Performancing Metrics

دبير انجمن صنفي برنج: قيمت برنج تا آخر شهريور كاهش مي‌يابد | اتاق خبر
کد خبر: 2143
تاریخ انتشار: 9 مرداد 1390 - 13:19

دبير انجمن صنفي برنج ايران با اشاره به ادامه برداشت اين محصول تا پايان شهريور ماه، اعلام كرد: امسال 10 درصد بر ميزان توليد برنج افزوده خواهد شد و قطعا دو ميليون و 250 هزار تن برنج توليد مي‌شود كه به دليل مناسب بودن شرايط اقليمي براي توليد، كيفيت محصول امسال بهتر از سال گذشته است.

اتاق نیوز ـ جميل عليزاده شايق، با اشاره به اين‌كه سطح زير كشت برنج در سال جاري به اندازه سال گذشته بوده است، گفت: امسال سطح زيركشت برنج نيز بدون افزايش نسبت به سال گذشته 630 هزار هكتار بوده است اما به دليل مناسب بودن شرايط اقليمي (بارندگي مناسب و آفتاب داغ تير ماه) ميزان برداشت قطعا 10 درصد نسبت به سال گذشته افزايش خواهد داشت و امسال حداقل دو ميليون و 250 هزار تن برنج برداشت خواهيم كرد.

وي افزود: امسال ميزان ناچيزي از سطح زيركشت به دليل خشكسالي از بين رفت و در مقابل، در برخي ديگر از مناطق افزايش سطح زيركشت داشته‌ايم.

شايق در گفت و گو با ایسنا اظهار كرد: به دليل مناسب بودن شرايط آب و هوايي هم باران به ساقه‌ها رسيد و هم آفتاب به خوشه‌ها؛ لذا كيفيت محصول امسال از سال گذشته بهتر است.

دبير انجمن صنفي برنج با بيان اين‌كه طبق روال هر ساله قيمت برنج از نيمه دوم مرداد تا اواخر شهريور ماه كاهش مي‌يابد، گفت: در حالي كه هر ساله در مراكز توليد (شمال كشور) با كاهش قيمت برنج در مرداد و شهريور مواجه هستيم اين قيمت در تهران هيچ كاهشي ندارد و به دليل نبود نظارت بر مراكز عرضه، فروشندگان حاضر نيستند محصولي را كه ارزان مي‌خرند را ارزان هم بفروشند.

به گفته وي قيمت برنج در سال جاري نسبت به سال قبل در مراكز توليد افزايش چنداني ندارد.

شايق تصريح كرد: در حالي كه 500 هزار تن كسري برنج در توليد داخلي كشور وجود دارد سالانه يك ميليون و 200 هزار تن برنج وارد مي‌شود كه عليرغم اعتراضات و پيگيري‌هاي فراوان طي چند سال اخير از كميسيون كشاورزي مجلس و مركز پژوهش‌هاي مجلس هيچ نتيجه‌اي حاصل نشد و نمايندگان پس از 10 سال تازه به فكر واردات بي‌رويه محصولات كشاورزي و دفاع از كشاورزي داخلي افتاده‌اند كه البته كشاورزان هم اعتمادي ندارند.

دبير انجمن صنفي برنج ايران اظهار كرد: درحاليكه مصرف سرانه برنج در سال 89 و 90 بيش از 37 كيلوگرم نيست، به گفته وزارت بازرگاني مصرف سرانه اين محصول در كشورمان 44 كيلوگرم است و نمايندگان مجلس طي چند سال اخير از واردات بي‌رويه برنج هيچ انتقادي نداشته‌اند، اخيرا مصرف سرانه اين محصول را 36 كيلوگرم عنوان كرده‌اند كه اگر اينگونه بوده چرا تاكنون با واردات بيش از نياز برنج مخالفتي نكرده‌اند.

وي خاطرنشان كرد: طي سالهاي اخير هيچ يك از اعضا كميسيون كشاورزي مجلس حاضر نشده‌اند در سمينار برنج شركت و از مشكلات آن مطلع شوند و جاي تعجب است يكباره نمايندگان به فكر حمايت از توليدكنندگان افتاده‌اند.

انتهاي پيام

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید