Performancing Metrics

خواسته‌ای جز قانون‌مداری از دولت نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 302814
تاریخ انتشار: 26 آذر 1394 - 09:04
رئیس اتاق بازرگانی تهران:
بدهی‌های بخش خصوصی به دولت حتماً مشمول سود است و اگر پرداخت آن حتی با مدت کمی تعویق مواجه شود به آن جریمه و دیرکرد هم اضافه می‌شود اما بدهی بخش خصوصی از دولت، چندین سال بدون تغییر و افزایش مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بدهی‌های بخش خصوصی به دولت حتماً مشمول سود است و اگر پرداخت آن حتی با مدت کمی تعویق مواجه شود به آن جریمه و دیرکرد هم اضافه می‌شود اما بدهی بخش خصوصی از دولت، چندین سال بدون تغییر و افزایش مانده است.

مسعود خوانساری اظهار کرد: مطالبات بنگاه‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف اقتصاد به ویژه پیمانکارانی که در احداث و توسعه زیرساخت‌ها فعالیت می‌کنند، سال‌هاست که به تعویق افتاده است و هر سال در زمان تنظیم بودجه بند و تبصره‌ای برای پرداخت بخشی از آن در نظر می‌گیرند که متاسفانه به مرحله اجرا نمی‌رسد.

وی افزود: چندین سال است که از فراهم کردن شرایط تهاتر بدهی‌ها، راه‌اندازی بازار بدهی و انتشار اوراق بدهی صحبت می‌شود اما تنها نتیجه، چندین و چند ماده قانونی و دستورالعمل بوده که هیچ‌کدام اجرایی نشده است.

برخی از بنگاه ها حتی جرات ندارند بدهی خود از دولت را مطالبه کنند

وی رفتار بخش خصوصی در پیگیری مطالباتش را با رفتار نهادهای دولتی مقایسه کرد و گفت: حال در نظر بگیرید یک بنگاه بخش خصوصی به دولت بدهی داشته باشد. اولا که این بدهی حتماً مشمول سود است و اگر پرداخت آن حتی با مدت کمی تعویق مواجه شود به آن جریمه و دیرکرد هم اضافه می‌شود. در حالی که طلب بخش خصوصی از دولت چندین سال بدون تغییر و افزایش مانده و حتی برخی بنگاه‌ها جسارت پیگیری مطالبه خود را  ندارند.

رئیس اتاق تهران تاکیدکرد: درچند سال گذشته بخش خصوصی روش‌ها و مسیرهای مختلفی برای دریافت مطالبات را پیگیری کرده است و بارها در نشست‌ها و جلسات مختلف انتقاد دلسوزانه و حتی راهکارهای پیشنهادی برای پرداخت این مطالبات را نیز به دولت ارائه داده است.
وی افزود: با این که وضعیت مالی دولت ارتباطی به بستانکار ندارد، اما بخش خصوصی کاملا شرایط سخت اقتصادی دولت را درک کرده و مدت‌هاست که برای دریافت مطالبات خود اقدامی جدی نکرده و در قالب درخواست و تقاضا به دولت پیشنهاد داده است.

دولت برای کوچک سازی خود فرصتی ایجاد نمی‌کند

خوانساری افزود: با این همه دولت فرصتی برای چابک‌سازی و کوچک‌سازی خود ایجاد نکرده است و با وجود وضعیت مالی نابه‌سامان همچنان هزینه‌های بالایی دارد و این بخش خصوصی است که در شرایط رکودی باید زیر بار فشار مالیات و بازپرداخت تسهیلات با سود و جریمه خم شود اما مطالبات قابل‌توجهی که از دولت دارد هم‌چنان معوق شود.

مسعود خوانساری اشاره کرد که بیانیه اتاق تهران دعوت نهاد دولت به قانون‌مداری، وفای به عهد و همدلی و همراهی بیشتر با فعالان بخش خصوصی است.

بخش خصوصی از دولت خواسته‌ای جز قانون‌مداری ندارد

وی با بیان اینکه بخش خصوصی از دولت خواسته‌ای جز قانون‌مداری ندارد گفت: همان‌طور که در قانون آمده دولت باید نسبت به پرداخت بدهی‌هایش به بخش خصوصی اقدام کند و این کار را می‌تواند با تکیه بر راهکارهایی که خود تیم اقتصادی دولت پیشنهاد داده‌اند انجام دهد.

خوانساری گفت: باتوجه به فشار درخواست‌های مکرر فعالان بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی، اتاق تهران تصمیم گرفت مساله معوق شدن طولانی مطالبات بخش خصوصی از دولت را طی بیانیه‌ای اعلام کند.

گفتنی است که اتاق بازرگانی تهران بیانیه تندی درباره عدم پایبندی دولت به تعهدات مالی در قبال بخش خصوصی صادر کرده است.

منبع: تسنیم 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید