Performancing Metrics

مردان نمکی و معدن نمک چهرآباد زنجان نیازمند مطالعات گسترده جهانی است | اتاق خبر
کد خبر: 306807
تاریخ انتشار: 16 دی 1394 - 11:11
سرپرست ایرانی هیات پژوهش و باستان شناسی معدن نمک چهرآباد و مردان نمکی گفت: سایت مطالعاتی چهر آباد، سایت منحصر به فردی در جهان محسوب می شود و آشکار شدن ابعاد مختلف مردان نمکی و این سایت نیازمند مطالعات گسترده جهانی است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا،ابوالفضل عالی گفت: مطالعاتی که در معدن نمک چهرآباد و بر روی مردان نمکی انجام می شود، پژوهشی مشترک میان میراث فرهنگی زنجان و دانشگاه بوخوم آلمان است.
وی یادآورشد: دو هفته قبل در ادامه همین مطالعات برای کسب اطلاعات جزئی و دقیق تر، با حضور تیمی از دانشگاه بوخوم، میراث فرهنگی زنجان و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر روی مردان نمکی شماره یک و بقایای انسانی یافت شده یا مرد نمکی شماره پنج انجام شد.
عالی اظهار کرد: در این دور از مطالعات، مردان نمکی توسط دستگاه پیشرفته سی تی اسکن مرکز تخصصی قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران تصویر برداری شدند.
این باستان شناس زنجانی گفت: در این مطالعات اطلاعاتی از قبیل ژنتیک، جزئیات فیزیکی و جسمی، امحا و احشای مردان نمکی، اعضای سالم باقی مانده و بافت های باقی مانده به دست آمد که جزئیات آنها توسط تیم باستان شناسان و کاوشگران در دست بررسی است.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری موزه ملی ایران، مرد نمکی شماره یک و میراث فرهنگی زنجان مرد نمکی شماره پنج به مرکز تخصصی قلب تهران که تجهیزات قابل توجهی در زمینه تصویر برداری سه بعدی دارد، منتقل و از این دو مومیایی تصویر مختلفی از زوایای گوناگون گرفته شد.
عالی ادامه داد: پژوهشگران آلمانی حاضر در جریان این تصویر برداری از کیفیت تصاویر تولید شده شگفت زده شده بودند و آنها را دارای دقت و کیفیت بالایی می دانستند.
سرپرست ایرانی هیات پژوهش و باستانی معدن نمک چهرآباد و مردان نمکی با بیان اینکه تاکنون چهار فصل مطالعاتی بر روی معدن نمک چهرآباد انجام شده است، گفت: با وجود تمام مطالعات و بررسی های تخصصی و میان رشته ای انجام شده، هنوز زوایای مختلفی از ابعاد گوناگون این منطقه و مردان نمکی روشن نشده است.
وی تاکید کرد: هرچه مطالعات در این زمینه به شکل گسترده پیش می رود، نقاط تاریک جدیدی برای باستان شناسان و کاوشگران روشن می شود و انجام بررسی های جدید را ضروری می کند.
عالی افزود: هنوز تیم مطالعات و باستان شناسی می پندارد که در ابتدای مسیر مطالعاتی مردان نمکی و معدن نمک چهرآباد هستند و باید بررسی های گسترده تری در این زمینه انجام دهند.
این باستان شناس زنجانی معدن نمک چهرآباد را یک گوشه از فرهنگ ایران در زمان هخامنشان، ساسانیان و قاجار خواند و بررسی این سایت را موجب روشن شدن بخشی از فرهنگ ایران در این دوران برشمرد.
به گفته وی معدن نمک چهرآباد در زمان قاجار فعال بوده و مردم از آن نمک برداشت می کردند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید