Performancing Metrics

اردوغان به دیدار پادشاه عربستان رفت | اتاق خبر
کد خبر: 305449
تاریخ انتشار: 8 دی 1394 - 22:47
رئیس جمهور ترکیه که امروز وارد ریاض شده است، در اظهاراتی که شبکه الجزیره قطر پخش کرد، تاکید کرد به هماهنگی و همکاری با عربستان میزبان کنفرانس گروه‌های مخالف سوری ادامه می‌دهد.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از تسنیم، شبکه الجزیره از ورود رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ریاض خبر داد.
 
این شبکه افزود سفر رسمی اردوغان به ریاض، با هدف بررسی برخی مسائل منطقه‌ای انجام می‌شود.
 
اردوغان گفته است در دیدار با شاه عربستان و مسئولان بلندپایه دیگر مسائل انرژی، امنیت و مبارزه با تروریسم را بررسی خواهد کرد.
 
وی مدعی شد کشورش با عربستان سعودی در حال رایزنی است و برای صلح دائمی در تمام مناطقی که شاهد درگیری است از جمله سوریه تلاش و همکاری خواهد کرد.
 
اردوغان با حمایت از کنفرانس اخیر گروه‌های تروریستی ضد سوری در ریاض که با عنوان فریبنده کنفرانس گروه‌‌های معارض سوری برگزار شد، بر اهتمام و توجه خود به این کنفرانس و اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود، تاکید کرد.
 
بر اساس گزارش عکاظ، اردوغان و هیئت همراه وی امروز وارد فرودگاه بین المللی ملک خالد ریاض شدند که منصور بن متعب بن عبدالعزیز وزیر مشاور،‌عضو شورای وزیران و مشاور سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان و عادل الجبیر وزیر خارجه وی به استقبالش رفتند.
 
 
برگزاری نشست جدید گروه‌های خشونت‌طلب و تروریستی سوری در ریاض
 
همزمان با ورود اردوغان به ریاض، سرکردگان گروه‌های مخالف مسلح سوری در گفت‌وگو با رسانه‌های سعودی بر ادامه تحرکات خشونت‌آمیز و خصمانه خود علیه دولت سوریه تاکید کردند.
 
الوطن به نقل از  منذر ماخوس سخنگوی گروه موسوم به شورای عالی مذاکرات گروه‌‌های انقلاب و مخالفان سوری و سفیر به اصطلاح ائتلاف مخالفان سوری در پاریس به الوطن عربستان گفت نشست آتی این شورا طی روزهای آینده در ریاض برگزار می‌شود که در این نشست شرط خواهیم کرد بدون آتش بس به نشست ژنو در 25 ژانویه(دوشنبه پنجم بهمن) نخواهیم رفت.
 
ماخوس که از شکست‌های سنگین گروه‌های تروریستی تکفیری به ویژه با ورود مستقیم روسیه به نبرد با تروریسم در سوریه آشفته به نظر می‌رسید، در تلاش برای مظلوم‌نمایی و گرفتن اشک تمساح برای مردم سوریه مدعی شد رفتن به میز مذاکرات در حالی که نظام اسد و همپیمانانش به سیاست زمین سوخته و ترور رهبران گروه‌ها(در اشاره به هلاکت زهران علوش مهمترین مهره جنایتکار عربستان در سوریه و سرکرده گروه  تروریستی موسوم به جیش الاسلام و شماری از سرکردگان مهم تروریست‌ها) می‌پردازند و  تلاش‌های آنها برای ایجاد خلل در موازنه‌های قوا منطقی نیست.
 
وی ادعا کرد نقطه اساسی که باید در مذاکرات میان هیئت مخالفان و انقلاب سوریه با نمایندگان نظام در ژنو مطرح شود، تشکیل شورای حکومت انتقالی دارای اختیارات اجرایی کامل میان دو طرف است به طوری که بشار و دیگر سران نظام وی نقشی در آن نداشته باشند.
 
این سرکرده تروریست‌ها با نادیده گرفتن حضور آشکار عربستان،قطر و ترکیه در خاک سوریه و دخالت‌های ویرانگر و مرگبار آنها از طریق گسیل داشتن ده‌ها مزدور از سرتاسر جهان برای کشتار و ویرانی  در سوریه مدعی شد مخالفان در سایه حضور روسیه و ایران در سوریه و تشکیل نشدن شورای حکومت انتقالی بر اساس قطعنامه‌های بین المللی به ویژه قطعنامه 2254 وارد مذاکرات با نظام نخواهند شد .
 
ماخوس گفت نشست آتی ریاض(با حضور سران گروه‌های تروریستی و مخالف) مهمترین پرونده‌هایی را که در ژنو مطرح خواهد شد، و مسائل سازمان‌دهی و لجستیکی مربوط به شورای  عالی مذاکرات را بررسی خواهد کرد.
 
این مهره سعودی در عین حال اذعان کرد که مشکلات و دشواری‌های فراوانی وجود دارد که باید آن را بررسی کرده و درباره آن پیش از برگزاری نشست ژنو به توافق برسیم.
 
از سوی دیگر گروه موسوم به شورای هماهنگی گروه‌های مخالف سوری که دفتر آن در قاهره است، در بیانیه‌ای از برگزاری کنفرانس اخیر گروه‌های مخالف و تروریستی در ریاض طی روزهای 9 و 10 اکتبر گذشته تمجید کرد و مدعی شد این کنفرانس که به میزبانی پادشاهی سعودی برگزار شد، موفق شد به موفقیت چشمگیری درباره حل سیاسی مبتنی بر مذاکره و دولت مدنی دموکراتیک دست یابد.
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید