Performancing Metrics

جاسوسی قطری‌ها به بهانه کنترل فعالیت داعش با پرندگان نایاب در افغانستان | اتاق خبر
کد خبر: 303226
تاریخ انتشار: 28 آذر 1394 - 21:50
پرنده حامل دستگاه جاسوسی قطر در حالی در افغانستان از سوی هراتی‌ها نابود شد که گفته می‌شود این پرنده برای کنترل فعالیت داعش و همچنین نسل‌کشی پرندگان نایاب از سوی اعراب قطری به افغانستان فرستاده شده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس، پرنده حامل دستگاه جاسوسی قطر در حالی در توسط هراتی‌ها نابود شد که گفته می‌شود این پرنده برای کنترل فعالیت داعش و همچنین نسل‌کشی پرندگان نایاب از سوی اعراب قطر به افغانستان فرستاده شده است.

برای چندمین‌بار است که هراتی‌ها اقدام به شکار پرندگان مشکوک کرده و با شکار این پرندگان در می‌یابند که حامل دستگاه‌های جاسوسی کشورهای عربی به‌ویژه قطری‌ها هستند.

هرات با آب‌ و هوای خوب و پرندگان نایابی که دارد به شکارگاه غیرقانونی عرب‌های قطر تبدیل شده و با اینکه شکار پرندگان نایاب در افغانستان ممنوع و غیرقانونی است اما این عرب‌ها بی‌باکانه به نسل‌کشی پرندگان پرداخته و همه ساله به این امر نامطلوب اقدام می‌کنند.

چندی پیش هواپیمای قطری 10 خودروی مدل 2016 را در فرودگاه هرات با مقداری تجهیزات و مواد خوراکی به صورت غیرقانونی فرود آورد و اینک ساکنان منطقه «چشت شریف» استان هرات پرنده‌ای را شکار کرده‌اند که در آن «GPS» دستگاه جاسوسی نصب است.

مسئولان محلی هرات و نمایندگان هراتی‌ها در شورای استانی این استان معتقدند که این اقدام نیز مربوط به قطری‌ها است و آنان این پرنده حامل دستگاه جاسوسی را به هرات فرستاده‌اند.

«توریالی طاهری» معاون و «مهدی حدید» عضو شورای استانی هرات با تأیید این خبر به خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: که این پرنده حامل دستگاه قطری است و مسئولان محلی هرات در خصوص کسب جزئیات بیشتر تحقیقاتی را آغاز کرده‌اند.

این اعضای شورای استانی هرات ضمن مرتبط دانستن این موضوع با فرود بی‌مجوز هواپیمای قطری در هرات، تأکید کردند: حمایت «دوحه» از داعش و شکار غیرقانونی پرندگان نایاب اصلی‌ترین اقدامات اخیر اعراب قطر در هرات باستان است.

با این حال، «عبدالرئوف احمدی» سخنگوی پلیس هرات به خبرنگار ما در این مورد گفت: گزارش‌هایی در این مورد دریافت شده است اما مسئولیت تحقیق در این مورد به ریاست امنیت هرات محول شده است.

وی تصریح کرد: بنابر گزارش‌های دریافتی ما از این اداره، قرار است به زودی تحقیقات پایان یافته و نتیجه آن اعلام شود.

این اقدامات قطری‌ها همواره با واکنش‌های تند شورای ملی افغانستان همراه بوده و بارها از دولت دوحه خواستار پایان دادن به این اقدامات غیرقانونی در خاک افغانستان شده‌اند.

اما «احمدجاوید رئوف» عضو مجلس سنای افغانستان در این مورد به خبرنگار ما گفت: مجلس سنای افغانستان مصمم است تا در هفته آینده مسئولان وزارت‌ خارجه، ریاست‌های هوانوردی و فرماندهان فرودگاه‌های هرات و قندهار و وزارت دارایی را به همین منظور به نشست عمومی احضار کنند.

رئوف تصریح کرد: این مسئولان باید پاسخ‌های روشن و واضحی در مورد چرایی حضور پرندگان حامل دستگاه جاسوسی قطری، فرود بدون مجوز هواپیمای قطری با خودروهای آنان و سایر موارد که قطری‌ها در هرات انجام می‌دهند، پاسخ دهند.

با این حال، حضور پرنده جاسوسی کشوری که متهم به حمایت از داعش در افغانستان است با اما و اگرها و گمانه‌زنی‌های همراه بوده است.

این اقدام قطری‌ها می‌تواند برای کنترل فعالیت اعضای داعش که تاکنون در هرات جابجا کرده و منتظر فرصت مناسب هستند، باشد یا اینکه برای حضور و شکار غیرقانونی پرندگان نایاب افغانستان که سبب نسل‌کشی پرندگان می‌شود، تلقی شود.

در کنار این 2 مورد، حضور پرندگان که حامل دستگاه‌های جاسوسی هستند، اقدامی خلاف عرف دیپلماتیک است که برای چندین بار از سوی اعراب انجام شده و حاکمیت ارضی دولت کابل را نقض کرده است.

این اقدام قطری‌ها همچنین می‌تواند برای جاسوسی از مراکز نظامی و غیرنظامی دولت باشد زیرا با توجه به وسعت و موقعیت هرات، این امر برای دوحه مهم و اقدامی کلیدی برای پیشبرد اهداف این کشور است.

بر همین اساس ضرورت پنداشته دارد دولت کابل و مسئولان سازمان‌های اطلاعاتی که اقدام به بررسی موضوع می‌کنند، نتایج این تحقیقات را به مردم و جهان اعلام کرده و دولت کابل نیز طبق عرف بین‌المللی و قواعد حقوقی مقابله به مثل انجام داده و به سازمان ملل متحد شکایت کنند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید