Performancing Metrics

فروریختن دیوار اعتماد میان مردم و پزشکان بر سر بیماران | اتاق خبر
کد خبر: 307283
تاریخ انتشار: 18 دی 1394 - 13:20
رئیس سازمان نظام پزشکی:
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، آسیب های فرو ریختن دیوار اعتماد بین مردم و پزشکان را متوجه بیماران و نظام سلامت کشور دانست.

اتاق خبر- رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، آسیب های فرو ریختن دیوار اعتماد بین مردم و پزشکان را متوجه بیماران و نظام سلامت کشور دانست.

بنابراین گزارش دکتر علیرضا زالی در اولین همایش سراسری پزشکان خانواده، با اشاره در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: ترکیب مجلس دهم برای آینده نظام سلامت بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه برخی از کسانی که قبلا در مجلس بودند آنگونه که شایسته و مورد انتظار بود برای حل مشکلات نظام سلامت عمل نکردند، افزود: اینکه گاهی گفته می‌شود طرح تحول نظام سلامت «چاه ویل» است و پول آن به جیب پزشکان می‌رود حرف های بسیار خطرناکی است که دلایل واقعی ندارد و منجر به تشویش افکار عمومی می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به کسری بودجه مزمن نظام سلامت تاکید کرد : هرسال دانشگاه ها و نظام سلامت با کسری اعتبار سال آینده خود روبرو می‌شوند. امسال آنچه که گفته شد روی کاغذ باقی ماند و عملا به وزارت بهداشت و حوزه سلامت منتقل نشد. در سال آینده باید حتما کمبودهای جدی نظام سلامت را ببینیم. امروز پناه مردم بیمارستان‌های دولتی و خصوصی است و امیدواریم سال آینده نگران تامین فرایندهای بودجه‌ای نباشیم و صیانت از جایگاه پزشکان عمومی نیز در دستور کار وزارت بهداشت قرار بگیرد.

زالی شکل گیری، ‌استقرار، نهادینه سازی و تکمیل نظام پزشک خانواده را یکی از مسائل اصلی نظام سلامت عنوان کرد و گفت: وضعیت حوزه سلامت باعث شده است که نظام ارجاع و ظرفیت پزشکان خانواده به سمت یک حرکت عملیاتی پیش رود. باید با طرح ریزی یک برنامه عملیاتی مطابق وضعیت بومی و فرهنگی کشور به سمت استقرار نقشه جدید راه حرکت کنیم.

وی افزود: امروز پزشک خانواده و نظام ارجاع یک اصل حتمی برای نظام سلامت کشور است. مهمترین بحث‌ها در این زمینه ریل گذاری مناسب برای آن است به گونه‌ای که مقتضیات نظام سلامت کشور مورد توجه قرار بگیرد علاوه بر آن طراحی زیر ساخت‌ها و بحث نیروی انسانی مجرب و آگاه نیز از مهمترین مسائل نظام پزشک خانواده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به برنامه ریزی وزارت بهداشت در خصوص تربیت پزشک خانواده گفت: این طرح به معنی جایگزینی پزشک عمومی و خانواده نیست. عنصر اصلی نیروی انسانی برای حل نظام ارجاع و خانواده پزشکان عمومی هستند ولی به دلیل نوع ماهیت آموزشی در دانشکده‌های علوم پزشکی باید تغییرات قابل توجهی در برنامه‌های آموزشی اتفاق بیفتد که پزشک بتواند مناسب با وضعیت نظام سلامت کشور فعالیت کند.

وی، برخی گفته‌ها مبنی بر بالا بودن دستمزد پزشکان عمومی را غوغاسالاری خواند و گفت: بخش عمده‌ای از پزشکان به خصوص پزشکان جوان با مشکلات مالی متعددی روبرو هستند. مکانیسم‌های حمایتی برای پزشکان جوان معمولا وجود ندارد. باید با یک عزم ملی، حل مشکلات صنفی آنها در دستور کار دلسوزان سلامت قرار بگیرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، امنیت شغلی جامعه پزشکی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اخبار متعددی در این زمینه از نقاط مختلف کشور می‌رسد که بخشی از آنها رسانه‌ای و برخی گم می‌شود. امروز دغدغه ما در نظام سلامت به خصوص در بیمارستان‌های دولتی و مناطق محروم وجود امنیت تضمین شده شغلی برای پزشکان است.

زالی تصریح کرد: حتی در منازعات جنگی هم بیمارستان‌ها خط قرمز هستند. این مسئله دور از انتظار است که ما در یک شرایط طبیعی و امن در کشور نسبت به امنیت پزشکان نگران باشیم.

وی تاکید کرد: پزشکان بی پناه ترین قشر ارائه کننده خدمت هستند و هیچ مکانیزم حمایتی برای آنها وجود ندارد. جامعه پزشکی مظلومانه به این اتفاقات نگاه می‌کند و هیچ حرکت جدی برای تامین امنیت آنها وجود ندارد. این امر نیازمند یک حرکت مشترک با وزارت بهداشت است و آنقدر اهمیت دارد که با شورای امنیت ملی نیز در این زمینه صحبت کرده‌ایم.

زالی طراحی برنامه‌های عمومی و فرهنگ سازی را برای تلطیف فضای بین پزشک و بیماران را لازم خواند و گفت: امروز اگر به هر دلیلی این رابطه مبتنی بر اعتماد آسیب بخورد بازنده اصلی نظام سلامت و بیماران هستند. جز اعتماد راهی برای انجام کامل مراحل درمان وجود ندارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران همچنین بر صیانت از جایگاه والای پزشکان تاکید کرد و افزود: مسئولین ارشد و قوای سه گانه نیز تصریح کرده‌اند که باید یک فضای مناسب آکنده از نشاط در قشر فرهیخته پزشکی ایجاد شود.

منبع: مهر 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید