Performancing Metrics

ارتقای امکانات گمرک اینچه برون اواخر آذر سال جاری در گرگان | اتاق خبر
کد خبر: 306363
تاریخ انتشار: 14 دی 1394 - 05:34
نشست میز ترکمنستان در راستای طرح و بررسی مشکلات در حوزه صادرات و واردات ایران و ترکمنستان از دیدگاه کارشناسی و بیان رفع موانع آن و ارتقای امکانات گمرک اینچه برون اواخر آذر سال جاری در گرگان برگزار شد.

اتاق خبر: رمضان بهرامی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان اظهار کرد: نشست میز ترکمنستان در راستای طرح و بررسی مشکلات در حوزه صادرات و واردات ایران و ترکمنستان از دیدگاه کارشناسی و بیان رفع موانع آن و ارتقای امکانات گمرک اینچه برون اواخر آذر سال جاری در گرگان برگزار شد.
وی اضافه کرد: پیش از این کالای وارد شده به گمرک اینچه برون به ویژه از طریق خط ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان که یک سال از فعالیت آن می گذرد، برای دریافت استعلام از ادارات و ترخیص دو الی سه ماه معطل می شد.


بنابراین گزارش هرامی گفت: علاوه بر این، مشکل تامین انبار برای نگهداری کالای وارد شده از طریق خط ریلی از کشورهای آسیای میانه با دستور ویژه رئیس گمرک کشور حل شده است.
به گفته وی تا قبل از این بازرگانان کشور برای واردات کالا از کشورهای آسیای میانه از طریق خط ریلی با مشکل انبار در گمرک اینچه برون مواجه بودند و پرداخت هزینه سنگینی را متقبل می شدند.
ر اه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان آذر سال 93 با حضور رؤسای جمهوری سه کشور در نقطه صفر مرزی ایران - ترکمنستان در آئینی ویژه در اینچه برون گلستان به بهره برداری رسید.
با بهره برداری از مرحله نخست این شبکه ریلی ظرفیت جابجایی سه میلیون تن در سال پیش بینی شده که به نظر می رسد با تکمیل این پروژه ظرفیت انتقال بار تا سقف 12 میلیون تن افزایش پیدا کند.
طبق گزارش اداره کل راه آهن گلستان از ابتدای سال جاری تا آذرماه طی چند مرحله 12 هزار تن محموله که بیشتر آن گندم می باشد، از طریق خط ریلی مرز اینچه برون وارد استان شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان همچنین موافقت با راه اندازی اداره گمرک در شهرستان گنبدکاووس را از دیگر رهاوردهای نشست میز ترکمنستان در استان برشمرد و گفت: اکنون رایزنی برای دریافت ساختمان و پست سازمانی برای آغاز به کار این اداره در دست انجام است.
وی افزود: با توجه به اینکه بیشترین صادرات کالای استان از گنبدکاووس انجام می شود، ضروری است که گمرگ در این شهرستان از استقرار یک کارشناس به اداره ارتقا یابد تا مشکل صادر کنندگان کاهش یابد.
رمضانی دریافت مجوز خرید و نصب یک دستگاه ایکس ری ویژه بازرسی کامیون های خروجی از گمرک در اینچه برون را از دیگر رهاوردهای این نشست بیان کرد و گفت: با قول مساعد رئیس گمرک کشور در این خصوص، بهانه از کشور مقصد برای معطل کردن کامیون های حامل بار ایرانی گرفته خواهد شد.
وی تجهیز کامل گمرک اینچه برون، تعامل بیشتر با ترکمنستان به منظور تحقق هدف گذاری صادرات 60 میلیارد دلاری به این کشور در 10 سال آینده، فراهم شدن زمینه سرمایه گذاری به ویژه خارجی را از دیگر دستاوردهای میز ترکمنستان بیان کرد و افزود: در این میز، مصوبه های خوبی برای آینده صادرات از استان نیز اتخاذ شد که با عملیاتی شدن آن مصوبه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

*تدارک نشست میز قزاقستان در گلستان
رمضانی از برنامه ریزی برای برگزاری نشست میز قزاقستان در استان گلستان در آینده نزدیک نیز خبر داد و گفت: تدارک این نشست توسط اتاق استان در حال انجام است.
وی افزود: هدف از برگزاری میز قراقستان این است که باتوجه به راه اندازی خط ریلی بین المللی ایران – ترکمنستان - قزاقستان ،مسائل و مشکلات بازرگانان گلستان برای صادرات و واردات کالا از این کشور طرح و پیگیری لازم برای رفع آن و از طریق مسئولان ارشد دو کشور انجام شود.
قزاقستان در آسیای میانه واقع است، پایتخت این کشور در سال 1998 از آلماتی که بزرگ ترین شهر در جنوب این کشور است به آستانه در شمال آن منتقل شد.
جمعیت قزاقستان 16 میلیون و 600 هزار نفر، زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول آن تِنگه است، قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی در دنیا بوده و تراکم جمعیتی کمی دارد، صادرات این کشور بیشتر غلات از جمله گندم است که با ایجاد خط ریلی، مشکل صادرات آن از طریق ایران حل شده است.

*حمایت دولت از بازرگانان با توجه به کاهش قیمت نفت پررنگ شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان همچنین گفت: حمایت دولت از بازرگانان به ویژه در این استان با توجه به کاهش قیمت نفت و لزوم رونق صادرات ضروری است.
وی افزود: با توجه به شرایط کنونی، سرمایه بازرگانان برای صادرات به یک سوم رسیده و توان فعالیت صادراتی آنان کاهش یافته است.
بهرامی اضافه کرد: بانک ها در این شرایط از بازرگانان در امر صادرات حمایت کنند، هرچند به وظیفه خود در حمایت از این قشر در امر صادرات ورود کمرنگ دارند.
به گفته وی 10 درصد از مصارف بانک ها باید به بخش صادرات اختصاص یابد درحالی که در استان گلستان در سال جاری 6دهم درصد آن پرداخت شده است.
وی کمرنگ بودن مشوق های صادراتی، وجود قوانین دست و پاگیر در حوزه صادرات، ورود نکردن حوزه دیپلماسی با کشورهای همسایه در راستای حل ویزا، موانع بازرگانان برای استفاده از طرفیت خوب تهاتر را از جمله مشکلات در حوزه صادرات در استان برشمرد.
استان مرزی گلستان افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد و با کشور ترکمنستان که از آن بعنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه نام برده می شود، همسایه و دارای گمرک زمینی در اینچه برون است. 

منبع: اتاق گرگان 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید