Performancing Metrics

میادین مشترک نفتی در مناطق مرکزی ایران تعیین تکلیف شده است | اتاق خبر
کد خبر: 15989
تاریخ انتشار: 4 دی 1390 - 11:49

اتاق نیوز-به منظور بهره برداري و صيانت از ميادن نفت و گاز كشور ،برنامه هاي گسترده و طرح هاي ملی در وزارت نفت تدوين شده كه به وسيله شركت ها و متخصصان داخلي به اجرا در مي آيد. شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، یکی از پنج شرکت اصلی تولیدی در ساختار جدید شرکت ملی نفت ایران است که در سال 1377 تأسیس شد . اين شركت  مسئولیت تولید عمده گاز و نفت از ميادين خشكي کشور به غیر از میادین تحت مسئولیت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و صیانت از ميادین نفت وگاز را به عهده دارد .در حال حاضر فعالیت های اجرایی و عملیاتی شرکت نفت مناطق مركزي ايران در  بیش از 59 میدان گازی و نفتی شناخته شده؛ گسترش يافته است  .در ادامه درباره کاهش و افزایش تولید در مناطق نفت خیز مرکزی با مهدی فکور مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می آید.

آیا در مناطق نفت خیز مرکزی کاهش برداشت نفت و گاز رخ داده است؟

در بخش گاز از برنامه جلو هستیم. بر اساس برنامه تکلیفی تولید گاز باید 264 میلیون متر مکعب در روز تولید می کردیم که ما توانستیم 304 میلیون متر مکعب تولید کنیم.

در ارتباط با نفت طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و پروژه های در حال ساخت که باعث افزایش تولید می شدند در حال حاضر در پیک تولید قرار داریم. نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره کنم این است که ما در تولید، کاهش نداشتیم و حتی اکنون به اندازه تمام ظرفیت ذخیره سازی در حال تولید هستیم ولی پروژه هایی که در مناطق نفت خیز مرکزی در حال اجرا هستند و در کیفیت تولید تاثیر گذارند ، به علت کسری بودجه هنوز تامین اعتبار نشده اند. پروژه های نفتی با سایر پروژه ها متفاوت است و هر چقدر زمان نیمه کاره ماندن پروژه بیشتر به طول انجامد آسیب بیشتری از لحاظ هزینه و زمان نصیب پروژه می کند. به همین سبب درخواستمان این است که هر چه سریعتر اعتبارات خواسته شده تخصیص یابد تا بتوانیم پروژه ها را به اتمام برسانیم.

بودجه در خواستی شما در مناطق نفت خیز مرکزی چقدر بود و چقدر اختصاص یافت؟

تقاضای ما 1450 میلیارد تومان بود که تاکنون 600 میلیارد آن پرداخت شده است.

برای افزایش تولید نفت در منطقه مرکزی چه برنامه ای دارید؟

3 طرح جدید نفتی را در دستور کار قرار داده ایم که با بهره برداری از این 3 طرح نفتی تولید نفت ایران به میزان 45 هزار بشکه افزایش می یابد و پیش بینی می‌ شود این طرح ها شامل تولید زودهنگام نفت از میادین سروستان، سعادت آباد و خشت تا اسفند آغاز شود. در حال حاضر عملیات اجرایی طرح توسعه این سه میدان نفتی شتاب گرفته و حدود 10 حلقه چاه در قالب طرح توسعه این سه میدان نفتی حفر شده و تمامی کالا و تجهیزات مورد نیاز توسعه و راه اندازی این سه پروژه نفتی تامین شده است. اکنون ساخت تاسیسات سطح الارضی این پروژه ها پایان یافته است.

در این پروژه ها برای جمع آوری و تقویت فشار گازهای همراه نفت، ساخت یک واحد نمک زدایی پیش بینی شده که هم اکنون 17 دستگاه توربوکمپرسور این واحدهای جانبی وارد کشور شده است. راه اندازی کارخانه نمک زدایی و تاسیسات تقویت فشار و جمع آوری گاز در قالب فاز دوم طرح توسعه میادین نفتی خشت و سروستان و سعادت آباد گنجانده شده و در تمامی طرح توسعه میادین نفتی ساخت تاسیسات تقویت و جمع آوری گاز و ساخت کارخانه نمک زدایی در دستور کار قرار گرفته است.

باید اضافه کنم که عملیات اجرایی طرح توسعه میدان نفتی خشت از سال 1385 آغاز شده بود و باید تولید زودهنگام از این میدان نفتی تا پایان سال 1388 آغاز می شد. میدان مستقل نفتی خشت که در نزدیکی کازرون قرار گرفته در سال 1371 کشف شده و طبق برنامه زمان‌بندی مقرر بود تا سال 1388 با حفاری هشت حلقه چاه روزانه 30 هزار بشکه نفت خام از این میدان برداشت شود. میدان نفتی خشت با دارا بودن یک میلیارد و ۵۳۰ هزار بشکه نفت درجا و با حفاری نخستین چاه اکتشافی عملا در فهرست میادین نفتی قرار گرفت. ضمن آنکه از این میدان ۲۷۰ میلیون بشکه نفت قابل استحصال خواهد بود. میدان نفتی سروستان در 110 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و میدان سعادت آباد در 20 کیلومتری شمال میدان سروستان قرار دارد. این دو میدان با دارا بودن یک میلیارد و 402 میلیون بشکه نفت درجا در فهرست میادین نفتی شرکت ملی نفت در برنامه توسعه قرار دارد.

برای افزایش تولید گاز چطور؟ چه اقداماتی در حال انجام است؟

برای افزایش تولید گاز توسعه 4 میدان مستقل گازی آغاز شده که با بهره برداری از آنها ظرفیت تولید گاز ایران در مناطق مرکزی به نیم میلیارد متر مکعب در روز افزایش می یابد. بر این اساس اخیرا عملیات اجرایی توسعه میادین گازی دی و سفید زاخور آغاز شده است و پیش بینی می شود با تکمیل مراحل توسعه در مجموع روزانه 13 تا 15 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در این دو میدان تولید شود، علاوه بر توسعه بخش بالادستی قرار است پالایشگاه نم زدایی این میادین گازی هم ساخته شود.

برای توسعه میادین گازی سفید زاخور و دی 2 فاز توسعه ای تعریف شده و از سوی دیگر قرار است گاز تولیدی میدان دی به دلیل شیرین بودن زودتر از میدان سفید زاخور استخراج شود. با توسعه میدان دی، گاز شیرین این میدان مستقل به همراه میادین آغاز و دالان به شبکه سراسری تزریق می شود. حجم سرمایه گذاری برای توسعه میادین گازی دی و سفید زاخور 370 میلیون دلار است و عملیات توسعه ای این دو میدان گازی در مدت 2 سال به پایان می رسد.

همچنین توسعه میادین گازی هالگان و سفید باغون در مرحله مطالعات پایه قرار دارد و با توسعه این میادین در چند فاز، ظرفیت تولید گاز ایران روزانه 50 میلیون متر مکعب افزایش می یابد، برای توسعه این میادین حفاری چاه‌های تولیدی و توصیفی، ساخت یک پالایشگاه مجزا، تاسیسات لخته گیر در دستور کار قرار دارد. میدان سفید باغون از ذخیره حدود 6 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی برخوردار است این میدان مستقل تازه کشف شده گاز در استان فارس قرار گرفته است.هالگان هم یکی از میادین گازی تازه اکتشاف شده در استان فارس است که حجم ذخایر گاز این میدان 12.4 تریلیون فوت‌مکعب و ذخیره میعانات گازی درجای این میدان را 249 میلیون بشکه اعلام شده است.

در حال حاضر میزان تولید نفت در مناطق مرکزی جنوب چقدر است؟ و برای افزایش ظرفیت صادرات چه برنامه ای دارید؟

در حال حاضر به طور متوسط روزانه بیش از 165 هزار بشکه نفت خام در مناطق مرکزی ایران تولید می شود. در شرایط فعلی در کنار طرحهای افزایش ظرفیت تولید نفت، پروژه هایی به منظور افزایش ظرفیت انتقال نفت به مبادی مصرف و صادراتی در دستور کار قرار دارد، هم اکنون 2 پروژه جدید انتقال نفت خام در مناطق مرکزی ایران به طور همزمان مراحل اجرایی را پشت سر می گذارد.

قرار است با ساخت یک خط لوله جدید نفت تولیدی در مناطق مرکزی ایران برای صادرات به منطقه گوره در حاشیه خلیج فارس منتقل شود. همچنین ساخت یک خط لوله جدید برای انتقال نفت خام ترش به پالایشگاههای شمال کشور در دستور کار قرار دارد و ساخت و لوله گذاری خط لوله نفتی سبزآب به قطر 24 اینچ برای انتقال نفت به شمال کشور آغاز شده است.

همچنین برای انتقال نفت به مناطق غربی ساخت یک خط لوله 18 تا 20 اینچی به طول 130 کیلومتر پیش بینی شده است و با ساخت این خطوط لوله امکان افزایش ظرفیت تولید و انتقال نفت و رفع محدودیتهای تولیدی فراهم می شود.

در شرایط فعلی امکان تولید روزانه 176 هزار بشکه نفت خام در مناطق مرکزی وجود دارد که به دلیل محدودیت در انتقال کمی از این تولید کاهش یافته است.

آقای فکور در توسعه میادین مشترک نفتی در چه شرایطی قرار داریم و آیا درست است که از طرف عراقی عقب هستیم؟

ایران در توسعه میادین مشترک نفت با عراق عقب نمانده و اکنون 8 دکل حفاری در میادین مشترک نفت در مناطق مرکزی ایران در حال فعالیت است. در حال حاضر 22 دکل حفاری در میادین نفت و گاز مناطق مرکزی ایران به طور همزمان مشغول به فعالیت هستند و با توجه به سیاست وزارت نفت برای برای توسعه میادین مشترک نفتی، در شرایط فعلی هشت دستگاه دکل حفاری به این مناطق اختصاص داده شده است.

به منظور شتاب در طرح توسعه میادین مشترک نفتی در مناطق مرکزی ایران یک سیستم مدیریتی و کارشناسی به طور جداگانه فعالیت می کنند، هم اکنون به طور هفتگی آخرین وضعیت توسعه میادین مشترک نفتی کشور بحث و بررسی می شود. به زودی با انجام تشریفات قانونی 4 تا 5 دکل جدید حفاری صرفا برای توسعه میادین مشترک نفت در غرب ایران وارد مدار بهره برداری می شوند، در حال حاضر به استثنای 2 میدان، وضعیت توسعه تمامی میادین مشترک نفتی در مناطق مرکزی ایران تعیین تکلیف شده است. همچنین به زودی مطالعات تکمیلی بر روی دو میدان مشترک نفتی به طور کامل به پایان می رسد، پیش بینی می شود تا پایان آذر ماه سالجاری مطالعات تکمیلی مخزنی بر روی این دو میدان نفتی به پایان برسد.

در حال حاضر در عراق برای توسعه میادین مشترک نفتی با ایران شرکت های چند ملیتی فعال هستند ولی با این وجود هیچگونه نگرانی برای توسعه میادین مشترک نفتی با عراق در مناطق مرکزی ایران وجود ندارد. ظرفیت برداشت نفت و گاز از میادین مشترک بر اساس محدوده مخزنی انجام می شود، در شرایط فعلی تمامی امکانات برای توسعه میادین مشترک با عراق بسیج شده است.

در حال حاضر چند میدان نفتی مشترک با عراق داریم؟

هم اکنون هشت میدان دهلران (ابوغریب شمالی)، نفت شهر (نفت خانه)، پایدارغرب (جبل فوقی)، آذر (بدری)، آزادگان (مجنون)، یادآوران (نهر عمر)، آبان یا دهلران (ابوغریب جنوبی) و اروند (طرف عراقی بی نام) بین ایران و عراق مشترک است که ذخایر قابل برداشت این میادین حدود 14 میلیارد بشکه برآورد می شود به طوری‌که 9 درصد از ذخایر نفت خام ایران در مخازن مشترک با عراق قرار گرفته است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید