال این است که از طریق چابهار با آسیای میانه ارتباط بگیرد و خوشبختانه وزیر حمل و نقل هند هم روز شنبه در ایران خواهد بود تا راجع به این مسایل صحبت کنیم.

آخوندی با بیان اینکه این موضوع نشان می‌دهد کشور هند هم راجع به راه ابریشم و ایجاد یک کریدور فکر می‌کند، افزود: بنابراین دو قدرت اقتصادی چین و هند که رشد زیادی را در دو دهه داشتند، هر دو به این کریدور توجه می‌کنند که داشتن یک نگاه استراتژیک برای ما حساس‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به سواحل مکران یک موضوع محلی نیست بلکه این یک اتفاق در سطح کل قدرت منطقه‌ای و جهان است و اگر می‌خواهیم در آینده فرصت رقابتی را افزایش دهیم، باید به بازآرایی این موضوع توجه کنیم.

وزیر راه با تاکید بر اینکه در چابهار فقط بندر نمی‌خواهیم بلکه یک شهر پررونق باید ایجاد شود، گفت: منطقه مکران نیاز به سکونتگاه‌های مهم با میراث فرهنگی و سطح رفاه بالایی دارد تا کانون جذب جمعیت شود.

منبع: مهر

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید