Performancing Metrics

خبر خوش زنگنه به حجتی | اتاق خبر
کد خبر: 149314
تاریخ انتشار: 12 مهر 1394 - 16:17
وزیر جهادکشاورزی گفت: وزیر نفت از امکان گازرسانی به ۸۵درصد جمعیت روستاهای کشور تا پایان دولت یازدهم خبر داده که این برای وزارت جهادکشاورزی خبر خوشی است....
وزیر جهادکشاورزی گفت: وزیر نفت از امکان گازرسانی به ۸۵درصد جمعیت روستاهای کشور تا پایان دولت یازدهم خبر داده که این برای وزارت جهادکشاورزی خبر خوشی است.

محمود حجتی در نشست اعضای کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی بر ارایه طرح ملی مبارزه با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از آثار مخرب آن در عرصه‌های اقتصادی، کشاورزی و پوشش گیاهی کشور تاکید کرد و اظهارداشت: در قالب این طرح ملی می‌توان از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌های دولتی و بسیج استفاده کرد.

وی از اعضای این کار گروه خواست تا در مورد آخرین روش‌ها و اقدام‌هایی که در سایر کشورها برای مقابله با پدیده بیابان زایی انجام شده است، تحقیق و برنامه های خود را به طور مستمر به روز کنند.

وزیر جهادکشاورزی درباره مالچ‌پاشی برای تثبیت تپه‌های ماسه‌ای اظهارداشت: در صورت ضرورت، باید از مالچ پاشی برای جلوگیری از حرکت تپه‌های ماسه‌ای استفاده کرد.

وی همچنین از کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی و کاهش اثرات خشکسالی، خواست اثرات و نتایج استفاده از مالچ بیولوژیکی و نتایج آن را در دنیا پیگیری کنند.

حجتی افزود: هر چند مالچ نفتی آثار زیست محیطی دارد اما وقتی یک تپه ماسه‌ای را بتوان با مالچ نفتی تثبیت کرد، زیان آن کمتر از حرکت تپه‌های ماسه‌ای، از بین رفتن پوشش گیاهی و اراضی کشاورزی منطقه است.

وی، مرطوب کردن دشت‌های خوزستان را یکی از راهکارهای مقابله با پدیده ریزگردها عنوان و تصریح کرد: با آب شیرینی که از این استان وارد دریا می‌شود، می‌توان دشت‌های خوزستان را مرطوب و پوشش گیاهی مناسبی را درآنجا ایجاد کرد.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: با تدوین طرح ملی مقابله با بیابان‌زایی، می‌توان برای هر منطقه و اقلیمی، یک نسخه خاص پیچید و آن را به طور مکتوب در اختیار محققان و دست اندرکاران قرار داد.

وی  با بیان اینکه وزیر نفت از امکان گازرسانی به ۸۵ درصد جمعیت روستاهای کشور تا پایان دولت یازدهم خبر داده که این کار بزرگی است، گفت: این موضوع برای وزارت جهادکشاورزی که با تخریب جنگل‌ها و مساله تامین سوخت روستاییان توسط چوب درختان جنگلی روبرو است، خبر خوشی است.

حجتی با بیان این که نسبت به ۲۰ سال پیش، یک دوم دام در مرتع داریم، اظهار داشت: در برخی از مراتع به علت عدم چرای دام، پوشش گیاهی، خشبی شده و اجازه نمی دهد جوانه‌ها شکل بگیرند.

وی به افزایش روند نگهداری دام سنگین و سبک در محیط های بسته اشاره کرد و افزود: ۳۰ سال پیش حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد دام کشور در محیط های باز بودند اما امروزه حتی بخشی از دام‌های سبک که از نژادهای مختلف تکثیر شده اند، نمی توانند با تعلیف در مراتع، زایش دوقلو یا سه قلو و یا گوشت دهی داشته باشند.

منبع: مهر

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید