Performancing Metrics

کار فرهنگی باید ارزان اما عمیق باشد | اتاق خبر
کد خبر: 302968
تاریخ انتشار: 27 آذر 1394 - 23:53
حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی:
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان "در کشور ما بودجه‌ها صرف محتوای قرآنی نمی‌شود" گفت: کار فرهنگی باید عمیق و ارزان باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان "در کشور ما بودجه‌ها صرف محتوای قرآنی نمی‌شود" گفت: کار فرهنگی باید عمیق و ارزان باشد.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه دهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» با اشاره به نکات مورد توجه در اذان، اظهار داشت: «الله اکبر» یعنی خدا بزرگ است، هرچه ایمان ما خدا را بزرگ‌تر بداند به این معناست که آمریکا بزرگ نیست.

وی افزود: سرود اسلام و سرود مسیحیت را مقایسه کنید، ما در ابتدای اذان می‌گوییم «الله اکبر» و در آخر هم می‌گوییم «لا اله الا الله»، این یعنی خداوند بزرگتر از برنامه‌ریزی‌های ماست. پس عزت و ذلت در اختیار خدا است و اگر حتی رئیس جمهور هم باشید ممکن است روزی مثل بنی‌صدر سقوط کنید و این یعنی منصب و مقام تضمین کننده رستگاری انسان نیست.

این مفسر قرآن با بیان "«اشهد ان لا اله الا الله» یعنی دنیا بداند جذب هیچ‌کس جز خدا نمی‌شویم" گفت: هیچ قانونی در دنیا، نه شرقی و نه غربی برای ما ارزش ندارد و تنها چیزی که باید آن را با دل و جان پذیرا باشیم دستور خداوند است.

وی افزود: در ادامه اذان می‌گوییم «اشهد ان محمد رسول الله»، یعنی وحی الهی است که قوانین ما را تعیین می‌کند و همچنین یعنی رهبر ما، پیامبر آسمانی ما است. در زمان غیبت نیز فقیه عادل را قبول داریم و این قانون اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان "«اشهد ان علی ولی الله» به این معنی است که الگوی ما علی(ع) است" تصریح کرد: اگر می‌گوییم الگوی ما امیرالمؤمنین علی(ع) است یعنی رهبر ما باید معصوم باشد و انسان‌های پست و مفسد نمی‌توانند الگوی ما باشند.

وی افزود: «حی علی صلاة» در اذان یعنی بشتابید به‌سوی نماز، چه‌کسی گفته شتاب کردن اشتباه است؛ شتاب در برخی اعمال مانند ازدواج، تحصیل، عبادت و کار خیر جایز است و نماز هم از جمله کارهایی است که خداوند فرموده به‌سوی آن بشتابید.

این استاد اخلاق با ابراز اینکه در ادامه اذان آمده است «حی علی فلاح» تصریح کرد: رستگاری در زورآزمایی و پول نیست. صدام قلدر بود و قارون‌های کشورهای اطراف هم دلار دارند اما رستگار نیستند و رستگاری در وصل شدن به خداوند است.

وی گفت: «حی علی خیر العمل» در اذان یعنی بشتابید به‌سوی بهترین عمل، بهترین عمل برای ما نماز است و به‌دستور خداوند باید نماز برپا کرد تا متذکر شد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در بخش دیگری از سخنان خود متولیان فرهنگی را به تدبر در قرآن و انجام اقدامات عمیق برای شناسایی محتوای قرآن دعوت کرد و اظهار داشت: در کتاب «قرآن و متولیان فرهنگی» به 200 اصل در کار فرهنگی اشاره کرده‌ام، کار فرهنگی باید ارزان و عمیق باشد، قرآن گفته حرف باید منطقی، باکرامت و رسا باشد، متولیان فرهنگی نیز برای اشاعه این کلام الهی باید قدم بردارند.

وی افزود: برگزاری مسابقه خوب است، اما باید دید در شناسایی محتوای قرآن چه اقدام جدیدی می‌توان انجام داد، در کشور ما وضع قرآن خوب نیست و متأسفانه بودجه‌ها صرف محتوای قرآن نمی‌شود، در هر شهری ده‌ها هیئت عزاداری وجود دارد، اما ده‌ها جلسه تفسیر قرآن نیست که برای رفع این مشکل باید منبرها متحول شود و علما و روحانیون، وزارت ارشاد و حوزویان به‌سمت قرآن بروند.

منبع: تسنیم

نظرات
ADS
ADS
پربازدید