Performancing Metrics

سارکوزی به پشت دروازه های الیزه رسید | اتاق خبر
کد خبر: 302169
تاریخ انتشار: 24 آذر 1394 - 09:10
با پیروزی در انتخابات استانی روی داد
در انتخابات دور دوم منطقه ای فرانسه،که روز یکشنبه برگزار شد، حزب راست گرای افراطی «جبهه ملی» فرانسه که یکشنبه گذشته پیشتاز دور نخست انتخابات استانی در این کشور بود در دور دوم شکست سنگینی خورد. در این میان حزب جمهوری‌خواه سارکوزی با پیشرفت مواجه شد

 اتاق خبر - ریحانه تهامی: در انتخابات دور دوم منطقه ای فرانسه،که روز یکشنبه برگزار شد، حزب راست گرای افراطی «جبهه ملی» فرانسه که یکشنبه گذشته پیشتاز دور نخست انتخابات استانی در این کشور بود در دور دوم شکست سنگینی خورد و نامزدهای آن در هیچ یک از استان ها رأی اول را نیاوردند. در این میان حزب جمهوری‌خواه سارکوزی با به دست آوردن کنترل هفت منطقه پیروزی اصلی را به دست آورد و به نظر می رسد مجموعه روند مذکور در فرانسه که از حملات تروریستی اخیر آغاز شده است دست به دست هم داده است تا سارکوزی محافظه کار و دارای بیشن سخت گیرانه تر در قبال مهاجرین فرانسه، دارای موقعیت مناسب تری نسبت به دوره پیشین شود.

 

پیشتازی حزب سارکوزی در انتخابات

در همین رابطه بنا بر گزارش شبکه خبری «فرانس 24»، نتیجه انتخابات روز یکشنبه فرانسه حکایت از آن دارد که حزب جمهوری خواهان و «اتحاد دمکرات ها و مستقل ها» در هفت استان از جمله استان «ایل دو فرانس» که پاریس در آن قرار دارد، به پیروزی رسیده است. حزب «سوسیالیست» حاکم نیز اکثریت را در پنج استان به دست آورد و حزب جبهه ملی که در دور نخست انتخابات بیشترین رای را از آن خود کرده بود، در هیچ استانی به پیروزی نرسید. حزب جبهه ملی در دور نخست انتخابات با استفاده از فضای به وجود آمده ناشی از حملات تروریستی پاریس و شعارهایش در مخالفت با پذیرش مهاجران و آوارگان، توانسته بود در شش استان از 13 استان به پیروزی برسد. در همین رابطه به گزارش یورونیوز نیکولا سارکوزی، رهبر جمهوری خواهان گفت: «اقبال نامزدهای ما در دور دوم در عین حال نباید به هیچ عنوان سبب فراموشی زنگ خطری شود که برای همه مسئولان سیاسی از جمله حزب خود ما در دور اول این انتخابات به صدا در آمد.»

 علت اصلی شکست حزب جبهه ملی

نگرانی از قدرت یافتن حزب «جبهه ملی» باعث شد که بسیاری از واجدان شرایط که دور اول را جدی نگرفته بودند، در دور دوم در انتخابات شرکت کنند. از طرفی حزب حاکم سوسیالیست از شرکت در رقابت در چند حوزه انتخاباتی که در دور اول در آنها سوم شده بود، کنار کشید تا رقیب سنتی اش یعنی حزب «جمهوریخواه» پیروز شود و نامزد «جبهه ملی» شکست بخورد. دلیل اصلی شکست غیر منتظره جبهه ملی به رهبری مارین لوپن افزایش چشمگیر میزان مشارکت در دور دوم و انصراف چند نامزد سوسیالیست به نفع جمهوری خواهان بود

دلیل اصلی شکست غیر منتظره جبهه ملی به رهبری مارین لوپن افزایش چشمگیر میزان مشارکت در دور دوم و انصراف چند نامزد سوسیالیست به نفع جمهوری خواهان بود.مانوئل والس، نخست وزیر سوسیالیست فرانسه نیز نسبت به خطر افراط گرایی در این کشور هشدار داد. وی گفت: «امشب هیچ احساس تسلی، شادی برنده شدن یا پیام پیروزی در کار نخواهد بود زیرا خطر راست گرایی افراطی رفع نشده است. من نتایج دور اول این انتخابات و انتخابات قبلی را فراموش نمی کنم و همه ما، دولت و خود من به مسئولیتی را که تحت اقتدار ریاست جمهوری به عهده داریم، واقف هستیم.»

 

سیاست های حزب جبهه ملی

انتخابات منطقه ای فرانسه، اولین انتخاباتی بود که از زمان حملات ماه گذشته در پاریس، که به کشته شدن ۱۳۰ نفر منجر شد، در فرانسه برگزار شد.مسائلی چون مهاجرت و امنیت، که از نقاط قوت راست افراطی محسوب میشوند، در پی حملهها ۱۳ نوامبر در پاریس، به بحث اصلی در سطح ملی تبدیل شدند. مسائلی چون مهاجرت و امنیت، که از نقاط قوت راست افراطی محسوب می‌شوند، در پی حمله‌ها ۱۳ نوامبر در پاریس، به بحث اصلی در سطح ملی تبدیل شدند..جبهه ملی در سال‌های قبل نیز موفق نشده بود در هیچ یک از انتخابات منطقه‌ای کشور فرانسه به پیروزی دست پیدا کند. این حزب امیدوار بود که حضور قدرتمند در این انتخابات، شانس مارین لوپن، رهبر جبهه ملی، را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ افزایش دهد.

جبهه ملی فرانسه بعد از پیروزی در دور اول انتخابات منطقه‌ای گفت که به سیاست‌هایش برای مبارزه با "اسلام‌گرایی" افراطی پایبند خواهد ماند.

  

اهمیت شوراهای منطقه ای در فرانسه

شوراهای منطقهای در فرانسه از قدرت زیادی برای تصمیمگیری درباره حمل و نقل محلی و مسائل آموزشی و اقتصادی برخوردار هستند.

شوراهای منطقه‌ای در فرانسه از قدرت زیادی برای تصمیم‌گیری درباره حمل و نقل محلی و مسائل آموزشی و اقتصادی برخوردار هستند.

بر این اساس به گزارش سایت رادیو فرانسه، در دور دوم انتخابات نزدیک به ٦٠ در صد رای دهندگان شرکت کردند. این میزان نزدیک به ١٠ در صد بیش ازدور نخست انتخابات در هفتۀ پیش از آن است. در روزهای اخیر اغلب رهبران سیاسی راست و چپ، شهروندان فرانسه را به شرکت گسترده در انتخابات برای سد کردن راه نامزدهای جبهۀ ملی دعوت کردند. نتیجۀ انتخابات نشان می هد که دعوت به بسیج مورد توجه مردم قرار گرفته است.

این نخستین بار پس از به اجرا گذاشتن تقسیمات جدید کشوری و تبدیل ٢٢ استان به ١٣ استان بزرگ است که رای گیری برای انتخاب اعضای شوراهای استان انجام می گیرد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید