Performancing Metrics

سرمایه گذاران خارجی می ‌گویند شما سیستم اقتصادی پایدار ندارید | اتاق خبر
کد خبر: 177823
تاریخ انتشار: 7 آذر 1394 - 13:51
فرهاد فزونی: تعرفه هایی که الان بسیاری از کشورها از کالاهای ما دریافت می کنند خیلی بیشتر از تعرفه های کشورهای عضو WTO و یا در اتحادیه اروپا است......

فرهاد فزونی: تعرفه هایی که الان بسیاری از کشورها از کالاهای ما دریافت می کنند خیلی بیشتر از تعرفه های کشورهای عضو WTO و یا در اتحادیه اروپا است...

 فرهاد فزونی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید عدم تعامل دولت با اقتصاد کشورهای دیگر به خاطر مسائل سیاسی و درگیری سیاسی به اقتصاد کشور در سال های گذشته ضربه های بسیار زده است و باعث شده کشور ما به عنوان کشوری با ریسک کار بالا شناخته شود و آثار مخرب بسیاری برای کشور ما به همراه داشته است.

او در ادامه با اشاره به یکی از این اثرات گفت:« تعرفه هایی که الان برای کالاهای ما گذاشته می شود خیلی بیشتر از تعرفه های کشورهای عضو WTO و یا در اتحادیه اروپا است و این موضوع باعث شده تا ما مزیت های نسبی کشورمان در تولید مانند هزینه پایین انرژی و... را حداقل تا 25 درصد از دست بدهیم مثلا از کالاهای ما 30 تا 35 درصد گمرکی بیشتر گرفته می شود در شرایطی که گمرکی 4 تا 5 درصد است و توجه داشته باشید خریدار در نهایت قیمت ها را در بازار می بیند و ما باید بتوانیم در بازار رقابت کنیم که نمی توانیم.»

او با اشاره به این که یکی از بزرگ ترین چالش های اقتصاد کشور این است که هنوز تعریف درست، منطقی و مشخصی از اقتصاد نداریم، گفت:« به نظرم رکود کنونی حاصل عوامل خارجی و داخلی است؛ در این بین کاهش قیمت نفت و فرآورده های نفتی را باید مهم ترین عامل خارجی دانست و البته افت شدید قیمت کالاهای پایه و فلزات در بازارهای جهانی مانند مس، آهن و... دانست اما باید سهم بیشتری را به عوامل داخلی و مدیریت داد. 80 درصد اقتصاد ایران بدون تعارف باید بپذیریم که تحت مالکیت دولت و شبه دولتی هاست و باوجود اص 44 و خصوصی سازی هم شاهد رخ دادن اتفاقی در کشور نیستیم؛ بنابراین چالش اصلی اقتصاد ما دولتی بودن است به نظرم اقتصاد ایران سوسییال دمکراسی است اگرچه که به این شکل از آن نام برده نمی شود.

او در ادامه با اشاره به بحث هایی که در ارتباط با حضور سرمایه گذاران خارجی می شود،اذعان داشت :« تصور کنید من به ‌عنوان یک سرمایه‌ گذار می خواهم به ایران ورود کنم؛ سوال این است که من با چه کسی طرف هستم با کدام قوانین با کدام دستورالعمل؟ ما دستور العمل‌هایمان یک شبه دائم داریم و در نهایت نمی دانیم با کدام دستورالعمل طرف هستیم؟ سرمایه من چه خواهد شد؟ نتیجه بی پاسخ بدون این سوالات این است که من سرمایه گذار در نهایت عقب می کشم. سرمایه گذاران خارجی می ‌گویند شما سیستم اقتصادی پایدار ندارید.»

منبع: اتاق تهران

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید