Performancing Metrics

بالا گرفتن بحران عراق -ترکیه | اتاق خبر
کد خبر: 300832
تاریخ انتشار: 17 آذر 1394 - 10:40
به دنبال بالا گرفتن تنش ها میان عراق و ترکیه ، روز دوشنبه علاوه بر وزیر خارجه آلمان، نمایندگان ویژه امنیتی از امریکا، مصر نیز وارد بغداد شدندو حیدرالعبادی نیزبه نیروی هوایی این کشور اعلام آماده باش داده و برخی رسانه ها خبر داده اند که نخست وزیر عراق حتی د

به گزارش اتاق خبر، حیدرالعبادی یک شنبه شب یک مهلت 48 ساعته به دولت ترکیه داد تا نیروهایش را از خاک عراق خارج کند و گفت بغداد حق پاسخگویی را در برابر تجاوز نظامی ترکیه به خاک این کشور برای خود محفوط می داند.
درهمین چارچوب رسانه های عراقی خبر دادند که وی روزدوشنبه دریک پایگاه هوایی و درجمع فرماندهان نیروی هوایی عراق،ضمن تاکید بر نقش نیروی هوایی درحفظ حاکمیت و تمامیت عراق،به خلبانان جنگنده های این کشور اعلام آماده باش داده است،این درحالی است که تا پایان مهلت اعلام شده،ساعاتی بیش نمانده است.
رسانه های عراقی صرفا به آماده باش العبادی به نیروی هوایی اشاره کرده اند، اما رسانه های منطقه ای اعلام کردند که حیدرالعبادی برای 'بمباران نظامیان ترکیه' در خاک عراق به خلبانان این کشور آماده باش داده است.
به نظر می رسد، بالا گرفتن تنش ها میان آنکارا و بغداد هم کشورهای منطقه و هم کشورهای متحد ترکیه ازجمله آمریکا را نگران کرده است.
از همین رو فرانک اشتان مایر وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه وارد بغداد شد و با نخست وزیر و وزیر خارجه عراق دیدار کرد.
ابراهیم جعفری در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با اشتان مایر وزیر خارجه آلمان درباره تنش جاری با ترکیه گفت ، همه گزینه ها برای عراق روی میز است.
وی در عین حال، بردن شکایت به شورای امنیت سازمان ملل را یکی از اقدامات مقابله جویانه بغداد علیه آنکارا عنوان کرد.
اشتان مایر در جریان دیدارش از بغداد ، در خصوص تحولات منطقه با نخست وزیر عراق نیز دیدار کرد و تنش در روابط بغداد - ترکیه یکی از محورهای گفت وگوهای وی در بغداد بود.
عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز روز دوشنبه مشاور امنیت ملی خود را به همراه یک پیام ویژه به بغداد فرستاد و رسانه های عراقی به نقل از دفتر نخست وزیری نوشتند که السیسی به العبادی اطمینان داده است که در جنگ علیه تروریسم در کنار عراق خواهد بود.
در همین روز بریت مک گورک نماینده ویژه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش نیز وارد بغداد شد تا با مقامات و سران عراقی دیدار و گفت وگو کند.
رسانه های عراقی، محور اصلی دیدارهای مک گورک را در بغداد، آخرین تحولات منطقه، جنگ علیه داعش و روابط دوجانبه عنوان کرده اند، اما به نظر می رسد اوباما نگران از تنش میان عراق و یکی از متحدان اصلی واشنگتن در منطقه یعنی آنکارا، او را به عراق اعزام کرده است.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید