Performancing Metrics

کشته شدن «عثمان غازی» رهبر «حرکت اسلامی ازبکستان» | اتاق خبر
کد خبر: 302001
تاریخ انتشار: 23 آذر 1394 - 03:08
طالبان افغان مدعی شد:
صفحات وابسته به طالبان افغانستان با انتشار خبری مدعی شدند که افراد ملا اختر منصور، عثمان غازی رهبر حرکت اسلامی ازبکستان را که پیش از این به داعش پیوسته بود، کشته‌اند

به گزارش اتاق خبر، صفحات وابسته به طالبان افغانستان با انتشار خبری مدعی شدند که افراد ملا اختر منصور، عثمان غازی رهبر حرکت اسلامی ازبکستان را که پیش از این به داعش پیوسته بود، کشته‌اند.

افراد گروه طالبان افغان پیش از این اعلام کرده بودند که عثمان غازی در لباس زنانه اقدام به فرار از منطقه کرده بود که افراد وابسته به ملا اختر وی را شناسایی کردند و از پا در آوردند.

نزدیکان به ملا اختر منصور مدعی هستند که جنازه عثمان غازی را پیدا و وی را شناسایی کردند.

حدود دو سال قبل، شبه‌نظامیان ازبک تحت عنوان القاعده از مناطق قبایلی پاکستان اخراج شده و به ولایت زابل افغانستان آمدند و طالبان افغان در این منطقه به آن‌ها پناه دادند اما اعلام کردند که با آن‌ها همکاری نخواهند کرد.

پس از دو سال، شبه‌نظامیان ازبک وابسته به «عثمان قاضی» که از همکاری طالبان ناامید شده بودند، تصمیم گرفتند به‌سمت شمال افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی حرکت کنند.

با ظهور گروه تروریستی داعش، ازبک‌ها با برخی رهبران این گروه در سوریه و عراق به‌واسطه برخی رابطه‌ها در افغانستان ارتباط گرفتند و کم‌کم جذب داعش شدند.

ازبک‌ها آهسته آهسته رو به آدم‌ربایی در ولایت زابل آوردند تا از این طریق هم اعلام موجودیت کنند و هم فعالیت‌هایشان را آغاز کنند. از گروگانگیری این گروه می‌توان به ربودن 31 مسافر هزاره در این ولایت اشاره کرد.

اشرف‌غنی رئیس جمهور افغانستان نیز که نتوانست این گروه از ازبک‌ها را شکست دهد، با معامله و آزادی تعدادی از شبه‌نظامیان ازبک، تعدادی از مسافرین را آزاد کرد.

هنوز برخی از این مسافرین نزد آن‌ها بودند و این شبه‌نظامیان همچنان در ولایت زابل از جمله شهرستان خاک افغان فعالیت داشتند.

در این میان ملااختر منصور رهبر جدید طالبان افغان که به‌شدت با حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان مخالف بود، رو به پاکسازی مناطق مختلف از وجود عناصر داعش کرد.

در ابتدا شهرستان خاک سفید ولایت فراه توسط افراد ملا اختر منصور از وجود عوامل تروریستی داعش پاکسازی شد و پس از آن نوبت به ولایت زابل رسید. ملا اختر منصور که علاوه بر شبه‌نظامیان ازبک با ملا منصور دادالله که در زابل مستقر بود، نیز مشکل داشت، عملیات گسترده‌ای را در این ولایت آغاز کرد.

در عملیات گروه طالبان، تعداد دیگری از مسافران هزاره نیز از دست ازبک‌ها آزاد شدند ولی متأسفانه 7 نفر از آن‌ها به‌صورت فجیعی به شهادت رسیدند.

افراد ملااختر منصور نیز تعداد زیادی از ازبک‌ها را اسیر و شهرستان خاک افغان ولایت زابل را نیز از وجود آن‌ها پاکسازی کردند.

اکنون اطلاعاتی فاش شده است که نشان می‌دهد شبه‌نظامیان ازبک راهی شمال افغانستان شده‌اند و در برخی ولایت‌ها مانند بادغیس، تخار و بدخشان حضور دارند.

اسناد فاش‌شده نشان می‌دهد که بالگردهای نیروهای خارجی در روزهای اخیر، به‌صورت متعدد وارد شهرستان «بالامرغاب» ولایت بادغیس شده و تجهیزات و تسلیحاتی را برای افراد شبه‌نظامی ازبک در مجاورت مرزهای ترکمنستان تخلیه کرده‌اند.

 

منبع:تسنیم

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید