Performancing Metrics

نخستین «تلسکوپ فضایی» چین به فضا فرستاده شد | اتاق خبر
کد خبر: 303064
تاریخ انتشار: 28 آذر 1394 - 08:37
چین نخستین تلسکوپ فضایی خود را که از سه سال پیش قول پرتاب آن را به فضا داده بود، شب گذشته با موفقیت در مدار زمین قرار داد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، ماموریت اصلی این تلسکوپ مطالعات اکتشافی مرتبط با سیاهچاله ها، ماده تاریک و انرژی تاریک عنوان شده است.
ماده تاریک یا «دارک متر» نوعی از ماده است که بر اساس فرضیات موجود در کیهان شناسی به توصیف پدیده هایی می پردازد که به نظر می رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده شده در جهان بیشتر است.
این تلسکوپ فضایی از مرکز پرتاب فضایی «جیو چوآن» واقع در استان «گانسو» در شمال غرب چین و با استفاده از یک فروند موشک ماهواره بر «لانگ مارچ 2 D» به فضا پرتاب شده است.
به گفته سایت خبری ارتش آزادیبخش چین این تلسکوپ فضایی بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در مدار از پیش تعیین شده قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش تلسکوپی که با استفاده از ماهواره یاد شده به فضا پرتاب شده، به طور ویژه به جستجوی سیگنال های مرتبط با «ماده تاریک» خواهد پرداخت.
تلسکوپ یاد شده بر روی یک دستگاه ماهواره موسوم به کاشف ماده تاریک (DAMPE) قرار دارد که در زبان چینی به «وو کونگ» (یکی از شخصیت های افسانه ای ادبیات چینی) مشهور است.
«شین هوا»، خبرگزاری رسمی چین گزارش کرد: ماهواره «وو کونگ» در 2 سال نخست پرتاب به فضا بیش از هر چیز بر اسکن تمام جهات جغرافیایی و به ویژه مناطقی که احتمال وجود ماده تاریک در آن قرار دارد، خواهد پرداخت.
گفته می شود، بیش از 100 دانشمند فضایی چین مسئولیت مطالعه داده های ارسالی این ماهواره اکتشافی را بر عهده دارند.
بر این اساس انتظار می رود نخستین نتایج پژوهش های فضایی چین با محوریت داده های این تلسکوپ فضایی تا نیمه دوم سال 2016 منتشر شود.
تلسکوپ فضایی به تلسکوپ هایی گفته می شود که خارج از جو زمین مستقر می شوند. این تلسکوپ ها یا در مداری به دور زمین در چرخش هستند و یا در یکی از نقاط لاگرانژی «زمین - ماه» و یا «زمین - خورشید» قرار گرفته اند.

 منبع

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید