Performancing Metrics

نظارت بر فدراسیون فوتبال حق دولت است | اتاق خبر
کد خبر: 305420
تاریخ انتشار: 8 دی 1394 - 17:44
خیبری:
عضو سابق هیات رییسه فدراسیون فوتبال گفت: دولت حق نظارت بر فدراسیون و پرسش از آن را دارد، حتی می‌تواند با گرفتن مجوز وارد شود، زیرا ممکن است در یک فدراسیون مسائلی پیش آید که خلاف مصلحت ممکلت باشد.

به گزارش اتاق خبر ،دکتر محمد خبیری در گفت‌وگویی، در خصوص ورود نیروهای برخی نهاد‌های مسوول به دفتر علی کفاشیان اظهار کرد: همه این مسائل به اساسنامه فدراسیون برمی‌گردد. اگر دولت بخواهد دخالت کند و کسی را نصب یا عزل کند و چارچوب اساسنامه را رعایت نکند، مصداق دخالت خواهد بود اما نظارت حق دولت است.

 

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه فیفا یک نهاد مستقل است اما دیدید که FBI هم در صورت نیاز وارد می‌شود اما این نیرو‌های امنیتی هم به خود اجازه نمی‌دهند که سپ بلاتر را از کار بردارند، بلکه در فیفا کمیته اخلاق تشکیل می‌شود و از طریق خود فیفا، بلاتر یا پلاتینی تعلیق می‌شوند. این اقدامات عین قانون است.

 

عضو سابق کمیته انتقالی فوتبال گفت: فوتبال همواره با وجود اینکه باید مطابق با استانداردهای حقوقی هر کشوری اداره شود، یک سری قوانینی دارد که باید امورش مطابق با قوانین بین‌المللی پیش برود، رابطه خوب بین فدراسیون‌های و دولت‌ها در هر کشوری وجود دارد و در کشور ایران هم اگر قوانین رعایت شود، می‌توان رابطه خوبی بین این دو نهاد ایجاد کرد.

 

وی تاکید کرد: گاهی ممکن است فدراسیون کاری کند که دولت مجبور شود از بعد نظارتی خود در امورش دخالت کند که این ورود با تکیه بر رعایت شرایط آن بلامانع خواهد بود اما اگر در برخی مواقع هم دولت بدون اینکه دلیل خاصی وجود داشته‌ باشد، وارد مسائل درون فدراسیون شود و دست به دخالت بزند، این ورود دخالت تلقی خواهد شد.

 

خبیری در خصوص اینکه گفته می‌شود دولت حق دخالت در فدراسیون فوتبال را ندارد، گفت: بله این جمله صحیح است اما در چارچوبی که تعریف شده و گرنه اگر این چارچوب را به هم بزنید دولت این حق را دارد که قاعده را بر هم بزند و خواسته‌هایش را مطرح کند.

 

وی افزود: در دوره‌ای که فیفا مجبور به دخالت در فوتبال ایران شد، دلیل این بود که رییس سازمان تربیت بدنی وقت دست به اعمال تغییرات در اساسنامه فدراسیون زد و تبصره‌ای به ماده 10 اضافه کرد و عملا موضوع وارد چرخه‌ای شد که خلاف قوانین بود. در این تبصره نوشته بودند که رییس سازمان تربیت بدنی می‌تواند استعفای رییس فدراسیون را بپذیرد یا او را عزل کند. این خلاف روح دموکراتیک اساسنامه مورد نظر فیفا بود.

 

خبیری خاطرنشان کرد: در آن زمان آقای صفایی فراهانی، رییس وقت فدراسیون فوتبال ایران استعفایش را به مهرعلیزاده داد و رییس وقت سازمان تربیت بدنی نباید استعفای ایشان را قبول می‌کرد، بلکه باید مجمع فدراسیون این استعفا را رد یا قبول می‌کرد. از آن زمان حساسیت فیفا بر روی فوتبال ایران آغاز شد، اما از آن زمان تا 4 سال بعد آن ما دفع‌الوقت کردیم و مدام به فیفا می‌گفتیم که در حال تغییر اساسنامه هستیم. شخصا از بیرون به فدراسیون دادکان نیز کمک می‌کردم زیرا در آن زمان عضو AFC بودم. ولی با حرکتی که علی‌آبادی کرد و دادکان را برکنار کرد، فیفا دید که نه تنها اساسنامه را اصلاح نکرده‌ایم بلکه باز هم در روی همان پاشنه می‌چرخد. در این حالت داستان‌هایی رخ داد که در جریان هستید.

 

وی افزود: اما اگر بخواهم شرایط امروز را با آن روزها مقایسه کنم باید بگویم که باز هم شاهد دخالت‌هایی از سوی وزارت ورزش در فدراسیون فوتبال هستیم که اگر جنبه‌ی عملی به خود بگیرد، قطعا مشکل خواهیم‌ داشت. ولی خوشبختانه هنوز ورود‌ها چندان جدی نیست.

 

خبیری در خصوص برگزاری انتخابات فدراسیون و در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی بهترین گزینه برای ریاست فدراسیون فوتبال کیست؟ گفت: به نظرم کفاشیان با شرایط فوتبال کاملا آشنا شده و خطاها و اشتباهاتش را داشته‌ است، اما به هر حال باید ببینیم تا روز انتخابات چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

 

منبع:ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید