Performancing Metrics

تغییر در سطح وزراء با شخص رئیس‌جمهور است | اتاق خبر
کد خبر: 154224
تاریخ انتشار: 21 مهر 1394 - 15:12
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به تصویب جزییات طرح برجام در جلسه

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به تصویب جزییات طرح برجام در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس امروز با تصمیم تاریخی‌شان نسبت به تصویب برجام نشان دادند که همواره با درک درستی از واقعیت‌های کشور تصمیمات سنجیده اتخاذ می‌کنند.

به گزارش اتاق نیوز به نقل از فارس وی افزود: بنده همچنین از مدیریت واقع بینانه هیات رئیسه مجلس به ویژه آقای لاریجانی تشکر می‌کنم. امیدوارم تصویب کلیات و جزییات برجام شرایطی را فراهم کند تا همه مسئولان نظام بتوانند در شرایط پساتحریم حقوق به تعویق افتاده ملت ایران را استیفا کنند و با شتاب بیشتری در رشد و توسعه کشور اقدام کنیم.

سخنگوی دولت ادامه این نشست با اشاره به گفت وگوی تلویزیونی زنده امشب رئیس‌جمهور با مردم ادامه داد: رئیس جمهور امشب در یک برنامه تلویزیونی زنده برنامه پنج ماه آخر امسال دولت را بخصوص درباره سیاست‌های اقتصادی که اخیرا اعلام شده تشریح می‌کند.

نوبخت همچنین تاکید کرد: ستاد اقتصادی دولت نیز در هفته آینده جزییات سیاست‌های اقتصادی 6 ماهه پایان سال را تشریح خواهد کرد.

نوبخت با بیان اینکه اقتصاد بیماری بود که در سال 92 مراقبت و مواظبت و بهبودش به دولت یازدهم سپرده شد به صورت مرتب رصد و شاخص‌ها کنترل می‌شود همچنین هفته‌ای دو جلسه با حضور رئیس جمهور تمام شاخص‌های اقتصادی بررسی و جمع‌بندی می‌شود و متناسب با برنامه‌ریزی از سوی تیم اقتصادی دولت صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از این رو ما نمی‌توانیم تمام فعالیت‌های اقتصادی را محدود و معطوف به برنامه پنجم توسعه کنیم. زیرا باید لحظه به لحظه شرایط کشور را پیش بینی و متناسب با آن برنامه داشته باشیم.از این جهت و در فضای جدید نیاز به تصمیمات اقتضایی مناسب دیگری داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه این نشست گفت: در جلسه گذشته هیات وزیران کار رسیدگی به پیش نویس لایحه احکام دائمی قانون برنامه ششم به اتمام رسیده و در نظر داریم این لایحه را با قید یک فوریت تقدیم مجلس کنیم.

نوبخت افزود: مجلس شورای اسلامی در مهرماه، آبان و نیمی از آذرماه فرصت دارد این لایحه را بررسی کند و پس از آن نیز طبق سنوات گذشته لایحه بودجه سال 95 تقدیم مجلس می‌شود.

وی تاکید کرد: این برنامه چون برنامه سال اول از دوره 1395 تا 1399 تحت عنوان برنامه ششم است در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تهیه شده است.

نوبخت در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که دولت چه اقدامی در قبال اتفاقات اخیر در مجلس انجام خواهد داد گفت: وجدان عمومی به درستی پیرامون این موضوع قضاوت خواهند کرد البته مجلس با توجه به مشخصه‌ای که حضرت امام بیان کردند که باید نشانه و یا عصاره‌ای از فضائل ملت باشد انتظار داریم در آن شرایط احساسی که برخی نمایندگان دارند، حتما خویشتنداری کنند، در واکنش اخیر آقای صالحی نوع نگاه اخلاق‌مدار دولت را در این شیوه از برخوردها می‌توان مشاهده کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم این حوادث تکرار نشود البته گاهی اوقات فضای احساسی طوری است که افراد فکر می‌کنند گاهی آنچه که خود می‌فهمند حق مطلق است و فکر می‌کنند هر ابزاری برای رسیدن به هدف توجیه شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همان طور که در ابتدا بیان شد پیش بینی می‌کنیم با تصویب امروز مجلس و تائیدی که شورای نگهبان در این مصوبه اعلام می‌کند شرایط برای اجرای برجام آغاز شود که طبق آن دستور کاری تهیه شده که شامل سلسله اقداماتی از سوی ما و طرف مقابل خواهد بود.

نوبخت ادامه داد: اولین اقدام طرف مقابل تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای لغو قطعنامه‌های قبلی بود که انجام شد همچنین دولت آمریکا نیز تعهدات خود را انجام داده و ما نیز باید یک سلسله اقداماتی را در ارتباط با نطنز،‌ فردو و اراک انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط پساتحریم قطعا تحریم‌ها برچیده می‌شود گفت: در شرایط پساتحریم برنامه‌ریزی خود را آماده کردیم و مطابق با آن کارها را جلو می‌بریم. همچنین الان نیز مقامات اقتصادی بلندپایه دولت ژاپن برای افزایش مبادلات تجاری با ایران حضور پیدا کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به این سوال که یارانه مهرماه خانواده‌ها چه زمانی واریز می‌شود گفت: یارانه مهرماه نیز قبل از پایان ماه مهر به حساب خانوار واریز می‌شود.

وی در رابطه با پیگیری‌های حقوقی دولت پیرامون فاجعه منا تاکید کرد: خانم امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور نیز بخش حقوقی این حادثه را پیگیری می‌کنند و سازمان حج و زیارت نیز در مسائل دیگر پیگیری‌ها را ادامه می‌دهد تا انشاءالله 65 مفقودی دیگر تعیین تکلیف شوند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان اخیر رئیس جمهور این طور تعبیر می‌شود قرار است تغییری در کابینه دولت ایجاد شود بخصوص در تیم اقتصادی ایا این موضوع صحت دارد یا خیر اظهار داشت: آقای رئیس جمهور بیان کرد برای اینکه بتوانیم همواره شایسته عمل کنیم نیاز است برنامه‌ها را برای خروج از رکود به انجام برسانیم و اینکه تعریف شود در تیم اقتصادی دولت قرار است تغییری انجام شود فکر نمی‌کنم این مطلب درست باشد.

وی ادامه داد: صحبتی درباره تغییر اعضای اقتصادی دولت مطرح نشده، باید همه تلاش کنیم که برنامه‌های اقتصادی را پیش ببریم البته نسبت به ادوار گذشته هماهنگی بیشتری بین تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی و سایر ارکان اقتصادی وجود دارد.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در رابطه با موضع دولت نسبت به کاهش نرخ سود بانکی گفت: دولت معتقد است نرخ سود بانکی باید کاهش یابد و این موضوع را در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح و بررسی خواهیم کرد و وزارت امور اقتصادی، بانک مرکزی و سازمان مدیریت نسبت به این موضوع تاکید دارد.

نوبخت با بیان اینکه براساس آمارهای مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کشور در بهار امسال مثبت بوده است که پس از نهایی شدن جزییات را تشریح خواهم کرد گفت: معمولا پیش بینی مقدماتی مرکز آمار ایران در گزارش نهایی اختلاف اندکی وجود دارد بنابراین رشد اقتصادی کشور معطوف به گزارش مرکز آمار ایران مثبت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه این نشست بابت تعیین تکلیفی کارکنان شورای عالی ایرانیان که نهاد ریاست جمهوری دستور تعدیل آن‌ها را داده است گفت: شورای عالی ایرانیان مربوط به وزارت امور خارجه بوده و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهادی را مبنی بر جا به جایی این شورا از نهاد ریاست جمهوری به وزارت امور خارجه به رئیس جمهور داد.

وی درباره تامین بودجه این شورا و شرایط کارمندان تصریح کرد: انشاءالله بودجه این شورا تامین خواهد شد البته آمار دقیقی از کارکنان این شورا نداریم و نمی‌دانیم که آیا متناسب با این ماموریت پرسنل استخدام شده است و یا مانند خیلی از دستگاه‌ها نیروی مازاد وجود دارد که باید بررسی و تعیین تکلیف شود.

نوبخت در رابطه با اقدامات دولت نسبت به تعیین تکلیف موسسات مالی غیر مجاز تاکید کرد: پرونده موسسات مالی غیرمجاز هم اکنون در قوه قضائیه در حال بررسی و دولت و بانک مرکزی هم از هیچ گونه همکاری دریغ نخواهند کرد.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه مطالبات پیمانکاران در طرح‌های عمرانی در حال پرداخت است گفت: تا پایان سال جاری پیش بینی می شود بیش از 30 هزار میلیارد تومان به طر‌ح‌های عمرانی پرداخت شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به غیرقانونی خواندن بررسی دهک‌های پردرامد از دریافت یارانه توسط وزارت تعاون که رئیس مجلس آن‌ را طی نامه‌ای اعلام کرده دولت چه اقدامی خواهد داشت گفت: بنده هنوز این نامه را مشاهده نکردم و البته از نظر دولت این اقدام کاملا طبیعی است که بخشی از دولت این کار را انجام دهد و این موضوع غیرقانونی نیست.

سخنگوی دولت در رابطه با موضع دولت نسبت به برخی درخواست‌ها برای کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت: در ارتباط با قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و گاز مجلس در زمان رسیدگی به لایحه بودجه قیمت را در حد 13 سنت تعیین کرد. همچنین بعد از آن در قانون تنظیم برخی مقررات مالی دولت یک فرمولی تهیه شده و وزارت نفت موظف شد این قیمت را با توجه به واقعیت‌ها تعیین کند.

وی با بیان اینکه الان این قیمت زیر 13 سنت است و با تاکید بر اینکه کاهش و قیمت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در دو وجه قابل بررسی است تصریح کرد: تولید کننده در این ارتباط علاقه مند است که قیمت بالاتر باشد و از سویی دیگر خریداران علاقه مند هستند با قیمت کمتری این خوراک را بخرند تا هزینه تمام شده تولید کاهش یابد.

وی ادامه داد: در همین ارتباط نیز در بورس شوکی وارد شد و ما شاهد کاهش سهام در بورس بودیم و شاخص کل نیز تقلیل یافت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: قیمت خوراک پتروشیمی‌ها فعلا بر همان عددی که اکنون وجود دارد عمل خواهد شد و تغییری هم در این خصوص حاصل نشده است.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آقای تغییری در کابینه ایجاد می‌شود یا خیر گفت: قطعا تغییر وزرا را تائید نمی‌کنم بنده معاون رئیس جمهور هستم و تغییراتی در این سطح با شخص آقای رئیس جمهور است.

 
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید